ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا حذف جک هدفون از موبایل ها همچنان غیر ضروری به نظر می رسد؟

علی رغم تمام سر و صداها و جنجال هایی که حدود یک سال پیش و پس از اعلام تصمیم اپل مبنی بر حذف جک هدفون ۳.۵ میلی متری از آیفون 7 به راه افتاد، همه ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

علی رغم تمام سر و صداها و جنجال هایی که حدود یک سال پیش و پس از اعلام تصمیم اپل مبنی بر حذف جک هدفون ۳.۵ میلی متری از آیفون 7 به راه افتاد، همه ما دیدیم که این محصول مثل آیفون های قبل از خود فروشی کاملاً معقول و حتی رضایت بخش را تجربه نمود.

حقیقت مذکور قاعدتاً باید ما را به این نتیجه می رساند که نمی بایست مشکلی برای خداحافظی با این درگاه پرسابقه داشته باشیم، اما در عمل دیدیم که پس از یک سال هنوز هم جک هدفون جزئی جدایی ناپذیر از موبایل های جدید و حتی پرچمداران است. مشکل در کجاست؟

بسیاری از کارشناسان باور دارند که استراتژی جدید اپل جواب داده است. عده زیادی از آن انتقاد کردند، اما حقیقت اینجاست که مثل حذف درایو نوری و یا کیبورد فیزیکی از موبایل ها، اپل باز هم اثبات کرد که آن «عده زیاد» در اشتباه بودند.

باقی ماندن درگاه هدفون نه از سر دلبستگی که بیشتر از سر ضرورت بوده است

حالا افراد زیادی را می بینید که آینده ای «بدون سیم» را برای موسیقی روی موبایل ها پیش بینی می کنند و کمپانی های زیادی را می شناسیم که روی به تولید ایربادهای بی سیم آورده اند، محصولاتی که کیفیت آنها به تدریج در حال بهبود است. پس واقعاً مشکل کجاست که هنوز هم بسیاری از ما به آن سیم های همیشه گره خورده هدفون های قدیمی خود چسبیده ایم و حتی به ضرب و زور دانگل های اعصاب خورد کن هم که شده می خواهیم در گذشته باقی بمانیم؟

در این مطلب قصد داریم ۶ مورد از مهمترین دلایل این مسئله را مرور کنیم.

۱. حذف درگاه هدفون آن تغییری که نویدش داده می شد را ایجاد نکرد

یک سال قبل همه می گفتند که درگاه هدفون با آن ابعاد بزرگ و دست و پا گیرش بزرگ ترین مانع در سر راه باریک تر و زیباتر شدن آیفون ها هستند. کاربران زیادی با همین وعده حاضر به دل کندن از آن شدند، اما نتیجه چه شد؟ ابعاد آیفون 7 بدون جک ۳.۵ میلی متری برابر است با ۷.۱ × ۶۷.۱ × ۱۳۸.۳ میلیمتر. این را مقایسه کنید با ابعاد ۷.۱ × ۶۷.۱ × ۱۳۸.۳ میلیمتری آیفون 6 با درگاه مذکور. این یعنی آیفون جدید پس از حذف ورودی قدیمی هدفون ۰٪ باریکتر و کوچکتر شده است! تفاوت وزن این دو گجت نیز چیزی کمتر از ۵ گرم است.

آن بهشت بدون جک دایره ای هدفونی که وعده اش را می دادند شامل آیفونی می شد زیباتر و البته ضد آب. در حالی که محصول معرفی شده از لحاظ ظاهر، حس کاربری و مقاومت در برابر نفوذ آب هیچ تفاوت معناداری با نسل قبل خود نداشت. این مسئله شامل معدود موبایل های دیگری که پس از آیفون و به دنباله روی از آن معرفی شدند نیز می شود.

پس چرا باید به معامله ای تن بدهیم که در عوض از دست دادن یکی از پرکاربردترین درگاه ها، «تقریباً هیچ» نصیبمان شود؟

البته نباید از حق گذشت، حذف جک هدفون برای محصولاتی چون نسل جدید موبایل های Moto Z موتورولا به معنی کاهش ضخامت بدنه شد. ضمن این که این موبایل ها به لطف فضای بیشتر، صاحب باتری بزرگتری نسب به نسل قبل خود شدند.

اما این دلخوشی ها کافی نیست، به خصوص که دو نکته مثبت مورد اشاره شامل حال همه حذف کنندگان نشد (مثلHTC U11) و از آن طرف، رقبای صاحب جک هدفونی همچون گلکسی S8 و وان پلاس 5 از لحاظ دوام باتری هنوز یک سر و گردن بالاتر هستند.

۲. تا به حال جایگزینی شایسته برای آن ارائه نشده

یکی مهمترین استدلال های هواداران حذف درگاه هدفون این بود که مقاومت در برابر این کار به معنی مقاومت در برابر پیشرفت است. آنها معتقدند که گرچه دشواری خلاصی از دست این ورودی به دشواری دل کندن از فلاپی دیسک در دو دهه قبل می ماند، اما این روندی است که به هر صورت اتفاق خواهد افتاد.

ولی حالا پس از یک سال به نظر می رسد این دیدگاه بیش از حد ساده انگارانه است. کسی از پیشرفت بدش نمی آید، اما پیشرفت واقعی آن است که ابزاری بهتر و کارآمدتر جایگزین یک ابزار قدیمی تر شود.

اما پیشرفت واقعی آن است که ابزاری بهتر و کارآمدتر جایگزین یک ابزار قدیمی تر شود

سی دی ها بسیار پرظرفیت تر، سریع تر و با دوام تر از فلاپی دیسک ها بودند، پس این تغییر ضروری و منطقی بود. کنار گذاشتن ابزارهای قدیمی سخت است، اما کاربردهای دلچسب ابزارهای جدید دل کندن را کمی آسان تر می کند.

بله، جک ۳.۵ میلی متری عمری به قدمت پدربزرگ های سالخورده ما دارد، اما آیا تا امروز توانسته ایم جایگزینی شایسته برای آن معرفی نماییم؟ وجود دانگل درگاه هدفون در جعبه همه موبایل های فاقد آن، خود گواهی بر این عدم موفقیت است.

هدفون های USB-C وعده جایگزینی صدای دیجیتال به جای آنالوگ را می دهند، که این به معنی کیفیتی فراتر از گذشته است. این که بشود بدون همراه داشتن باتری اضافه و مصرف انرژی زیاد از تکنولوژی حذف نویزهای مزاحم بهره مند شد، بسیار عالیست. اما این هدفون های به واقع «هوشمند» هنوز فاصله زیادی تا فراگیر شدن دارند.

از طرف دیگر، هدفون های حرفه ای مبتنی بر USB-C، هنوز آن طور که باید و شاید در دسترس موبایل های اندرویدی قرار ندارند. دیگر بگذریم که قیمت های همین معدود نمونه های موجود نیز هوش از سر کاربران معمولی می برد.

در آخر نباید فراموش کنیم که اکثر قریب به اتفاق مشتریان موسیقی روی موبایل ها کسانی هستند که تفاوت های صدای دیجیتال و آنالوگ برایشان معنا و اهمیت چندانی ندارد. پس برای آنها حذف جک هدفون ۳.۵ میلی متری تنها به معنی یک ترک عادت غیر ضروری است.

۳. بلوتوث هنوز جای کار بسیاری دارد

این مورد را در تکمیل مطلب قبلی به حساب بیاورید. بلوتوث به عنوان یکی از جایگزین ها همچنان با مشکلاتی همراه است که برخی از آنها به ذات این تکنولوژی برمی گردند. درست است که در یکی دو سال اخیر پیشرفت های زیادی حاصل شده و کاربران نیز در حال روی آوری به سمت ایربادهای بی سیم هستند، اما هنوز تا نقطه ایدآل فاصله زیادی داریم.

این هدفون ها نیاز به شارژ کردن های وقت و بی وقت دارند. اتصال آنها پایداری کافی را ندارد و گاه بدون دلیل ارتباط آنها با موبایل شما قطع می شود. وقتی عمر باتری این گجت های کوچک اما گران تمام شود، شما ناچار به تعوض کامل آن هستید. قیمت آنها در مقایسه با نمونه های سیم دار نیز به شکل سرگیجه آوری بالاست.

شاید آن عده از کاربران متمول تر که از سیم ها متنفر هستند با چنین مشکلاتی کنار بیایند، اما تعداد این قبیل افراد چندان زیاد نیست.

۴. دانگل ها واقعاً روی اعصاب هستند و این وضع تغییر نخواهد کرد

ابزارهای تکنولوژیک که با مشتریان عادی سر و کار دارند می بایست کاملاً ساده و آسان در استفاده باشند و دانگل ها به هیچ وجه در این مسیر یک پیشرفت به حساب نمی آیند.

استفاده از این واسط ها کسی را نمی کشد، اما وقتی زندگی قبل از دانگل ها به قدر کافی شیرین و ساده بوده، کدام انسان عاقلی از بابت استفاده از آنها خوشحال تر خواهد شد؟

علاوه بر همه این موارد، این که یک زائده اضافی همواره از موبایل شما آویزان باشد به هیچ وجه منظره جذابی نیست. آن هم برای موبایل های گران قیمتی که از طراحی چشم نوازی نیز برخوردار هستند. تازه، داشتن یک دانگل جدید به معنی بلند تر شدن فهرست چیزهایی است که می بایست همواره نگران گم شدن آنها باشید.

۵. AirPod تنها در اختیار کاربران اپل قرار دارد

اگر غم خداحافظی با درگاه دایره ای هدفون برای کاربران دیوایس های اپل تا حدودی قابل تحمل است، تنها یک دلیل دارد، و آن عبارت است از AirPod.

کاربران گجت های اپلی ایرپاد بی سیمی را در اختیار دارند که از کیفیت واقعاً قابل قبولی برخوردار است. از تکنولوژی وایرلس کم مصرفی بهره می برد و مجهز به چیپ اختصاصیW1 است که اتصال AirPod به سایر گجت های اپلی را به تجربه ای تقریباً دلچسب بدل می سازد.

AirPod تنها نکته مثبت این تغییر است که اندرویدی ها از آن بی بهره خواهند ماند

هنوز مشخص نیست عملکرد چیپ مورد اشاره دقیقاً چیست. گفته می شود اپل نقش خاصی را برای ارتقای کیفیت صدای خروجی به عهده آن نگذاشته است. چیپW1 حتی مصرف باتری را نیز در مقایسه با رقبا به شکل محسوسی کاهش نداده است.

با این وجود شاید تنها و تنها به دلیل حضور همین چیپ و هماهنگی عالی آن با دیگر دیوایس های اپل باشد که استفاده از AirPod نسبت به هر هدفون بی سیم دیگری، یک تجربه مطبوع تر به حساب می آید.

خب، در مقابل اندرویدی ها چه دارند؟ باز هم «تقریباً هیچ». بدتر آن که به دلیل ماهیت پلتفرم اندروید این وضع احتمالاً هرگز تغییر نخواهد کرد.

۶. جک هدفون ۳.۵ میلی متری جای هیچ درگاه دیگری را تنگ نکرده است

این که عده ای می گویند درگاه قدیمی هدفون مانع اصلی کوچ از تجربه صوتی آنالوگ به دیجیتال است، حرفی کاملاً غلط به حساب می آید.

درگاه های اتصال دیگر همچون بلوتوث، لایتنینگ و USB-C چندین سال است که به حیات مسالمت آمیز خود در کنار جک ۳.۵ میلی متری ادامه داده اند و هیچکس هرگز نخواسته به خاطر وجود پورت مذکور این ها را از گردونه رقابت حذف نماید.

سال هاست که کمپانی های تولید کننده ابزارهای صوتی امکان آن را داشته اند که محصولات خود را با پشتیبانی از این درگاه ها نیز عرضه نمایند. به عنوان مثال هدفون های بلوتوثی سال هاست که در بازار حضور دارند.

شاید عده ای بگویند اگر وجود این درگاه مانع ورود به عصر صوت دیجیتال و موسیقی فارغ از سیم نباشد، دست کم حذف آن می تواند چون یک کاتالیزور عمل کند. شاید این ادعا چندان هم بی راه به نظر نرسد، اما باز هم حسی مثل هدایت به سمت بهشت با ضرب چماق دارد.

بهتر آن است که اجازه دهیم خود کاربران مزایای موسیقی دیجیتال و راحتی استفاده از هدفون های بی سیم را درک و به سمت آنها متمایل شوند. تازه این در صورتی است که معایب همچنان پایدار این کوچ، همچون مشکلات اتصال بلوتوث، افزایش مصرف باتری و از همه مهمتر قیمت گزاف ابزارهای جانبی را در نظر نگیریم.

باید پذیرفت که در این عرصه هنوز سی دی ها از راه نرسیده اند تا بخواهیم فلاپی دیسک ها را گردن بزنیم، اما متاسفانه این بحث ها نمی تواند چیز زیادی را تغییر دهد.

اپل حکم مرگ پورت هدفون را صادر کرده و بعید است کاری از دست کسی برای نجات این درگاه دوست داشتنی بربیاید. جک ۳.۵ میلی متری هرقدر هم که مقاوم باشد، روزی باید تسلیم دنیای بدون سیم شود. اما به طور قطع آن روز زمانی از راه خواهد رسید که تکنولوژی بلوتوث (یا هر تکنولوژی جایگزین دیگری) بتواند به معنی واقعی کلمه شایستگی خود را نشان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • as.s
    as.s | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    یجوری درموردش مقاله نوشتن حالا انگار چه اتفاقی افتاده ? خو با یه رابط کارت راه می افته ?

  • m.sarv
    m.sarv | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    وقیقا اپل گفت که با هدفون و هدست بلوتوث نیازی به سیم نیست که اشتباهه من با اس۸ که بلوتوث کم مصرف و نسخه بالا داره با هندزفری بلوتوثم‌ موقع ورزش مشکل دارم تو مسافرت ها هم بماند که حتی شارژش نصف زمانم رو‌ پر نمی کنه از اون ور تو یک ساعت حدود ۸ الی ۱۵ درصد از شارژ گوشی میره و خیلی هم ناپایدارا و از جلوی هر بانک‌یا خود پردازی رد میشم بدلیل تداخل نویز پیدا میکنه

  • souran shahkaram
    souran shahkaram | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    gear icon x خیلی بهتره

  • جگوار
    جگوار | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    اپل همیییشه عادت داره به رواج کارهایی که فقط سود خودش توشون مطرحه ولی جوری وانمود میکنه که انگار اگر اون بدعت رو نپذیریم، صااااف میریم تو جهنم!!!
    خودتون تاریخچه محصولاتشو بررسی کنین، کاملا گویای این مسأله هست وگرنه بیشتر ضدآب بودن و طراحی ظاهری و... اینا بهانه های بیخودی هستن که کاربر بینوا در نهایت باید پولشو بپردازه و دردسرشو بکشه.

    همزمان با طراحی و معرفی آیفون7 محصولی بنام ایرپاد رو طراحی و معرفی میکنه، همچنین برای اینکه مردم هجوم بیارن واسه خریدنش، جک 3.5 رو از قبل حذف کرده و بهانه های الکی میاره که به این دلیل و اون دلیل این جک رو حذفش کردیم!!! و یه مدت عرضه ایرپاد رو به تعویق میندازه که مردم از تبدیلهای مسسسخرش استفاده کنن و حسسسابی احساس نیاز بشه به چیزی شبیه ایرپاد، بعدش میگه:
    ای وااااای کاربران عزییییز، آیفون ۷ دارین بدون درگاه؟؟؟
    حالا اینم راهش، ایر پاااااااد که وعده داده بودیم از بهشت رسیییید!!! بینواها، بخرید و رستگار شوید!!!

    سودشم بره تو جیب ما (اپل) تا بتونیم همچنان محصولاتی رو در آینده هم بهتون بندازیم...

    • souran shahkaram
      souran shahkaram | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

      از طرفی هر شرکتی هم بخواد هدفون یا هدست با خروجی لایتنینگ بسازه باید به اپل پول بده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی