ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هواوی در ساخت کایرین ۹۷۰ روی عملکرد هوش مصنوعی تمرکز داشته است

هواوی که زمانی به عنوان تولید کننده موبایل های ارزان قیمت شناخته می شد، در سالهای اخیر برای تغییر وجهه خود تلاش زیادی داشته و حالا با پرچمدار با کیفیت و جذابی مثل پی ۱۰ (بررسی ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۵

هواوی که زمانی به عنوان تولید کننده موبایل های ارزان قیمت شناخته می شد، در سالهای اخیر برای تغییر وجهه خود تلاش زیادی داشته و حالا با پرچمدار با کیفیت و جذابی مثل پی ۱۰ (بررسی دیجیاتو) به راحتی می تواند توجه کاربران را جلب کند. اما گذشته از طراحی ظاهری و کیفیت ساخت، بخش قابل توجهی از جذابیت محصول هم به قابلیت های آن باز می گردد، درست همان جایی که قلب تپنده دستگاه یعنی چیپست ساخت هواوی، می تواند نقش حیاتی ایفا نماید.

کایرین ۹۷۰ جدیدترین چیپست پرچمدار شرکت چینی به حساب می آید که در نمایشگاه IFA 2017 معرفی شد و سازنده در طراحی آن، به شکل ویژه روی قابلیت های حوزه هوش مصنوعی تمرکز داشته است. انتظار می رود با پیشرفت فناوری های ارتباطی و افزایش پهنای باند، در آینده این امکان وجود داشته باشد که پردازش های سنگین هوش مصنوعی در کامپیوتر قدرتمند و مرکزی شرکت سازنده انجام شود و تلفن هوشمند کاربر تنها وظیفه نمایش خروجی نهایی آن را بر عهده داشته باشد، اما حداقل در حال حاضر چنین امکانی به شکل کامل فراهم نشده و همه کاربران از داشتن هوش مصنوعی هرچه بیشتر در پردازشگر موبایل خود استقبال خواهند کرد.

چیپست جدید هواوی هم مثل نسل قبلی به ۴ هسته Cortex-A73 با قدرت ۲.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته A53 با توان ۱.۸ گیگاهرتز مجهز شده است، اما شرکت سازنده این بار فرایند ۱۰ نانومتری را برای تولید چیپست استفاده کرده که از فرایند ۱۲ نانومتری نسل قبل پیشرفته تر محسوب می شود. کایرین ۹۷۰ به لطف این ویژگی ۵.۵ میلیارد ترانزیستور دارد، یعنی نزیک به دو برابر اسنپدراگون های فعلی با ۳.۱ میلیارد ترانزیستور.

شرکت چینی ضمناً برخلاف کوالکام، یک چیپ اختصاصی موسوم به «واحد پردازش عصبی» به چیپست پرچمدار خود اضافه کرده که البته شنیده می شود اپل هم برای محصول بعدی خود تصمیم مشابهی دارد. هواوی علاوه بر این یک DSP یا پردازشگر سیگنال دیجیتال ۶ ضلعی هم به مجموعه اضافه کرده تا دستگاه برای پردازش های مربوط به هوش مصنوعی کمبودی نداشته باشد.

کایرین ۹۷۰ در مجموع ۸ هسته پردازشی و یک واحد پردازش گرافیکی با ۱۲ هسته دارد و ۲۵ برابر سریع تر از یک چیپست ۴ هسته ای مبتنی بر Cortex-A73 محسوب می شود، اما با این وجود تا ۵۰ برابر بهینه تر عمل می کند. در پایان گفتنی است که شرکت سازنده اعلام نکرده چیپست جدید در کدام محصولات بعدی استفاده می شود، اما میت ۱۰ یکی از اولین نام هایی خواهد بود که به ذهن متبادر می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • kamran naseri
    kamran naseri | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

    هرسال دیجی اتو قبل از معرفی سریه میت میگه پردازنده جدید هواوی یه هیولای واقعی که سه برابر اسنپدراگون و ایگزینوس فعلیه ، اما بعد معرفی میت جدید و تست بنجمارک و 3dmark، و.... میبینی تازه نزدیک به اسنپدراگون فعلی شده ، کایرین ۹۷۰ هم در عمل نزدیک به اسنپ ۸۳۵ خواهد بود نه بیشتر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی