ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

منشاء امکانات تلفن های هوشمند امروزی کجاست؟

تلفن های هوشمند دستگاه هایی فوق العاده هستند و کارهایی را برایمان به انجام می رسانند که پیشتر برای هرکدامشان به یک گجت جداگانه نیاز بود. اما هرکدام از این قطعات و بخش ها دقیقا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

تلفن های هوشمند دستگاه هایی فوق العاده هستند و کارهایی را برایمان به انجام می رسانند که پیشتر برای هرکدامشان به یک گجت جداگانه نیاز بود. اما هرکدام از این قطعات و بخش ها دقیقا از کجا آمده اند؟

برای آنکه پاسخ به این سوال را بیابید ما را تا انتهای این مطلب همراهی نمایید.

اولین تلفن همراه پرتابل

شاید تصورتان این باشد که تلفن های همراه مدت هاست به حیات خود ادامه می دهند اما باید بدانید که اولین موبایل دنیا DynaTAC 8000X محصول موتورولا بود که در سال ۱۹۷۳ میلادی معرفی شد و دو کیلوگرم وزن داشت. شکل و شمایل آن موبایل را می توان به نسخه حجیم شده ای از تلفن های ثابت درون منازل تشبیه کرد که با قیمت گزاف ۳۹۹۵ دلار قابل خریداری بود. اما باید بگوییم که اولین شبکه موبایلی خودکار دنیا تا سال ۱۹۷۹ میلادی راه اندازی نشد.

اولین چیپست

چیپست ها را می توان مغز و قلب تپنده گجت ها دانست؛ آنها تقریبا هرکاری که توسط تلفن های همراه انجام می گیرد را کنترل و تنظیم می کنند. اما اولین چیپست دنیا دقیقا از چه زمانی عرضه شد؟ اینطور که به نظر می آید اولین سیستم روی چیپ دنیا متعلق به تلفن های همراه نبود و در مقابل درون ساعت دیجیتالی Hamilton Pulsar مورد استفاده قرار گرفت که در سال ۱۹۷۰ میلادی رونمایی شد و در برگیرنده ۴۴ چیپ و ۴۰۰۰ قطعه سیم پیوند دهنده میانشان بود.

نخستین سیستم روی چیپ موبایلی دنیا QSC7230 کوالکام بود که در سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی شد و از آن زمان رفته رفته از ابعاد این قطعات کاسته شد.

اولین دوربین دیجیتالی

نخستین دوربین دیجیتالی دنیا FujiX DS-1P نام دارد که در سال ۱۹۸۸ میلادی توسط فوجی فیلم معرفی شد. دستگاه یک حافظه دو مگابایتی برای ذخیره سازی عکس ها داشت و بسته به نوع عکس می توانست ۵ تا ده عدد از آنها را در خود ذخیره نماید. ابعاد آن دوربین البته کوچک و ظریف بود با این همه بخش اعظمی از فضای داخلی اش را کارت حافظه نیمه رسانایش اشغال می کرد.

رزلوشن تصاویر گرفته شده با دستگاه نیز برابر با ۴۰۰ کیلوپیکسل بود که عکس هایی فوق العاده بی کیفیت (البته نسبت به دوربین های فعلی) را در اختیار کاربران خود می گذاشت.

باید اشاره کنیم که DS-1P همچنان یک نمونه اولیه باقی ماند و هیچگاه وارد بازار نشد با این همه سال بعد فوجی فیلم نسخه بهتری از آن را به نام  FujiX DS-X معرفی کرد که به مرحله تولید انبوه رسید.

رزلوشن آن دوربین نیز همان ۴۰۰ کیلو پیکسل بود و نکته دیگر آنکه به خاطر قیمت دوهزار دلاری اش کمتر کسی توان خریدش را داشت.

در ادامه شارپ موبایل J-Phone J-SH04 را معرفی نمود و نامش را به عنوان نخستین شرکتی مطرح کرد که این گجت ها را به دوربین مجهز کرده است. دوربین آن موبایل یک حسگر 110,000 پیکسلی CMOS داشت که البته از نظر کیفیت تصویر رقبایی هم پیش روی خود داشت و نمی توان گفت که برترین بود.

اولین GPS تجاری

تکنولوژی جی پی اس در اصل برای وزارت دفاع آمریکا ساخته شد، با این همه در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی دولت تصمیم گرفت که امکان استفاده از آن را برای اهداف غیرنظامی نیز فراهم نماید. اما زمان توسعه جی پی اس هم به جنگ سرد باز می گردد و از آن زمان تاکنون می توان گفت که به کلیه ابعاد زندگی مان راه پیدا کرده است.

در مورد اولین نسخه تجاری از این فناوری باید بگوییم که توسط شرکت Magellan Navigation و در سال ۱۹۸۹ میلادی با قیمت ۲۹۰۰ دلار عرضه شد هرچند که محدوده تحت پوشش آن بخش های تحت مالکیت ارتش آمریکا را شامل نمی شد.

در سال ۱۹۹۹ میلادی Benefon Esc! به عنوان اولین موبایل بهره مند از GPS به صورت تجاری وارد بازار شد و هرچه زمان می گذشت شمار بیشتری از موبایل ها به این فناوری مجهز می شدند هرچند که به خاطر برخی موانع نظامی محدودیت هایی پیش روی آن قرار داشت. دست آخر اما در سال ۲۰۰۰ میلادی دولت کلینتون آن محدودیت ها را برداشت تا تمامی مردم بتوانند از کل قابلیت های جی پی اس بهره بگیرند.

با در نظر داشتن آنچه گفته شد سیستم های شخصی GPS تا اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی عرضه نشدند و در ادامه نیز شرکت های گارمین و تام تام آنها را با قیمت هایی بسیار بالا ارائه کردند.

در این دهه و همزمان با ظهور تلفن های هوشمند، چیپ های GPS در این محصولات به خدمت گرفته شدند.

اولین ژیروسکوپ

ژیروسکوپ ابزاری فوق العاده جالب است که طبق برخی گفته ها در سال ۱۷۴۳ میلادی توسط جان سرسن برای تشخیص خط افق در شرایط نامطلوب آب و هوایی اختراع شد اما در ادامه برای بسیاری مقاصد مورد استفاده قرار گرفت.

در ادامه ارتش آمریکا تلاش نمود که این دستگاه ها را کوچک تر نماید تا در تسلیحات ضد جنگنده خود درجریان جنگ جهانی دوم مورد استفاده شان قرار دهد. عاقبت این دستگاه ها به نقطه ای از پیشرفت رسیدند که توانایی تشخیص سه محور اکس، وای و زی را پیدا کردند و حالا تقریبا همه اسمارت فون های موجود در بازار یکی از آنها را درون خود دارد.

اولین حسگر اثرانگشت موبایل

مدت زمان زیادی از عمر حسگرهای اثرانگشت نمی گذرد. البته باید بگوییم که استفاده از اثرانگشت برای احراز هویت به زمان بابلی ها باز می گردد، با این حال تنها مدتی است که این روش به تلفن های همراه راه یافته است.

اولین اسمارت فون مجهز به این فناوری Atrix 4G موتورولا نام داشت که در سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی شد و البته صرفا نقش یک مکانیزم کمکی برای ورود به دستگاه را ایفا می کرد.

در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز اپل به پیروی از موتورولا آیفون ۵ اس را به این قابلیت مجهز کرد و از آن زمان تاکنون تقریبا تمامی موبایل های پرچمدار همراه با این فناوری به بازار عرضه شدند.

اولین نمایشگر تاچ

شاید نمایشگرهای تاچ نوآوری نسبتا تازه ای به نظر بیایند اما نخسین نمونه از آنها در سال ۱۹۶۵ میلادی توسط مخترعی به نام E.A. Johnson معرفی شد و در ادامه آن فناوری به عنوان مبنای نمایشگرهای خازنی که امروزه در بسیاری از موبایل ها شاهد هستیم  به خدمت گرفته شد.

البته باید اشاره کنیم سال ها طول کشید تا این ایده به دست مشتریان برسد اما دستگاه های کنترلی مورد استفاده در اداره ترافیک هوایی بریتانیا به سرعت به آن مجهز شدند.

سی سال بعد IBM Simon محصول بلک بری تحت عنوان اولین موبایل مجهز به نمایشگر تاچ وارد بازار  شد و به تدریج آن فناوری پخته و پخته تر شد تا اینکه به شکل امروزی اش در اختیارمان قرار گرفت.

اولین دستگاه پرتابل پخش MP3

اولین دستگاه پخش دیجیتال در سال ۱۹۷۹ میلادی از راه رسید با این حال ۲۰ سالی طول کشید که این ایده به صورت پرتابل در بیاید و از یکی از پرکاربردترین فرمت های موسیقی دنیا یعنی MP3 پشتبانی نماید.

Eiger MPMan اولین پلیر MP3 پرتابل دنیا بود که در سال ۱۹۹۷ میلادی از راه رسید و در قالب ظرفیت های ۳۲ و ۶۴ مگابایتی در اختیار کاربران قرار داده شد. هر مدل می توانست بین ۶ تا ۱۲ ترک موسیقی را در خود ذخیره نماید که برای آن دوران رقم قابل توجهی بود.

در ادامه آن تکنولوژی به صورت سالانه به روز رسانی شد و شرکت های مختلف هر کدام نسخه های مخصوص به خود را از آن عرضه کردند تا اینکه UpRoar محصول سامسونگ عنوان اولین موبایل پشتیبانی کننده از این فرمت موسیقی را از آن خود کرد و در سال ۲۰۰۰ میلادی وارد بازار شد.

در ادامه شمار موبایل هایی که چنین قابلیتی داشتند مرتبا بیشتر و بیشتر شد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ میلادی تعداد موبایل هایی که از این فرمت پشتیبانی می کردند از پلیرهای مستقل بیشتر شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • mohpf1996
    mohpf1996 | ۱۳ شهریور ۱۳۹۶

    @rad , @MoslemMoslemm ماذا فازا ? ? ? ?

  • Moslem Moslemm
    Moslem Moslemm | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

    مریم موسوی چای درتس کن بیایم خواستگاریت

  • rad
    rad | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

    کم کم باید بریم خواستگاری مریم موسوی

    • Moslem Moslemm
      Moslem Moslemm | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

      منم میام برا دوتامون

  • آریا
    آریا | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

    موتورولا حیف شد واقعا? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی