ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قابلیت Instant Apps چیست و چه مزایایی دارد؟

در کنفرانس Google I/O 2016 بود که گوگل خبر از عرضه قابلیتی جدید به نام Instant Apps (اپلیکیشن ها فوری) داد. گوگل با انجام این کار سعی دارد تا فرآیند نصب اپلیکیشن ها را متحول کند. ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

در کنفرانس Google I/O 2016 بود که گوگل خبر از عرضه قابلیتی جدید به نام Instant Apps (اپلیکیشن ها فوری) داد. گوگل با انجام این کار سعی دارد تا فرآیند نصب اپلیکیشن ها را متحول کند. باید قبول کرد که دانلود اپلیکیشن های مختلف به منظور تست و بررسی آن ها و سپس نرسیدن به هدفی که دنبالش بودید چندان دلچسب نیست.

اما اپلیکیشن های فوری چیست و چه مزایایی دارد؟ به عبارت ساده این ویژگی قرار است تجربه اپلیکیشن های مورد حمایت را بدون دانلود و به شکلی سریع در اختیار کاربران قرار دهد.

بدین وسیله قادر هستید ضمن امتحان کردن اپلیکیشن های مختلف نیازهای اولیه خود به یک اپ خاص را نیز پوشش دهید. اهالی مانتین ویو قول داده اند که 96 درصد گجت های اندرویدی (دستگاه های مجهز به نسخه اندروید 4.1 ژلی بین به بالا) این قابلیت را دریافت کنند.

ساز و کار اپلیکیشن های فوری چگونه است؟

نسخه Instant App هر اپلیکیشن محدود است و مطمئناً نباید از آن انتظار سرویس ها و نوتیفیکیشن های پس زمینه را داشته باشید. بیایید با یک مثال ساده شروع کنیم؟ این روز ها وبگردی به امری متداول تبدیل شده است. کاربران تنها با یک کلیک وارد یک صفحه وب شده و می توانند به محتوای آن صفحه دسترسی داشته باشند.

اپلیکیشن های فوری نیز چنین امکانی را ارائه می کنند. توسعه دهندگان با افزودن قابلیت اپلیکیشن های فوری به اپ خود یک لینک اختصاصی برای آن ایجاد خواهند کرد که قادر به انجام برخی فعالیت های مشخص است. کاربر با کلیک روی این لینک می تواند به آن فعالیت و بخش خاصی از برنامه مورد نظر دسترسی داشته باشد.

به عبارت دیگر کاربران با انجام این کار قادر هستند کدها و جلوه های بصری ضروری هر اپ که روی سرورهای گوگل میزبانی می شوند را برای اجرای قسمت مشخصی از آن روی دیوایس های اندرویدی خود دانلود کرده و سپس به صورت آنلاین به استفاده از اپلیکیشن مورد نظر خود بپردازند.

همانطور که گفتیم اگر قصد امتحان کردن برخی اپلیکیشن های موجود در پلی استور را داشته باشید و یا بخواهید بخشی خاص از یک برنامه را مورد استفاده قرار دهید ویژگی اپلیکیشن های فوری به کمک تان خواهد آمد.

اپلیکیشن های فوری به کاربران کمک می کنند تا در وقت، دیتای مصرفی و فضای ذخیره سازی خود صرفه جویی نمایند.

همین امر به کاربران کمک می کند تا در وقت، دیتای مصرفی و فضای ذخیره سازی خود صرفه جویی نمایند.

با استفاده از قابلیت اپلیکیشن های فوری شما قادر هستید بدون نیاز به دانلود و نصب برنامه ها نسخه تحت کلود آن ها را امتحان و از قسمت های اصلی شان استفاده کنید. با انجام این کار چیزی که در مقابلتان قرار می گیرد یک صفحه وب است که بی هیچ کم و کاستی تجربه یک اپلیکیشن کامل را در اختیارتان می گذارد.

چگونه Instant Apps را فعال و از آن استفاده کنیم؟

برای شروع به منوی تنظیمات تلفن هوشمند اندرویدی خود بروید و به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه Google را ببیند. پس از آن با ضربه زدن روی گزینه فوق وارد آن شوید و در بخش Services روی گزینه Instant Apps ضربه بزنید. در نهایت قابلیت مذکور را فعال و پس از آن روی دکمه Yes, I’m in کلیک کنید.

اگر در بخش تنظیمات با چنین گزینه ای مواجه نیستید باید گفت که قابلیت اپلیکیشن های فوری هنوز برای تلفن هوشمند شما منتشر نشده و به منظور دسترسی به آن باید منتظر عرضه به روز رسانی های جدید برای دستگاه خود باشید.

با پشت سر گذاشتن مراحل بالا می توان گفت که از الان به بعد قادر به جستجوی برنامه دلخواه خود در پلی استور، موتور جستجوی گوگل و اپلیکیشن های پیام رسان هستید و می توانید از قابلیت اپلیکیشن های فوری (در صورت پشتیبانی آن اپ از این ویژگی) آن اپلیکیشن بهره مند شوید.

اپلیکیشن های فوری در مقایسه با نصب عادی اپلیکیشن ها با  برخی محدودیت ها همراه هستند.

مطمئناً روز به روز به تعداد اپلیکیشن هایی که از این قابلیت استفاده می کنند افزوده خواهد شد و توسعه دهندگان نیز با توجه به همین موضوع باید هر چه سریعتر به فکر به روز رسانی محصولات خود باشند. در ادامه نحوه استفاده از این ویژگی از طریق موتور جستجوی گوگل را با ذکر یک مثال برای شما توضیح خواهیم داد.

برای شروع در مرورگر دستگاه اندرویدی خود یکی از اپلیکیشن هایی که از ویژگی Instant Apps پشتیبانی می کند (به عنوان مثال برنامه Wish) را جستجو کنید. سپس به پایین صفحه بروید و لینکی که به قابلیت Instant اشاره دارد را انتخاب و سپس با ضربه زدن روی لینک مورد نظر وارد آن شوید.

برای استفاده از اپلیکیشن های فوری باید قابلیت Instant Apps روی دستگاه تان عرضه شده باشد.

پس از بارگذاری کامل صفحه قادر هستید از آن برنامه مانند هر اپ دیگری که از فروشگاه گوگل پلی دانلود و نصب می کنید، استفاده نمایید. علاوه بر این با تست و بررسی آن برنامه به راحتی می توانید با کلیک روی گزینه Install اپلیکیشن مورد نظر را دانلود کنید و به تمام بخش های آن دسترسی داشته باشید.

این در حالی است که کاربران با ورود به بخش نوتیفیکیشن و انتخاب گزینه App Info نیز می توانند برنامه را نصب کرده، داده و اطلاعات  مرتبط با آن اپلیکیشن را حذف کنند و حتی مجوزهای دسترسی را ببینید روی آن مدیریت داشته باشند.

توسعه دهندگان و ویژگی اپلیکیشن های فوری

گوگل از توسعه دهندگان اندرویدی می خواهد به منظور آماده کردن اپلیکیشن شان تمامی عناصر غیر ضروری را از اپلیکیشن خود حذف کنند. این کار سبب می شود حجم برنامه شما به طرز قابل توجهی کاهش یافته و بدین سبب با افزایش عملکرد اپلیکیشن تان در این حالت مواجه شوید.

اپلیکیشن هایی که دارای ویژگی Instant Apps هستند از آدرس های اینترنتی برای ناوبری استفاده می کنند.

همچنین اپلیکیشن هایی که دارای ویژگی Instant Apps هستند از آدرس های اینترنتی برای ناوبری استفاده می کنند. در همین رابطه وقتی روی لینک مختص به یک فعالیت ضربه می زنید به آن فعالیت منتقل خواهید شد، بنابراین باید گفت که یک فعالیت قادر به انجام فعالیت دیگر در اپلیکیشن فوری نیست و در عوض باید لینک فعالیت دیگر را در اختیار شما قرار دهد.

از همین رو توسعه دهدگان باید پشتیبانیی از Android App Links را به اپلیکیشن خود اضافه نمایند. در ادامه استفاده از قابلیت قفل هوشمند برای اپلیکشین هایی که شامل ورود به سیستم می شوند و همچنین اجرای مجوزها مطابق با آنچه در اندروید 6 وجود دارد از دیگر گزینه هایی هستند که توسعه دهندگان باید نسبت به انجام آن ها اقدام کنند.

اگر از توسعه دهندگان اپ های اندرویدی هستید و می خواهید قابلیت اپلیکیشن های فوری را به برنامه خود اضافه کنید، می توانید با مراجعه به این لینک راهنمای کامل این فرآیند را ببینید.

محدودیت ها

با آن که اپلیکیشن های فوری یکی از قابلیت های فوق العاده در زمینه اپلیکیشن های موبایل به شمار می رود و قصد دارد فرآیند نصب برنامه های اندرویدی را با تحول همراه سازد، اما دارای برخی محدودیت ها نیز هست. به عنوان مثال برنامه ها در حالت استفاده از اپلیکیشن های فوری قابلیت اجرا در پس زمینه سیستم را ندارند.

همچنین عدم دسترسی به حافظه خارجی دستگاه، ناتوانی در ایجاد تغییرات مختلف در سیستم و عدم دریافت برادکست ها از دیگر محدودیت های اپلیکیشن های فوری به شمار می روند. Instant Apps آمده تا در وقت و هزینه صرفه جویی و فرایند های مختلف مثل استریم یک ویدو از طریق اپلیکیشنی خاص را تسهیل نماید.

شایان ذکر است که فعالیت ها در اپلیکیشن های فوری محدودیت های 4 مگابایتی دارند و توسعه دهندگان باید با در نظر گرفتن این مورد اقدام به طراحی اپلیکیشن های فوری خود نمایند. همچنین یک فعالیت قادر به انجام فعالیت دیگر  و در عوض باید لینک فعالیت دیگر را در اختیار شما قرار دهد.

نظر شما در مورد اپلیکیشن های فوری چیست؟ آیا این قابلیت برای دستگاه شما منتشر شده و قادر به استفاده از آن بوده اید؟ اگر از توسعه دهندگان اندروید هستید در رابطه با این قابلیت، نحوه افزودن آن به اپ ها و پیچ و خم هایی که در این مسیر وجود دارد با ما صحبت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • k
    k | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

    عالی بود. واسه مطلب مفیدتون متشکرم

  • فردین
    فردین | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

    برنامه ((دیوار)) روی کافه بازار همچین قابلیتی داره می تونید ببینید

  • esio
    esio | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶

    اولین باری که اینو من تجربه کردم به خاطر الوپیک بودش. چون از اپ سنگین و کندشون بهتر بود دیگه فقط از نسخه وب استفاده می کنم.

مطالب پیشنهادی