ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اسمارت الکتریکی و هوشمند؛ آینده تردد درون شهری

نسل جدید اسمارت فورتو به عنوان اولین وسیله نقلیه دایملر شناخته می شود که بدون فرمان و پدال راهی بازار خواهد شد. مدیران اسمارت تصمیم گرفته اند که آخرین نمونه کانسپت خود را پیش از ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

نسل جدید اسمارت فورتو به عنوان اولین وسیله نقلیه دایملر شناخته می شود که بدون فرمان و پدال راهی بازار خواهد شد.
مدیران اسمارت تصمیم گرفته اند که آخرین نمونه کانسپت خود را پیش از معرفی کامل و نمایش در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در ماه آینده به عموم افراد نشان دهند.
نسخه الکتریکی فورتو به صورت یک خودروی هاچبک سه درب مخصوص جابجایی دو نفر در سطح شهر و با بهره مندی از یک سیستم رانندگی پیشرفته و کاملا مستقل و خودران طراحی شده است.

به این وسیله نقلیه نباید به چشم یک خودروی شخصی رویایی نگریست بلکه این نسخه جدید اسمارت فورتو آینده خودروهای الکتریکی شهری با خود به همراه می آورد.

به نظر می رسد که دایملر با ارائه یک کانسپت جدید برای این خودرو در تلاش است تا بدون قید و شرط و با آزادی کامل فورتو را به صورت یک خودروی الکتریکی جدید طراحی مجدد کرده و تمامی المان های قبلی را از میدان خارج کند.

به این ترتیب دایملر می تواند این خودرو را تبدیل به یک اتومبیل شهری مخصوص سال 2030 با ظاهری هوشمندانه تر و گرد تر کند.
به عنوان نمونه در این نسخه خبری از چراغ های جلو و عقب قبلی نبوده و این چراغ ها از طراحی منظم قبلی پیروی نمی کنند. در نسخه الکتریکی جدید از چراغ های ال ای دی استفاده شده است.
همچنین جلو پنجره نیز با یک پنل دیجیتال بزرگ جایگزین شده است. این پنل دیجیتال قادر است تا پیام های متعددی را برای برقراری ارتباط با اتومبیل های دیگر در جاده ها نمایش دهد.

یکی دیگر از مواردی که از آن می توان به عنوان تغییر در این نسخه از خودرو اشاره کرد یک پوشش پرده مانند مخصوص می باشد. این پوشش در حقیقت یک لایه مخصوص است که بر روی پنجره های جانبی این وسیله نقلیه تزریق شده و هدف آن نمایش اطلاعات به خصوص اطلاعات مربوط به وضعیت داخلی خودرو بر روی این پنجره ها بیان شده است.
در فضای داخلی فورتو نیز تغییرات گسترده ای رخ داده و فضا به صورت مینیمال طراحی شده است.

برجسته ترین این تغییرات مدل خاص درب های خودرو است که به صورت چرخش به عقب باز و بسته می شود. علت این کار ذخیره سازی فضای بیشتر و کاهش احتمال رخ دادن تصادف با عابران پیاده و دوچرخه سواران عنوان شده است.
در فضای داخلی خبری از دکمه های کنترلی معمول نیست چرا که تمامی این دکمه ها به درون یک صفحه نمایش گسترده راه پیدا کرده اند.

از آنجا که هدف دایملر از طراحی این وسیله نقلیه، تولید یک خودروی تماما خودکار و مستقل عنوان شده است، بنابراین در درون کابین کوچک این خودرو خبری از هیچ گونه پدال و فرمان نبوده و به این ترتیب فضای و آزادی عمل بیشتری نیز در اختیار مسافران قرار می گیرد.
گفته می شود که باتری لیتیوم یونی بکار رفته در این خودرو توانایی پیمودن 30 کیلومتر مسیر در یک بار شارژ را داشته و می تواند بدون برخورداری از کابل و از طریق شارژ القایی مجددا نیرو بگیرد.
البته باتری این خودرو فقط در صورتی توانایی شارژ به صورت القایی را دارد که در حال استفاده نباشد.

همچنین این باتری می تواند به عنوان یک " swarm battery" برای تثبیت شبکه برق نیز عمل کند.
در پیش نمایش نسخه الکتریکی اسمارت فورتو دایملر بیان کرد این شرکت در مجموعه جدید الکتریکی خود دقیقا به دنبال پاسخ گویی به چه انتظاراتی بوده و قصد دارد که تا پایان سال 2022 میلادی 10 مدل جدید الکتریکی را از خط تولید جدید خود راهی بازار کند.


بنا به گفته دایملر این خودروهای الکتریکی جدید بازه متنوعی را شامل شده و از خودروهای کوچک سایز تا شاسی بلند های سایز بزرگ سه ستاره را در بر می گیرد.

همچنین گفتنی است که طراحی این خودرو توسط حسین امینی یکتا، یکی از طراحان ایرانی تیم طراحی مرسدس بنز صورت گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • علیرضا عابدی
    علیرضا عابدی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

    چه قدر میسوزم اولین خودرو الکتریک جهان توسط جمشید آرین تو ایران ساخته شد...

    • CANOPUS
      CANOPUS | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

      https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car

      https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF_%D8%A2%D8%B1%DB%8C%D9%86

      دوست گرامی اولین خودرو های الکتریکی جهان اواخر قرن ۱۸ میلادی ساخته شدن در مورد جناب آرین هم به نظرم نباید با سیاست در میوفتادن

  • Mohammad
    Mohammad | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

    بامزس

مطالب پیشنهادی