ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی نسخه بتا Stronghold Kingdoms؛ بازگشت جنگ های صلیبی

شاید فکر کنید Stronghold Kingdoms که با پسوند Feudal Warfare به تازگی برای تلفن های هوشمند عرضه شده یک کپی ضعیف از کلش آو کینگز باشد. عجیب هم نیست، چون جدا از اینکه مکانیزم های ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

شاید فکر کنید Stronghold Kingdoms که با پسوند Feudal Warfare به تازگی برای تلفن های هوشمند عرضه شده یک کپی ضعیف از کلش آو کینگز باشد. عجیب هم نیست، چون جدا از اینکه مکانیزم های گیم پلی شباهت زیادی با هم دارند این روزها توسعه دهندگان فراوانی به الهام از ساخته معروف Elex Wireless روی آورده اند.

انگار سازندگان از ساخت کلون های مشابه از روی کلش آو کلنز خسته شده اند و تا دیدند این ایده موفقیت گذشته را به همراه ندارد بنابراین تصمیم گرفتند کلش آو کینگز را جایگزین آن کنند؛ بعد از Final Fantasy XV: A New Empire حالا Game of Thrones Conquest هم مشابه کلش آو کینگز بوده و چرا Stronghold Kingdoms جزو این دسته نباشد؟

سری Stronghold را خیلی ها در ایران با نام «جنگ های صلیبی» می شناسند

اما نه، این گونه نیست. Stronghold Kingdoms نزدیک به پنج سال پیش برای رایانه های شخصی عرضه شد و آن موقع خبری از کلش آو کینگز نبود و بربرها هم تازه پا به دنیای کلش آو کلنز گذاشته بودند. در واقع Firefly از بازی های استراتژی و MMO قدیمی تر رایانه های شخصی الهام گرفت و کلش آو گینگز هم به نوعی برخواسته از خاکستر همین عناوین است.

Elex Wireless با الهام درست از این بازی های قدیمی و پیاده سازی خوب المان ها روی تلفن های هوشمند توانست به موفقیت برسد. تا اینجا مشخص شد که Stronghold Kingdoms کپی از کلش آو کینگز نیست. اما این مسئله باعث نمی شود تا به آن لقب «ضعیف» ندهیم.

نمایی از بخش Village را میبینید که مربوط به ساختن ساختمان های مختلف برای کسب منابع گوناگون است. برای قدرتمند کردن بخش دفاعی خود باید به قسمت Castle رفته و آنجا قلعه خود را با وسیله های گوناگون مستحکم کنید.

نکته اینجاست حتی اگر از مشکلات عجیب نسخه بتا فاکتور بگیریم بازی راهی که برای ورژن تلفن های هوشمند رفته اشتباه بوده و استودیوی Firefly ساخته خود را حداقل باید چند سال پیش عرضه می کرد. نمونه های مشابه این روزهای Feudal Warfare خیلی زیاد شده اند و بازی با مکانیزم هایش شانسی در برابر آن ها ندارد.

شاید به علت وجود بعضی بخش ها، گیم پلی Stronghold Kingdoms عمق بیشتری نسبت به بعضی عناوین هم سبک داشته باشد ولی نکته اینجاست نکات منفی بازی به قدری زیاد هستند که اگر هر دو آن ها روی یک ترازو بگذاریم، سنگینی وزنه با اختلاف به سمت ضعف ها خواهد بود.

چون با عنوانی MMO رو به رو هستیم، بنابراین طبیعی است که المان ها نسبت به نسخه پیشین رایانه های شخصی تفاوت هایی داشته باشند و به همین خاطر Firefly مجبور بود دست به ریسک بزند. مشکل Stronghold Kingdoms هم از همینجا نشات می گیرد؛ ریسک های Firefly نتوانسته اند جواب بدهند.

یکی از بزرگترین مشکلات بازی گرافیک آن و باگ های فراوان نسخه بتا است.

تغییرات جدید باعث شده اند که بعضی از مهمترین المان های دنیای Stronghold راهشان را به Kingdoms باز نکنند و وقتی که ویژگی های جذاب پیشین نباشند و المان های جدید هم نتوانند جای آن ها را پر کنند، چگونه می توان انتظار داشت که طعم یک تجربه فراموش نشدنی همانند گذشته را بچشیم؟

بعد از موفقیت های قسمت ابتدایی Stronghold و عرضه یک ادامه عالی با نام Stronghold: Crusader که خیلی از ایرانی آن را به اسم «جنگ های صلیبی» می شناسند، سری قلعه در باتلاق فراموشی فرو رفت و تلاش سازندگان برای احیای بازی نتیجه ای جز انتشار دنباله های بی کیفیت نداشت.

Stronghold Kingdoms هم بیش از آنکه دنیای این عنوان را گسترش دهد، بیشتر آن را در باتلاق فرو می برد. گاهی اوقات با خود می گویید که کاش ادامه بعضی بازی ها ساخته نمی شد تا خاطرت خوب گذشته مان را خراب نمی کرد. Stronghold Kingdoms [به خصوص نسخه موبایل] به راحتی یکی از همین عناوین است.

کارت ها از قسمت های جالب بازی هستند. با کارت های معمولی، می توانید کارت های ویژه خریده و جایزه هایی به دست بیاورید.

بعد از نصب و رفتن به داخل آن [برای تجربه نیازمند نرم افزار تغییر آی پی هستید] بازی از شما می خواهد تا از بین تمام منطقه های جهان یکی را انتخاب کنید. خوشبختانه ایران هم در این بین وجود دارد ولی در حال حاضر پر بوده و بنابراین باید به بقیه قسمت ها بروید.

پس از این کار، نوبت به انجام بازی می رسد؛ کلش آو کینگز، سیویلیزیشن و خود نسخه های پیشین قلعه را ترکیب کنید تا به مکانیزم های Stronghold Kingdoms برسید. بیایید ابتدا به شباهت های خود بازی به قسمت های ابتدایی قلعه حرف بزنیم. یکی از بخش های قلعه های قدیمی که راهش را به نسخه موبایل باز کرده وجود منابع فراوان است.

سازندگان بازی های استراتژی تلفن های هوشمند برای ساده کردن بازی هایشان معمولا تعداد منابع را کاهش می دهد. اما Firefly در اینجا تصمیم گرفته تا به سری وفادار بوده و بنابراین منابع زیادی هنگام انجام بازی میبینید؛ قیر، سنگ، غذاهای مختلف یا چوب که همگی کاربردهای خودشان را دارند و برای ساخت شان نیازمند ساختمان های مرتبط هستید.

موسیقی های نسخه های پیشین در این قسمت هم وجود دارند که شنیدن شان جذابیت های خودش را داراست.

یکی از سرگرم کننده ترین بخش های Stronghold: Crusader همین اهمیت بیشتر به بخش مدیریت بود. اینکه برای هر چیزی نیازمند ساختمان خودش بودید و از طرفی برای به دست آوردن بعضی آیتم ها باید چند منبع مختلف را ترکیب می گردید، چیزی نبود که اوایل قرن بیست و یکم عرف باشد.

ولی Crusader به آن پرداخت و این بخش به قدری جذابیت داشت که در قسمت بعد یک حالت مختلف به آن اختصاص داده شد. خوشبختانه این قسمت به Kingdoms هم راه یافته است ولی می دانید مشکل اصلی کجاست؟ گیم پلی، آن سرعت همیشگی را ندارد.

Stronghold Kingdoms عنوانی MMO بوده و بنابراین همانند بقیه بازی های مشابه برای ساخت و ساز باید زمان بگذارید. نکته اینجاست که ریتم پایین گیم پلی سنخیت زیادی با قسمت مدیریت جذاب قلعه های پیشین نداشته و همین سرعت پایین باعث شده تا آن چیزی که انتظار داشتید را نبینید.

نمایی از بخش Castle که حکم قسمت دفاعی شما را دارد. برای اینکه جلوی حمله دشمنان را بگیرید باید اینجا را قدرتمند کنید.

از طرفی ارتباط بین منابع و ساختمان ها برای ساخت بعضی وسیله یا آیتم ها به پیچیدگی گذشته نیست که البته چون با عنوانی روی تلفن های هوشمند رو به رو هستید می توانیم از آن چشم پوشی کنیم. این از شباهت های گیم پلی به قلعه های پیشین، بزرگترین وجه تشابه بین Kingdoms و سیویلیزیشن به وجود یک درخت تکنولوژی باز می گردد.

ویژگی که شاید عمق بیشتری به گیم پلی داده باشد ولی از طرفی آن را می توانیم بزرگترین مقصر سرعت پایین Kingdoms بنامیم. برای دسترسی به سربازهای قوی تر، اسلحه های بیشتر یا بقیه ساختمان ها ابتدا باید تکنولوژی های مربوطه را آزاد کنید تا سرانجام بتوانید آن ها را بسازید.

در بازی های MMO ساختمان ها به خودی خود دیر ساخته می شوند و با وجود اینکه ایده درخت تکنولوژی جالب است، ولی سازنده می توانست با یک بالانس مناسب بین زمان دسترسی به تکنولوژی ها و همچنین ساخت و ساز ریتم گیم پلی ساخته اش را حفظ کند که اینگونه نشد.

پیش از جمله قابلیت گذاشتن نیروهایتان در قسمت های مختلف را دارید.

شباهت Kingdoms با کلش آو کینگز هم به چگونگی حمله باز می گردد. در نقشه می توانید یکی از منطقه ها را انتخاب کنید، سربازان تان را چیده و چند دقیقه صبر کنید تا آن ها به محل برسند. مبارزات خودشان انجام شده و کنترلی روی آن ها ندارید؛ جنگ ها خیلی نیازمند استراتژی نیستند و صرفا کسی که نیروهای قوی تری داشته باشد پیروز می شود.

همین مسئله به همراه سرعت پایین روند پیشرفت باعث شده تا بازی حالت Pay Two Win به خودش بگیرد. یعنی کسی که بیشتر خرج کند به راحتی پیروز می گردد. البته این ویژگی را تقریبا 99 درصد بازی های استراتژی اسمارت فون ها دارند ولی در Kingdoms خیلی زیاد به چشم می آید.

حرف هایمان را اینگونه به پایان می رسانیم که Kingdoms با وجود پتانسیل های فراوانش ضعف های زیادی داشته و تجربه اش حداقل تا وقتی که بازی در مرحله بتا به سر می برد اصلا پیشنهاد نمی شود. شاید از دیدگاه گیم پلی با عنوانی ضعیف رو به رو باشیم ولی بازی از لحاظ تکنیکی چیزی جز فاجعه نیست.

دانلود نسخه iOS - دانلود نسخه اندروید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • سوپر مجیکال
    سوپر مجیکال | ۶ مهر ۱۳۹۷

    بازی عالیه باگ نداره سرعتشم خوبه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی