ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بیکاری گسترده تعمیرکاران خودرو؛ نتیجه فراگیر شدن اتومبیل های برقی

دنیای امروز، دنیای تغییر و پیشرفت است. این امر ضمن پدید آوردن فرصت های جدید، گاه تهدیداتی را برای برخی به دنبال داشته و منجر به کشمکش هایی شده است. شاید ظهور انواع فروشگاه های ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

دنیای امروز، دنیای تغییر و پیشرفت است. این امر ضمن پدید آوردن فرصت های جدید، گاه تهدیداتی را برای برخی به دنبال داشته و منجر به کشمکش هایی شده است.

شاید ظهور انواع فروشگاه های اینترنتی و یا اپلیکیشن های به اشتراک گذاری مسیر را بتوان دو مثال خوب در این زمینه دانست که علی رغم مزایای بسیار، بعضا باعث بروز اعتراض هایی نیز شده اند.

شرکت آمریکایی جی پی مورگان (JP Morgan) که در حوزه ی خدمات مالی و بانکداری فعالیت می کند، پیش بینی نموده ظهور اتومبیل های الکتریکی و فراگیر شدن آنها، اثرات مشابهی داشته و بسیاری از کسب و کارهای سنتی را تهدید خواهد کرد.

طبق پیش بینی جی پی مورگان، از آنجایی که اکثر شرکت های خودروساز کنونی برای ارایه ی اتومبیل های برقی سخت در تکاپو هستند، با حمل و نقل تمام الکتریکی فاصله چندان زیادی نداریم و در آینده ی نزدیک خودروهای الکتریکی جای خودروهای بنزینی و دیزلی را خواهند گرفت. با این حساب کدام صنایع در معرض تهدید بوده و چه بر سر کارکنان آنها خواهد آمد؟

با گرایش مشتریان به سمت خودروهای الکتریکی و کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی، پتروشیمی یکی از اولین صنایعی است که متضرر می شود.

در سوی مقابل ممکن است تقاضا برای منابعی مثل زغال سنگ و گاز طبیعی جهت تولید برق بیشتر برای تامین انرژی وسایل نقلیه افزایش پیدا کند که این امر می تواند باعث رونق کسب و کار شرکت های فعال در این حوزه شود.

آنطور که جی پی مورگان اعلام کرده صنعت قطعه سازی و افراد حاضر در بخش سرویس دهی و خدمات خودرویی متحمل بیشترین زیان ها شده و جمعیت زیادی از فعالان این عرصه نیاز به تغییر شغل خود خواهند داشت.

با توجه به سیستم های ساده تر، نگهداری از اتومبیل های برقی راحت تر بوده و نیاز به سرویس دهی و تعویض قطعه در آنها بسیار کمتر خواهد بود. عدم نیاز به تعویض روغن، استهلاک کم و عمر بالاتر قطعاتی مثل لنت ترمز به خاطر سیستم بازیابی انرژی تنها بخشی از مواردی هستند که می توانند باعث بیکاری عده زیادی شوند.

بد نیست بدانید هر خودروی الکتریکی در حدود 20 قطعه متحرک دارد، این در حالیست که رقم مذکور برای اتومبیل های مجهز به موتور درون سوز به 2000 قطعه می رسد.

طبیعتا این مساله از پیچیدگی فرایندهای تولید و مونتاژ کاسته و هزینه های مرتبط نیز کاهش می یابند.

همچنین اتومبیل های برقی تنها با 10 درصد از هزینه ی خودروهای بنزینی و دیزلی طی مسیر می کنند که برای مالکین بسیار به صرفه تر است.

با گرایش به سمت خودروهای الکتریکی، سازندگان باتری و نیمه رساناها با افزایش تقاضا روبرو شده و جزو برندگان این تغییر بزرگ خواهند بود.

آنطور که شواهد و قرائن نشان می دهند در سال های آتی شاهد یک تقابل بسیار بزرگ در مقیاسی جهانی خواهیم بود؛ تقابلی تکراری بین آینده و گذشته.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • علی
    علی | ۷ شهریور ۱۳۹۶

    یک زمانی که هنوز ماشین نیامده بود مردم از الاغ و قاطر و اسب برای رفت و آمد استفاده می کردند و نعل بندی یک از خدمات آن دوران بود که رونق داشت
    کاروانسرا داری و چند تا شغل دیگه بعد از آمدن ماشین یا از بین رفتند ویا کم رونق شدند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی