ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان MIT الگوریتمی برای پیش بینی میزان درد توسعه داده اند

آیزاک آسیموف در قانون اول رباتیک می گوید که یک ربات نباید به یک انسان آسیب بزند یا از طریق عدم فعالیت یا سکون، اجازه بدهد به انسان آسیبی وارد بشود. اما این بدان معنا ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

آیزاک آسیموف در قانون اول رباتیک می گوید که یک ربات نباید به یک انسان آسیب بزند یا از طریق عدم فعالیت یا سکون، اجازه بدهد به انسان آسیبی وارد بشود. اما این بدان معنا نیست که کامپیوترها نمی توانند تشخیص دهند فردی در حال درد کشیدن است یا خیر و سپس سطح درد او را درجه بندی کنند.

محققان انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) اخیراً هوشی مصنوعی توسعه داده اند که می تواند با بررسی یک تصویر، میزان درد را در شخص پیش بینی کند. این سیستم که «DeepFaceLIFT» نام گذاری شده، در واقع الگوریتیمی یادگیری ماشینی است که با نمایش ویدیوی افرادی که دچار ناراحتی های فیزیکی هستند آموزش یافته است.

به کمک این ویدیوها، الگوریتم MIT تفاوت میان حرکات ریز صورت افراد را یاد گرفت که به آن در تشخیص میزان درد کمک می کند. این الگوریتم می تواند میزان درد را در افرادی با سنین، جنسیت و رنگ پوست مختلف شناسایی کند و نتایج آزمایش های اولیه نشان داده که نسبت به پروژه های تحقیقاتی قبلی بسیار دقیق تر عمل می کند.

پروژه یادگیری ماشینی MIT شاید در ظاهر اندکی سادیستی به نظر برسد، اما می تواند کاربردهای فراوانی در دنیای واقعی داشته باشد. در حال حاضر، پزشکان از سیستمی برای اندازه گیری درد استفاده می کنند که درجه بندی درد را کاملاً به شخصی مبتلا واگذار می کند و گرچه در بسیاری از اوقات مفید واقع می شود، اما می تواند برای هر شخص کاملاً نسبی باشد.

به دلایل گوناگون بعید است که یک الگوریتم هیچوقت جایگزینی کامل برای سیستم های مبتنی بر گزارش فرد باشد (به عنوان مثال تصور کنید پزشکان از تزریق دارو در بیمارستان سر باز زده و بگویند که بنابر تحلیل کامپیوتر، شخص بیمار میزان درد لازم برای تزریق دارو را از طریق حالات صورت خود انتقال نمی دهد!)، اما می تواند ابزاری کارآمد برای درمانگاه ها باشد و به پزشکان در تشخیص واقعی بودن درد یا تمارض مراجعه کننده کمک کند. گفتنی است این پروژه کماکان مراحل توسعه را پشت سر می گذارد اما در نهایت می تواند در قالب یک اپلیکیشن موبایل، در دسترس پزشکان قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۱۵ شهریور ۱۳۹۶

    بنظرم تعیین میزان درد اصلاً دقیق نیست! واسه تجربه درد زایمان، به مردا یه جور شوکر نصب میکنن در حالی که تو زایمان خیلی اتفاقا از جمله ترشح میزان زیادی هورمون میفته و هنوز شاید اعصاب دخیل تو این عمل هم زیاد روش مطالعه نشده... از طرفی درد ضربه به یه ناحیه حساس تو مردا ۹۰۰۰ dol (واحد سنجش درد) تخمین زده شده که مساوی با حدود 150 تا زایمانه!!!!!!! (درد زایمان 57 dol) پس بنظرم تعیین میزان درد با اعداد دقیقاً مساوی با تعیین میزان بدبختی افراد با نرخ تورمه! :)

مطالب پیشنهادی