ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جای خالی یک تحریم؛ معرفی چند جایگزین مناسب برای گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس در میان هم نوعانش، بهترین است و هیچ شکی هم در این موضوع نیست. در این میان کاربران و وب مستر های پارسی زبان نیز مدت هاست که با وجود تمامی تحریم های ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

گوگل آنالیتیکس در میان هم نوعانش، بهترین است و هیچ شکی هم در این موضوع نیست. در این میان کاربران و وب مستر های پارسی زبان نیز مدت هاست که با وجود تمامی تحریم های مختلف گوگل، سعی می کنند به نحوی دسترسی شان را به این آنالیزور باز نگه دارند و از امکانات مفید آن بهره مند شوند.

اما روز گذشته خبری انتشار یافت که بسیاری از کاربران ایرانی را متعجب و در عین حال نگران ساخت. اهالی مانتین ویو به یک باره رویه عجیبی در پیش گرفتند و با گرفتن انگشت اشاره شان به سمت وب مسترهای ایرانی، دسترسی برخی سایت های پارسی زبان را به گوگل آنالیتیکس قطع کردند.

این موضوع حالا دنیا و فضای کاری بسیاری از کسب و کارهای ایرانی را تحت تاثیر خود قرار داده. بسیاری از این موضوع ابراز نگرانی می کنند و از این واهمه دارند که نوبت به آن ها هم برسد و دسترسی شان به گوگل آنالیتیکس قطع شود.

چندین آنالیزور دیگر وجود دارند که می توان به کمک آن ها جای خالی گوگل آنالیتیکس را تا حدودی پر کرد

با این حال هنوز هیچ دلیلی در ارتباط با موضوع مورد بحث از سوی گوگل ارائه نشده و فعلا وضعیت کاربران تحریم شده در هاله ای از ابهام قرار دارد. اما حالا چه باید کرد؟ آیا وقعا سرویس های دیگری وجود دارند که بتوان آن ها را جایگزین گوگل آنالیتیکس محبوب و پر طرفدار کرد؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که چندین آنالیزور دیگر وجود دارند که می توان به کمک آن ها، جای خالی گوگل آنالیتیکس را تا حدودی پر کرد. به همین منظور در ادامه به چند مورد از آن ها می پردازیم و از ویژگی ها و محدویت هایشان برای تان می گوییم.

از آنجایی هم که میزان هزینه ها برای کاربران چنین سرویس هایی از اهمیت بالایی برخوردار است، سعی می کنیم بیشتر از ابزارهایی نام ببریم که مخارج کمتری در پی دارند.

 Piwik

Piwik یکی از جالب ترین و کاربردی ترین ابزار تحلیل وب حال حاضر است. این تحلیلگر سایت حتی ریز ترین فعالیت کاربران را ثبت می کند و در اختیار وب مستر ها قرار می دهد.

خوبی Piwik این است که از لحاظ امکانات شباهت بسیار زیادی به گوگل آنالیتیکس دارد. البته این دو ابزار دقیقا هم شبیه به یکدیگر نیستند و یک تفاوت عمده میانشان وجود دارد. بر خلاف گوگل آنالیتیکس، وب مسترها تنها در صورتی قادر به استفاده از Piwik  هستند که آن را روی سرور خودشان سوار کرده باشند.

Piwik یک قابلیت بسیار کاربردی دارد که می توان به واسطه آن، تمامی داده های گذشته را حفظ کرد. سرویس یادشده این امکان را در اختیارتان قرار می دهد تا اطلاعات قدیمی خود را پس از پیاده سازی، به آن انتقال دهید و به تمامی شان دسترسی داشته باشید.

اما مشکل Piwik و بسیاری از سرویس های دیگر این لیست، در مسائل مربوط به AdSense و AdWords خلاصه می شود. مسئله این است که به جز گوگل آنالیتیکس هیچ یک از ابزارهای تحلیل وب سایت، همکاری خوبی با این دو سیستم ندارند و همین عامل می تواند دردسرهای بسیاری برای وب مسترها به وجود آورد.

با این حال یکی از مزایای Piwik، پشتیبانی از زبان فارسی است. پس در این صورت گردانندگان وب سایت های پارسی زبان مشکل چندانی برای اداره امور روی Piwik نخواهند داشت و به راحتی می توانند آن را جایگزین ابزار گوگل کنند.

ویژگی های بارز Piwik:

  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • تحلیل لحظه به لحظه داده ها
  • ارائه گزارشات با توجه به موقعیت مکانی و مشخصات فنی کاربران
  • داشبورد قابل شخصی سازی
  • مشاهده جزئیات کامل مربوط به تک تک بازدیدکنندگان از هر وبسایت
  • نمایش داده های تحلیلی در بالای سایت
  • جمع آوری اطلاعات از میزان هزینه افراد در یک وبسایت
  • قابلیت تنظیم و ردیابی هدف (Goal Tracking)
  • فروشگاه اختصاصی برای دانلود و نصب افزونه ها

هزینه:

در صورت وجود سرور شخصی، هزینه ای در پی ندارد. اما برای استفاده از سرویس ابری Piwik Cloud می بایست ۴۹ یورو در ماه هزینه کنید.

Clicky

از میان تمامی ابزارهای تحلیل وبسایت این مقاله، Clicky یک از ساده ترین هاست. هم کار کردن با آن راحت و آسان است و هم ظاهر ساده ای دارد. شاید به نوعی همین سادگی بیش از حد Clicky، نقطه قوت آن نسبت به گوگل آنالیتیکس باشد.

اگر با گوگل آنالیتیکس سر و کله زده باشید، حتما می دانید که یادگیری تنظیمات و نحوه عملکرد آن، کار چندان ساده ای نیست. خصوصا از زمانی هم که رابط کاربری گوگل آنالیتیکس تغییرات گسترده ای به خود دید، پیدا کردن تنظیمات سابق بیشتر از گذشته سخت شد.

اما مسئله مهم درمورد Clicky آن است که ظاهری ساده و محیط کاربری قابل فهمی دارد. خیلی راحت می توان با جستجو در محیط آن، به منوهایش عادت کرد و سریع تر مشخصات تنظیماتش را یاد گرفت.

البته نباید از این واقعیت نیز غافل شد که Clicky نسبت به دیگر ابزارها، بسیار محدود است. شاید ظاهر ساده آن هم این موضوع را خوب توضیح دهد. با این حال Clicky یک نسخه پرو هم دارد که با خریداری آن، امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می گیرد.

ویژگی های بارز Clicky:

  • تحلیل فوری داده ها
  • نمایش مشخصات تک تک بازدیدکنندگان از وبسایت ها
  • امکان شخصی سازی سیستم ردیابی
  • تست تقسیم، ارائه هیت مپ و ردیابی آپتایم هر وبسایت (نیازمند پرداخت هزینه)
  • امکان ردیابی اهداف (Goal Tracking)

هزینه:

Clicky برای وبسایتی با سه هزار بازدید روزانه برای هر صفحه هزینه ای در بر ندارد. اما برای دریافت امکانات بیشتر ملزم به خرید نسخه پرو هستید که حداقل برای مدت یک ماه هزینه ای ۱۰ دلاری برایتان به همراه دارد.

Open Web Analytics

Open Web Analytics یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای تحلیلگر سایت این لیست است. این آنالیزور متن باز تقریبا سیستمی شبیه به گوگل آنالیتیکس دارد و در هر زمینه ای دست کاربر را برای فعالیت های مختلف باز می گذارد.

خوشبختانه ویژگی های خوب Open Web Analytics به یکی دو مورد ختم نمی شود. اما باید خاطر نشان کرد که عملکرد Open Web Analytics روی اپ و وب سایت، منحصر به فرد است و از بسیاری جهات کارایی بالایی دارد.

پلاگین Open Web Analytics برای وردپرس نیز قابل دسترس است. پس در این صورت وبلاگ نویسان نیز برای تحلیل داده های متن های خود مشکلی با آن نخواهند داشت.

علاوه بر تمامی این ها، Open Web Analytics رابط کاربری خوبی هم دارد که ارتباط برقرار کردن با آن را ساده تر می کند. لازم به ذکر است که سیستم نصب آن نیز شباهت بسیاری با Piwik دارد. تنها محدودیت سرویس مورد بحث هم همین است که باید روی سرور وبسایت شما نصب شود. این بدان معناست که اگر سایت تان داون شود، نمی توانید به آمار بازدیدهایتان دسترسی داشته باشید.

ویژگی های بارز Open Web Analytics:

  • دارای پلاگین وردپرس
  • کاملا رایگان
  • قابلیت ردیابی کلیک ها و حرکات ماوس کاربران
  • امکان سفارشی سازی گزارشات

هزینه:

Open Web Analytics کاملا رایگان است.

Woopra

Woopra نیز یک آنالیزور فوق العاده دیگر است که جایگاه خاصی در این لیست دارد. این تحلیلگر که قادر است به صورت پیوسته تمامی اتفاقات رخ داده در سایت را زیر نظر بگیرد، در کنار تمامی خصوصیات عمومی خود، یک ویژگی جالب و منحصر به فرد دارد.

Woopra همانند بسیاری از ابزارهای دیگر، به شما تعداد کاربران آنلاین حاضر در سایت را نشان می دهد. اما نکته خوب اینجاست که می توان به واسطه Woopra از تعداد کاربرانی که واقعا در حال خواندن متن هستند نیز با خبر شد.

همچنین به واسطه این تحلیلگر، امکان زوم کردن روی یک بازدید کننده نیز فراهم می شود و می توان از این طریق تمامی فعالیت های آن شخص را در سایت ردیابی کرد. اما جالب است بدانید که ردیابی افراد تنها به همان لحظه محدود نمی شود.

بلکه به وسیله Woopra قادر هستید تا ۹۰ روز تمامی فعالیت های یک بازدید کننده را ردیابی کنید و نحوه جستجوهایش در سایت را مورد بررسی قرار دهید.

ویژگی های بارز Woopra:

  • نمایش آمار به صورت لحظه ای
  • دارای کلاینت دسکتاپ و اپ موبایل
  • تقسیم بندی پیشرفته
  • سفارشی سازی برچسب ها
  • ویژگی CRM
  • چت زنده

هزینه:

برای سه هزار فعالیت در یک ماه رایگان است. اما می توان با پرداخت ۸۰ دلار به ازای هر ماه این مقدار را به ۴۰۰ هزار فعالیت افزایش داد.

Gauges

شاید مقرون به صرفه ترین جایگزین گوگل آنالیتیکس همین Gauges باشد. Gauges با استفاده از یک سری کد جاوا اسکریپت امکان به دست آوردن داده های مختلف را در اختیارتان قرار می دهد.

در کنار این موضوع، Gauges رابط کاربری ساده و قابل فهمی هم دارد که کار کردن با آن را بسیار آسان می کند.

ویژگی های بارز Gauges:

  • آنالیز لحظه به لحظه
  • استفاده آسان
  • داشبورد عاری از فلش برای مرور راحت در دیوایس های همراه
  • API در دسترس

هزینه:

قیمت بسته ها به ازای هر ماه از ۶ دلار آغاز می شود.

Mixpanel

شاید در میان تمامی تحلیلگران وب سایت این مقاله، Mixpanel متفاوت ترین باشد. دلیل این موضوع نیز به عملکرد این پلتفرم باز می گردد. Mixpanel به جای آنکه تعداد بازدید های هر صفحه را زیر نظر بگیرد، تمرکزش را روی رویداد ها می گذارد.

همین تفاوت مهم است که اهمیت Mixpanel را بالا می برد. به دلایل خاصی، همیشه نمی شود از تعداد بازدیدها اطلاعات کافی به دست آورد. خصوصا این موضوع روی فعالیت های سرویس دهنده ها و فروشندگان کالا بازتاب گسترده تری دارد.

به همین منظور بهتر است که این دسته از کاربران به جای استفاده از آنالیزور های معمولی به سراغ Mixpanel بروند و از سیستم متفاوت آن برای بهبود وضعیت سایت خود کمک بگیرند.

ویژگی های بارز Mixpanel:

  • تقسیم بندی های پیشرفته
  • گزارش های دقیق
  • دسته بندی خریداران (مخصوص فروشگاه های اینترنتی)
  • تجزیه و تحلیل مبتنی بر رفتار بازدیدکنندگان
  • امکان ارسال اعلان به خریداران از طریق موبایل و وب
  • پشتیبانی از اتوماسیون

هزینه:

Mixpanel برای ثبت ۲۵ هزار داده یا ایجاد هزار پروفایل هزینه ای برای کاربر ندارد. اما برای دسترسی های بیشتر مجبور به پرداخت هزینه ای ۱۵۰ دلاری برای هر ماه هستید.

وبگذر

وبگذر نیز یکی تحلیلگر سایت بسیار ساده است که به دست توسعه دهندگان داخلی طراحی شده. ظاهری ساده و بی آلایش دارد و در عین حال کار کردن با آن نیز بسیار آسان و بی دردسر است.

طراحان وبگذر ادعا می کنند که این پلتفرم برای کاربران عادی طراحی شده و تنها با داشتن دانش اندکی از HTML می توان در تنظیمات آن دست برد. با ورود به پرتال وبگذر و پر کردن فرم ثبت نام، یک کد جاوا اسکریپت ساده در اختیارتان قرار می گیرد که می توانید با استفاده از آن، داده های ساده ای مانند تعداد بازدیدها را ردیابی کنید.

همچنین به وسیله وبگذر، امکان برگزاری نظر سنجی و ارسال خبرنامه نیز فراهم می شود. با این حال، شاید وبگذر چندان جانشین مناسبی برای گوگل آنالیتیکس نباشد. محدود است و به هیچ عنوان با گوگل آنالیتیکس قابل مقایسه نیست. اما می توان برای فعالیت های غیر حرفه ای و ساده از آن کمک گرفت.

ویژگی های بارز وبگذر:

  • ساده و بی آلایش
  • استفاده از کدهای ساده HTML به جای ابزارهای پیشرفته

هزینه:

وبگذر کاملا رایگان است و هیچ هزینه ای برای کاربران در پی ندارد.

نکاتی که باید هنگام به خدمت گرفتن سرویس های تحلیلگر وبسایت به آن ها توجه داشته باشید:

با توجه به تعدد این سرویس ها و اختلاف اندکی که با هم دارند، شاید سخت ترین کار انتخاب مناسب ترین آن ها باشد. اما بگذارید کارتان را راحت کنیم: برای انتخاب بهترین سرویس تحلیلگر، بهتر است اول به «هدف» به خدمت گرفتن آن ها فکر کنید و پس از آن، خصوصیات و امکانات سرویس های مختلف را در نظر بگیرید:

  • این که نیازمند چه امکانات فنی ای هستند
  • چه جنس داده ای را در اختیارتان قرار می دهند
  • چه قابلیت های متفرقه و اضافه ای دارند (مثل هیت مپینگ)
  • آیا برای استفاده به قدر کافی آسان هستند؟
  • آیا هزینه استفاده از آن ها برایتان مقرون به صرفه خواهد بود؟

با در نظر گرفتن این مسائل، مطمئنا می توانید بهترین سرویس تحلیلگر وبسایت را برای خودتان انتخاب کنید. همچنین بد نیست که پیش از به خدمت گرفتن هر کدام از این سرویس ها، از ارائه دهنده شان درخواست کنید که نسخه دمویی از پنل کاربری خود را در اختیارتان قرار بدهند. انجام این کار نه تنها هزینه ای برایتان در پی ندارد، بلکه می توانید با تست قابلیت های مختلف برای پرداخت هزینه بهتر و منطقی تر تصمیم بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Milad_Bhd
    Milad_Bhd | ۲۷ آبان ۱۳۹۷

    نمونه های ایرانی قوی تر وجود نداره؟

  • Bahman Mohadeci
    Bahman Mohadeci | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    قیمت Piwik رو اشتباه نوشتید. نسخه کلودش از 9 دلار تا 41 دلار هست.

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶

    سرویس چشمک هم یک سرویس ایرانی برای توسعه‌دهندگان اندروید هست که فکر میکنم میتونه یک جایگزین برای گوگل باشه چون کاملاً رایگانه و امکانات خوبی داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی