ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزارت ارتباطات: 41 میلیون نفر در کشور کاربر اینترنت موبایل هستند

دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار روند رشد شاخص های ارتباطات و فناوری اطلاعات در 10 سال گذشته، اعلام کرد 30 میلیون و ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار روند رشد شاخص های ارتباطات و فناوری اطلاعات در 10 سال گذشته، اعلام کرد 30 میلیون و 590 هزار و 323 خط تلفن ثابت در کشور وجود دارد.

همچنین بر اساس گزارش مورد بحث، تا کنون 156 میلیون و 11 هزار و 283 سیم کارت تلفن همراه نیز واگذار شده که از این تعداد، 83 میلیون و 224 هزار و 134 مورد فعال هستند. در ادامه به برخی دیگر از شاخص های ارتباطی مهم کشور اشاره می کنیم:

ضریب نفوذ واگذاری سیم کارت

بررسی داده های مربوط به ضریب نفوذ واگذاری سیم کارت (تعداد سیم کارت به ازای هر نفر) طی 10 سال اخیر حاکی از رشد 148 درصدی این شاخص بوده که از 46.8 درصد در سال 86، به 195.19 درصد در سال 96 ارتقا یافته است.

ضریب نفوذ مشترکین فعال موبایل

با وجود افزایش 148 درصدی ضریب نفوذ واگذاری سیم کارت ها، این شاخص در زمینه سیم کارت های فعال تنها در حدود 65 درصد افزایش داشته که بنا بر آمارهای وزارت ارتباطات، شامل 83 میلیون و 224 هزار و 134 سیم کارت می شود. لازم به ذکر است که از این تعداد 41 میلیون و 57 هزار و 746 مشترک، کاربر اینترنت پر سرعت موبایل هستند.

ضریب نفوذ تلفن ثابت

آمارها نشان می دهند که ضریب نفوذ تلفن ثابت (با در نظر گرفتن ماهیت سرویس) تنها 5.12 درصد نسبت به 10 سال گذشته افزایش یافته و به 38.61 درصد رسیده است. همچنین بد نیست بدانید که 10 میلیون و 281 هزار و 423 نفر در ایران کاربر اینترنت پرسرعت ثابت هستند که این تعداد تقریباً یک چهارم کاربران اینترنت موبایل است.

تعداد روستاهای دارای ارتباط

در میان شاخص های منتشر شده، تنها شاخصی که با افت مواجه بوده تعداد روستاهای دارای ارتباط در سطح کشور است که با وجود رشد چشمگیر نسبت به پنج سال پیش، طی یک سال گذشته با کاهش 72 موردی، از 55 هزار و 207 روستا به 55 هزار و 135 روستا رسیده است.

ظرفیت پهنای باند داخل کشور

بیشترین رشد در شاخص های فناوری ارتباطات ایران طی سال های اخیر، ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخل کشور است که با افزایش 213 برابری نسبت به سال 88، حالا به 6800 گیگابیت در ثانیه رسیده است. جالب اینجاست که عدد مورد بحث از سال گذشته تا کنون ثابت مانده و باید دید تا سال آینده تغییر خواهد کرد یا خیر.

ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل

ظرفیت پهنای باند ایران برای ارتباطات بین المللی نیز طی ده سال اخیر رشد چشمگیری داشته و حاکی از افزایش 165 برابری است؛ پهنای باند بین المللی که در سال 86 تنها 6.05 گیگابیت بر ثانیه بود، در سه ماهه نخست امسال به رقم 995 گیگابیت بر ثانیه رسیده است.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۶ شهریور ۱۳۹۶

    هنوز به یه ترابیت نرسیده تو ایتالیا هر ۱ترابایت اینترنت ۹۵دلار باسرعت ۱ترابیت دانلود

مطالب پیشنهادی