ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هیوندای آیونیک بهینه ترین خودروی برقی بازار آمریکا از لحاظ شاخص MPGe

امروزه میزان مصرف سوخت یکی از فاکتورهای مهم مشتریان برای انتخاب و خرید خودرو به شمار می رود. این فاکتور معمولا بر اساس میزان مصرف در هر صد کیلومتر یا مسافت طی شده با هر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰

امروزه میزان مصرف سوخت یکی از فاکتورهای مهم مشتریان برای انتخاب و خرید خودرو به شمار می رود. این فاکتور معمولا بر اساس میزان مصرف در هر صد کیلومتر یا مسافت طی شده با هر گالن به مایل (MPG) محاسبه می شود و بدیهی است که برای خودروهای مجهز به موتور درون سوز کاربرد دارد. اما با ظهور اتومبیل های الکتریکی از معیار اندازه گیری جدیدی به نام MPGe استفاده می شود که در واقع علامت اختصاری Miles Per Gallon Equivalent یا همان "معادل مایل های طی شده با هر گالن" است.

شاخص MPGe مسافتی را که خودروهای الکتریکی با مقدار انرژی موجود در یک گالن سوخت (3.7 لیتر) می توانند طی کنند، اندازه می گیرد. به واسطه این شاخص می توان میزان بهینه بودن خودروهای الکتریکی را با خودروهای بنزینی و دیزلی مقایسه کرد.

اخیرا در ایالات متحده، نتایج MPGe خودروهای الکتریکی منتشر شده که طبق آن هیوندای آیونیک (ioniq) توانسته با ثبت رقم  136 (معادل 1.73 لیتر سوخت در صد کیلومتر) به عنوان نخست دست پیدا کند. اگر چه این خودروی کره ای از لحاظ MPGe وضعیت بسیار خوبی دارد، اما از لحاظ حداکثر مسافت قابل پیمایش چندان تعریفی نداشته و فقط 110 مایل را می تواند بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.

در رده بعدی تویوتا پریوس پرایم قرار دارد که توانسته رکورد 133 MPGe را از خود بر جای بگذارد. در صورت تبدیل این رقم معادل 1.77 لیتر سوخت در صد کیلومتر می شود که اگر توسط خودروهای بنزینی یا دیزلی ثبت می شد، رقم فوق العاده ای بود.

بعد از پریوس پرایم، تسلا مدل 3 که چندی قبل تحویل آن به مشتریان آغاز شد در رده سوم ایستاده است. بر اساس برچسب نصب شده بر روی یکی از خودروهای تحویلی، مدل 3 توانایی پیمودن 126 مایل را با انرژی ذخیره شده در یک گالن سوخت دارد. این رقم نیز برای یک اتومبیل بنزینی معادل مصرف 1.87 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر می باشد.

با این حساب در حضور نسبتا پر رنگ خودروهای الکتریکی در بازار آمریکا، سه مدل مذکور موفق شده اند از لحاظ شاخص MPGe در سه رده نخست قرار بگیرند. حضور نخستین اتومبیل الکتریکی هیوندای در صدر می تواند یک افتخار بزرگ برای این کمپانی باشد، هر چند مسافت میزان قابل پیمایش آن با یک بار شارژ اصلا جالب توجه نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی