ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تسلا مدل S در نقش تاکسی بین شهری؛ 482 هزار کیلومتر کارکرد با هزینه نگهداری بسیار کم

آنسوی دنیا در سواحل غربی آمریکا، سرویسی به نام تسلوپ (Tesloop) در حال خدمت رسانی است که شهروندان می توانند از آن برای رفت و آمدهای بین شهری استفاده کنند. وجه تمایز تسلوپ با سایر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

آنسوی دنیا در سواحل غربی آمریکا، سرویسی به نام تسلوپ (Tesloop) در حال خدمت رسانی است که شهروندان می توانند از آن برای رفت و آمدهای بین شهری استفاده کنند. وجه تمایز تسلوپ با سایر نمونه های مشابه اینست که تمامی خودروهای سرویس دهنده از بین محصولات تسلا انتخاب شده و به همین دلیل تجربه ای متفاوت برای همسفرها رقم زده می شود.

اولین خودرویی که از سال 2015 وارد ناوگان تسلوپ شده، یک دستگاه تسلا مدل S است که اکنون کارکردی برابر با 300 هزار مایل (معادل 482,800 کیلومتر) دارد. این خودرو به eHawk (احتمالا به معنای قوش الکتریکی) ملقب بوده و چند روز پیش موفق به ثبت این رکورد کم نظیر شده است.

eHawk تنها مدل S حاضر در ناوگان تسلوپ می باشد و هر ماه حدود 17 هزار مایل (بیش از 27000 کیلومتر) را در مسیرهای بین شهری لس آنجلس، سن دیگو، ارنج کانتی و پام اسپرینگز طی می کند. آنطور که ادعا شده، مدل S مذکور از زمان شروع به کار فقط 12 روز جهت سرویس های دوره ای یا تعمیر، در اختیار شرکت نبوده و در طول این مدت 10,500 دلار صرف هزینه نگهداری از آن شده که مبلغ 6,900 دلار مربوط به سرویس های دوره ای بوده است؛ همچنین 3,500 دلار برای تعمیر چراغ های این خودرو که ظاهرا به دلیل ورود به آب های عمیق صدمه دیده بودند، صرف شده است.

تسلوپ در اقدامی جالب هزینه نگهداری خودروهای لوکس مرسدس S کلاس و لینکلن تاون کار را در شرایطی مشابه با eHawk تخمین زده است. بر این اساس، چنانچه این شرکت از مرسدس S کلاس به جای مدل S استفاده می کرد، باید حدود 86,000 دلار (52,000 دلار برای نگهداری، 36,000 دلار برای سوخت) برای مخارج آن کنار می گذاشت، ضمن اینکه سدان لوکس آلمانی در طول این مدت باید 112 روز جهت سرویس و تعمیر به مرخصی می رفت. لینکلن تاون کار نیز 70,000 دلار (28,000 دلار برای نگهداری، 42,000 دلار برای سوخت) هزینه روی دوش تسلوپ گذاشته و باید 100 روز از سرویس دهی به مسافران معاف می شد.

وقتی کارکرد eHawk از مرز 200 هزار مایل عبور کرد، تسلوپ در پاسخ به نشریه آنلاین تک کرانچ (TechCrunch) اظهار نمود که کارایی باتری این خودرو نسبت به روزهای نخستین فقط 6 درصد افت کرده است. مساله بسیار جالب توجه اینکه بعد از باخبر شدن تسلا از این موضوع، باتری eHawk با نمونه کاملا جدید تعویض گردیده و کارایی آن مثل سابق شده است.

تسلوپ اعتقاد دارد مدل S در طول شش سال آینده که تحت وارانتی خواهد بود، می تواند تا 900,000 مایل دیگر (1,448,000 کیلومتر) به استفاده کنندگان از این سرویس خدمت رسانی کند.

خودروهای الکتریکی پیش از این نیز نشان داده اند که از لحاظ هزینه بسیار به صرفه تر از مدل های بنزینی و دیزلی هستند، البته این موضوع به شرطی است که وارانتی آنها بلند مدت بوده و به این زودی ها نیاز به تعویض باتری نداشته باشند. همانطور که قبلا نیز اشاره کرده ایم، هزینه ساخت باتری اتومبیل های برقی هنوز بسیار بالاست و تقریبا نیمی از قیمت کل خودرویی مثل شورولت بولت را شامل می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • rasoul norouzi
    rasoul norouzi | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶

    خیلی فوق العادست، مشکل باتری هم تو این یک دهه آینده قطعا تا حدود زیادی حل خواهد شد

مطالب پیشنهادی