ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شاید در آینده بتوان از ویروس زیکا برای درمان سرطان مغز استفاده کرد

اگرچه زیکا را به خاطر بیماری های کشنده ای مثل میکروسفالی می شناسند اما گویا از آن می توان استفاده کاملا مفیدی هم کرد تا جلوی سرطان مغز را بگیرد. در پژوهشی که اخیرا انجام ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

اگرچه زیکا را به خاطر بیماری های کشنده ای مثل میکروسفالی می شناسند اما گویا از آن می توان استفاده کاملا مفیدی هم کرد تا جلوی سرطان مغز را بگیرد. در پژوهشی که اخیرا انجام شده، محققین متوجه شدند که زیکا می تواند شرایط را برای سرطان مغز بسیار دشوار ساخته و مانع پیشرفت آن شود.

گلیبلاستوما شایع ترین نوع سرطان مغز است و جان مک کین یکی از افرادی بود که اخیرا به آن مبتلا شد و درمان آن معمولا نیازمند جراحی، شیمی درمانی و رادیودرمانی می شود. حتی با تمام این درمان ها، تومور می تواند در عرض یک ماه دوباره عود کند و اگرچه تومور اصلی برداشته شده اما تومورهای جدید ساخته شود.

زیکا دقیقا خلاف این کار را انجام می دهد و سلول های بنیادی را هدف قرار داده و مانع ایجاد سلول های تومور جدید می شود. همین ویژگی زیکا است که کار را برای جنین سخت می کند. زیکا وارد سیستم عصبی مرکزی در حال توسعه مغز شده و سلول های نوروپروجنیتور مغز را می کشد، سلول هایی که قادر هستند به انواع مختلف سلول های مغز تبدیل شوند.

اما آیا مشکلی مشابه در بزرگسالان هم ایجاد می شود؟ خب، ماجرا در سنین بالاتر کمی متفاوت است. وجود زیکا در بدن افرادی که مبتلا به گلیبلاستوما هستند سبب می شود تا تومور کوچک تر شود. مدل خاصی از زیکا که توسط محققین توسعه یافته، روی مغز موش آزمایش شد و گویا جز سلول های سرطانی، هیچ میلی بر از بین بردن سلول های سالم مغز از اعمال این ویروس برداشت نشده است.

هنوز توصیه نشده که چنین آزمایشی روی انسان انجام شود، چون حتی نحوه برخورد این ویروس در انسان و موش هم متفاوت است اما از آنجایی که زیکا برای افراد بزرگسال خطر بزرگی نیست، می توان انتظار راه حلی امیدوار کننده را کشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sepehri
    sepehri | ۱۷ شهریور ۱۳۹۶

    افرین بهشون ایشاللا موفق بشن

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶

    یاد چنتا فیلم افتادم ??

مطالب پیشنهادی