ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

محمد جواد آذری جهرمی در سومین لیگ بازی های رایانه ای ایران حضور یافت

ظهر امروز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سومین لیگ بازی های رایانه ای ایران بازدید به عمل آورد و در جریان این بازدید، ضمن اعطای کاپ قهرمانی به قهرمان رشته ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

ظهر امروز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سومین لیگ بازی های رایانه ای ایران بازدید به عمل آورد و در جریان این بازدید، ضمن اعطای کاپ قهرمانی به قهرمان رشته PES، به صحبت هایی درباره گیمرها و بازیسازان ایرانی پرداخت که نویدبخش آینده ای روشن تر برای دوست داران و فعالان حوزه بازی هستند.

وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات که به تماشای مسابقه فینال PES به همراه فرزندان و همسر خود نشست در بخش های ابتدایی سخنان خود گفت بازی‌ های رایانه‌ ای اوقات فراغت جوانان را پر کرده و انرژی آن‌ ها را تخلیه می‌ کنند؛ این حوزه مورد توجه تمام جوانان دنیا است و ما نیز وظیفه داریم به این حوزه مهم توجه کنیم.

به گفته آذری جهرمی، طی سال گذشته بالغ بر 10 میلیارد تومان وام کم بهره در اختیار بازی سازان قرار گرفته و پیشرفت مناسبی در این زمینه حاصل شده است؛ بنابراین پرداخت چنین وام هایی کماکان ادامه خواهد یافت. وی همچنین نوید تسهیل تولید بازی را در کشور و براساس سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد تا روزی شاهد یک بازی داخلی در اشل بین المللی باشیم.

همانطور که قطعاً در خبرها خوانده اید، مدتی پیش آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود از گیمرهای ایرانی خواست بازی های آنلاین محبوب خود را نام ببرند و در همین راستا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید لیستی از این بازی های آنلاین خارجی فراهم شده تا با سازندگان آنها برای انتقال سرورها به ایران مذاکره شود: «برخی بازی ها به صورت مجانی هستند و تبادل مالی در آن اتفاق نمی افتد. بنابراین طبیعی است که برای آن که کاربران تجربه بهتری در این بازی ها داشته باشند باید تلاش کنیم. در این زمینه صحبت هایی هم با طرف های خارجی، مطرح شده و برخی بازی های آنلاین تایید اولیه را برای انتقال سرور به ایران داده اند.»

البته آذری جهرمی تاکید کرده وزارت ارشاد درباره برخی بازی ها ملاحظاتی قائل می شود که قطعاً مورد توجه قرار می گیرند. با این حال نظر وی این است که با توجه به درخواست بالای مردم، باید با توسعه دهندگان خارجی مذاکره صورت گیرد تا نسخه ای در چارچوب فرهنگی ایرانیان ارائه دهند؛ هرچند که این موضوع اندکی بیش از حد خوشبینانه به نظر می رسد و با در نظرگیری مسائلی مانند عدم رعایت کپی رایت، بازار ایران، بازاری چندان ترغیب کننده برای بازی سازان و ناشران خارجی به حساب نمی آید.

با این همه به نظر می رسد که روز به روز، شاهد توجه بیشتری به تصویب قوانین کپی رایت در میان دولت مردان هستیم و وزیر ارتباطات نیز با تاکید بر لزوم تدوین و تصویب قانونی در حوزه کپی رایت در فضای مجازی گفت: «ما قبلا تولید کننده نبودیم و به خاطر همین ضرر چندانی از رعایت نشدن قانون مالکیت معنوی نمی‌ کردیم. اما اکنون برای رشد کسب و کارها حتما باید قانونی در این حوزه تدوین و به تصویب مجلس برسد.»

جهرمی در بخشی دیگر از سخنانش اشاره کرد: «همکاری نزدیکی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه بازی‌ های رایانه‌ ای داریم و به زودی کمیته‌ ای مشترک برای ساماندهی این حوزه تشکیل خواهد شد. هدف از این کار هم افزایش کیفیت ارتباط با بازی‌ های خارجی و همچنین ارتقای سطح بازی‌ های داخلی برای حضور در بازارهای بین‌المللی است.»

یکی از مسائل مهم چند وقت، محدودیت های تازه ای بوده که اپ استور و گوگل پلی برای اپلیکیشن های ایرانی اعمال کرده اند. جهرمی بخش کوتاهی از سخنان خود را هم به این مقوله اختصاص داد و گفت که این مشکل، با توجه به موضوع محدودیت هایی که درباره تبادلات مالی داریم به وجود آمده و وزارت امور خارجه پیگیر حل این موضوع است؛ زیرا به مانعی برای توسعه دهندگان تبدیل شده است. البته وی تاکید کرده که مشکلی روی بازی های دسکتاپ و تحت وب وجود ندارد.

در نهایت، جهرمی یک بار دیگر بر توجه به تقاضای مردم تاکید کرد و گفت در استاندارد بین المللی بازی های آنلاین، پینگ برای اتصال به سرور بازی زیر 100 میلی ثانیه باشد اما این تاخیر گاهی در کشور ما به 400 میلی ثانیه می رسد. بنابراین تلاش بر این است تا سرعت دسترسی به زیر 100 میلی ثانیه کاهش یافته و به استاندارد جهانی نزدیک تر شود تا بازیکنان ایرانی به راحتی به تجربه بازی های آنلاین بپردازند.

در نهایت گفتنی است که مراسم اختتامیه سومین لیگ بازی های رایانه ای ایران، فردا (پنجشنبه 23 شهریورماه) از ساعت 20 الی 22:30 در برج میلاد تهران برگزار می شود و بخشی از این رویداد، به صورت زنده از طریق شبکه سه سیما قابل مشاهده خواهد بود. در جریان این مراسم، برندگان دو رشته FIFA و Quiz of Kings نیز مشخص می شود تا پرونده سومین دوره از این مسابقات نیز بسته گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • emad.jaliliyan
    emad.jaliliyan | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

    امد نیوز و اینا خودشونو کشتن تا جخرمی وزیر نشه چش بود بنده خدا شاید مث تتلو توبه کرده باشه???

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

    فک کنم آذری جهرمی یکی از اسپانسرای دیجیاتوعه!! :)) حداقل روزی دوتا خبر که تو تیترش اسم و فامیلشو با یه عکس رو مبل نشسته گذاشتن باید باشه...!!!!

    • ehsan2030
      ehsan2030 | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

      تو هرسایتی که بری خبر داره این همه خبر واسه یک وزیر ؟! زومیت و گجت نیوز هم 100نفر بهش پیام دادن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی