ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامانه امضای الکترونیکی و احراز هویت قوه قضاییه رونمایی شد

قوه قضاییه در جریان مراسمی از سیستم «احراز هویت» و «امضای الکترونیکی» رونمایی به عمل آورد که با استفاده از آن، وکلای دادگستری به صورت غیر حضوری توسط کارت هوشمند، دادخواست‌های خود را با امضای الکترونیکی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

قوه قضاییه در جریان مراسمی از سیستم «احراز هویت» و «امضای الکترونیکی» رونمایی به عمل آورد که با استفاده از آن، وکلای دادگستری به صورت غیر حضوری توسط کارت هوشمند، دادخواست‌های خود را با امضای الکترونیکی به مراجع قضایی ارسال می‌کنند.

قوه قضاییه همچنین خبر می‌دهد که قادر است سرویس احراز هویت را از طریق سامانه «ثنا» در اختیار بقیه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی قرار دهد. «حمید شهریاری»، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خبر می‌دهد که این فناوری برای نخستین بار در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر این اساس در هر مکانی که وکیل حاضر باشد، امکان احراز هویت و امضای اوراق نیز وجود خواهد داشت.

به گفته شهریاری، این سرویس در حال حاضر روی کارت‌های هوشمند کانون وکلای دادگستری ارائه شده و در حال حاضر هزار وکیل به آن دسترسی دارند و می‌توانند از امضای الکترونیکی استفاده کنند.

امضای الکترونیکی با همکاری ثبت احوال در آینده روی کارت‌های هوشمند قرار می‌گیرد

وی همچنین خبر می‌دهد که قوه قضاییه، زیرساختی را فراهم آورده است که بر اساس آن، سایر سازمان‌ها دولتی و غیر دولتی نیز می‌توانند از قابلیت احراز هویت بهره‌مند شوند. شهریاری می‌گوید که امکان قرار دادن امضای الکترونیکی روی کارت‌های هوشمند برای شهروندان نیز از نظر ساختار فنی وجود دارد اما این مسئله نیازمند همکاری با ثبت احوال است و تاکنون چندین جلسه نیز در این رابطه برگزار شده است.

شهریاری که در سمت معاون قوه قضاییه نیز فعالیت می‌کند، عنوان نمود که در حال حاضر قریب به ۳۰ درصد از ابلاغ‌ها به شکل الکترونیکی انجام می‌شود و با بازتعریف برخی از فرآیندهای این قوه، درصد رضایتمندی شهروندان از خدمات قوه قضاییه نیز بالاتر خواهد رفت: «برای چه وقتی یک ضبط ماشین دزدیده می‌شود یک شهروند باید سه روز از این دستگاه به آن دستگاه برود و در روز آخر به او بگوییم صبر کن تا دزد پیدا شود؛ چرا نمی‌توانیم سامانه‌ای طراحی کنیم تا به محض وقوع دزدی از طریق آن به دستگاه‌های مربوطه اطلاعات ارسال شود؟»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی