ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه سامسونگ گلکسی A7 2017 با هواوی نوا 2 پلاس

در سالهای اخیر تقریباً تمام تولید کنندگان موبایل موفق شده اند پرچمدارانی با کیفیت ساخت نزدیک و عملکرد قابل قبول به بازار عرضه کنند و حالا، نوبت به میان رده ها رسیده تا روز به ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در سالهای اخیر تقریباً تمام تولید کنندگان موبایل موفق شده اند پرچمدارانی با کیفیت ساخت نزدیک و عملکرد قابل قبول به بازار عرضه کنند و حالا، نوبت به میان رده ها رسیده تا روز به روز با کیفیت ساخت بالاتر و قابلیت های بیشتر به بازار عرضه شوند. امروز قصد داریم دو مدل از میان رده های جدید و پرطرفدار بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بررسی ویدیویی

طراحی و نمایشگر

انتخاب در بخش طراحی چندان هم دشوار نیست. کافی است تصمیم بگیرید که شیشه را ترجیح می دهید یا فلز. بدنه گلکسی مثل پرچمداران سامسونگ از شیشه و کمی هم فلز ساخته شده و به دلیل نمایشگر بزرگتر، طول و عرض دستگاه اندکی از رقیب چینی بیشتر است. در عوض ۵.۷ اینچ نمایشگر را در اختیار دارید که روی نوا ۲ پلاس ۵.۵ اینچ است.

ضخامت بدنه با ۷.۹ میلی متر، یک میلیمتر از نوا ۲ پلاس زیاد تر به حساب می آید اما در عوض پشت بدنه لنز دوربین به جای بیرون زدگی کمی هم فرورفتگی دارد، در حالی که دو لنز محصول هواوی کمی بیرون زده هستند، هرچند بسیار اندک و نه چندان محسوس.

بدنه نوا ۲ پلاس از فلز ساخته شده و به دلیل صفحه نمایش کوچکتر و ضخامت کمتر با ارگونومی مناسب تری مواجه هستیم که کار کردن با دستگاه را ساده تر می کند. حدود ۷۳ درصد از نمای روبروی بدنه در هر دو محصول به صفحه نمایش اختصاص دارد و بر همین اساس هیچ کدام از نظر مقدار حاشیه فیزیکی بر دیگری برتر ندارد.

اما یک تفاوت مهم اینکه سامسونگ حسگر اثر انگشت را زیر نمایشگر تعبیه کرده و هواوی پشت بدنه را برای آن در نظر گرفته است، پس به شما بستگی دارد که کدام محل را ترجیح می دهید. هواوی در این بخش ابتکار به خرج داده و عمق حسگر اثر انگشت را به ۰.۱ میلی متر کاهش داده است تا نمای پشت بدنه یکدست تر باشد.

ابتکار سامسونگ هم اینکه تنها اسپیکر محصول را به بالای لبه سمت راست بدنه انتقال داده تا احتمال سد شدن راه آن با دست کاربر کمتر شود. نوا ۲ پلاس هم یک اسپیکر مونو دارد که پایین بدنه واقع شده است. در پایین بدنه هر دو محصول ضمناً جک ۳.۵ میلی متری هدفون و درگاه USB-C به چشم می خورند که آخرین استاندارد بازار است و پس از فراگیر شدن در بازار پرچمداران به محصولات اقتصادی تر رسیده است.

هر دو شرکت سازنده روی جذابیت رنگ های بدنه تاکید دارند. هواوی محصول خود را در ۳ رنگ آبی، طلایی و مشکی عرضه کرده و میان رده کره ای، در ۴ رنگ مشکی، طلایی، صورتی و آبی قابل خرید است.

هر دو تولید کننده میان رده خود را با رزولوشن Full HD به بازار عرضه کرده اند، اما به دلیل ابعاد کوچکتر ۵.۵ اینچی، نوا ۲ پلاس در هر اینچ ۴۰۱ پیکسل دارد، در حالی که هر اینچ از صفحه نمایش ۵.۷ اینچی گلکسی A7 2017 از ۳۸۶ پیکسل تشکیل شده است.

محصول سامسونگ در عوض به پنل Super AMOLED مجهز است و از نظر پویا بودن رنگ ها کمی بالاتر از رقیب چینی قرار می گیرد. حداکثر روشنایی صفحه نمایش هم از نوا ۲ پلاس بالاتر است و این موضوع استفاده از دستگاه را زیر نور مستقیم خورشید ساده تر می کند. اما در مجموع هر دو محصول در این بخش نسبت به قیمت پرداختی عملکرد کاملاً قابل قبولی دارند و اختلاف هم آنقدری نیست.

رابط کاربری

نوا ۲ پلاس با اندروید ۷ نوقا عرضه می شود که آخرین نسخه فعلی در بازار به حساب می آید و روند انتشار بروزرسانی اندروید ۷ برای گلکسی A7 2017 نیز اخیراً توسط سازنده آغاز شده است . اما عمده ترین تفاوت نرم افزاری دو محصول به طراحی رابط کاربری باز می گردد. EMUI هواوی تا حدی به iOS شباهت دارد و در طرف دیگر رابط کاربری سامسونگ را داریم که بهبودهای زیادی را در سالهای اخیر دریافت کرده و حالا یکی از نمونه های خوب در دنیای اندروید است.

یکی از ویژگی های جدید که در میان رده سامسونگ به چشم می خورد تاچ سه بعدی به حساب می آید که پیشتر آن را در آیفون های اخیر و البته اندروید نوقا هم به شکل مقیم مشاهده کرده بودیم. با وجود این قابلیت وقتی آیکون نرم افزارها را فشار دهید، یک منو مشابه کلیک راست در کامپیوترها ظاهر می شود و گزینه های مختلفی در اختیار شما قرار می دهد.

البته در حال حاضر این گزینه ها بسیار محدود هستند و عموماً app info یا امکان disable کردن اپلیکیشن ها را در اختیار کاربر قرار می دهند. اما انتظار می رود پس از بروزرسانی به اندروید نوقا (که به شکل مقیم چنین قابلیتی را در خود دارد) تنوع گزینه های قابل انتخاب بیشتر شود.

در این نسخه همچنین شاهد وجود Secure Folder هستیم که با استفاده از آن می توانید عکس ها و اپلیکیشن ها را به راحتی قفل کنید و تنها با اثر انگشت خودتان به آنها دسترسی داشته باشید.

اما این ویژگی یک مزیت جانبی دیگر هم دارد، اینکه می توانید اپلیکیشن هایی که در Secure Folder ذخیره کرده اید را بار دیگر به شکل عادی هم روی حافظه نصب کنید تا امکان استفاده از هردوی آنها به شکل همزمان وجود داشته باشد.

اپلیکیشن یادداشت برداری جدید سامسونگ که در اصل برای نوت 7 نگون بخت طراحی شده بود هم در میان رده های جدید حضور دارد. در این اپلیکیشن می توانید با دستخط خودتان یادداشت کنید، نقاشی بکشید، فایل GIF بسازید، یا مثل نرم افزارهای عادی فایل های متنی را تایپ و ذخیره کنید.

در حقیقت می توان گفت سامسونگ در نسخه ی جدید، عملکردهای نرم افزارهای مختلف را در یک اپلیکیشن واحد گردآورده و در اختیار کاربر قرار داده است. خوشبختانه قابلیت تقسیم صفحه به دو قسمت هم در میان رده ی جدید وجود دارد، در حالی که سازنده آن را برای مدل کوچکتر یعنی A3 در نظر نگرفته است.

در رابط کاربری هواوی هم می توانید ۲ نسخه مجزا از اپلیکیشن های اجتماعی مثل فیسبوک و واتس اپ اجرا کنید و روی هر کدام یک حساب کاربری متفاوت را مورد استفاده قرار دهید. اما این کار راحت تر از روش سامسونگ انجام می شود. کافی است به بخش App twin در تنظیمات دستگاه رفته و اپلیکیشن هایی که می خواهید ۲ نسخه از آنها را داشته باشید مشخص نمایید.

در این تلفن هوشمند ضمناً امکان شخصی سازی محل دکمه های نرم افزاری ناوبری اندروید هم در نظر گرفته شده است. مثلاً اگر کاربر سامسونگ بوده باشید، می توانید جای دکمه های مربع و مثلث را با یکدیگر عوض کنید. امکان اضافه کردن دکمه ی یک چهارم هم مثل موبایل های ال جی وجود دارد، دکمه ای که مثل سوایپ رو به پایین، بخش نوتیفیکیشن ها را نمایان می کند.

نوا ۲ پلاس ضمناً از فناوری Knukle Sense بهره می برد، قابلیتی که پیشتر روی پرچمداران این شرکت و موبایل های سری Honor وجود داشت به شما امکان می دهد به کمک مفصل انگشت، برخی عملکردها را روی صفحه نمایش انجام دهید.

مثلا دوبار ضربه با مفصل انگشت روی نمایشگر به گرفتن اسکرین شات منجر می شود. با کشیدن دایره یا مربع می توانید از بخشی که مد نظر دارید اسکرین شات بگیرید. یا با نوشتن حرف S یک اسکرین شات کامل از صفحات طولانی تهیه کنید. برای ضبط ویدیو از تصویر صفحه نمایش هم کافی است با دو مفصل روی نمایشگر ضربه بزنید. دستگاه در این حالت صدای شما را هم با استفاده از میکروفن روی تصویر ثبت می کند.

یک ویژگی جذاب نرم افزاری دیگر هم به حسگر اثر انگشت دستگاه مربوط می شود. در میان رده جدید هوآوی هم مثل محصولات اخیر می توانید با سوایپ کردن روی حسگر برخی عملکردها را کنترل کنید. مثلا در اپلیکیشن گالری با سوایپ به چپ و راست بین عکسها حرکت کنید، در اپلیکیشن دوربین با لمس حسگر عکس بگیرید یا با سوایپ به سمت پایین منوی نوتیفیکیشن ها را ظاهر کنید.

اما بخش عمده قابلیت های نرم افزاری هواوی نوا ۲ پلاس به دوربین دستگاه اختصاص دارد که توضیح جزئیات آن را به بخش مربوطه موکول می کنیم.

دوربین

یکی از عمده ترین تفاوت های سخت افزاری این دو میان رده به بخش دوربین مربوط می شود. محصول سامسونگ به یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با ضریب اف ۱.۹ مجهز است و دوربین جلوی بدنه هم ۱۶ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است، اما قابلیت هایی مثل لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار در این میان رده به چشم نمی خورند.

نوا ۲ پلاس اما به دوربین دوگانه ۱۲ و ۸ مگاپیکسلی مجهز شده که بر خلاف پی ۱۰ (بررسی دیجیاتو) *** هر دوی آنها رنگی هستند، اما یکی از آنها با لنز تله فوتو و ۲ برابر بزرگنمایی بیشتر (بدون افت کیفیت) تصویربرداری می کند. البته در هنگام فعال شدن دوربین تله فتو دوربین اصلی از کار نمی افتد و کماکان به گفته سازنده وظیفه تعیین مقدار رنگها، روشنایی و شفافیت تصویر را بر عهده دارد. لنز اصلی هم از ضریب اف ۱.۸ و لنز عریض بهره می برد.

اما گذشته از ویژگی های سخت افزاری، هیچ چیز مثل مقایسه کیفیت عکس ها محصول برتر را در این بخش مشخص نمی کند. در نور روز هر دو میان رده قادر هستند نمره قبولی را دریافت کنند، اما عکس های نوا ۲ پلاس رنگهای پویا تر و کنتراست و جزئیات بیشتری دارد. (در تصویر زیر به بخش تیره برگ درختان دقت کنید)

image

در نور شب هم شرایط به همین منوال است. عکس های نوا ۲ پلاس روشنایی و جزئیات بیشتری دارد و نویز کمتری در تصویر به چشم می خورد، خصوصاً که وقتی نور کم باشد محصول سامسونگ در فوکوس کردن هم عملکرد چندان مناسبی نشان نمی دهد.

image

تا حدی می توان این مشکل را با استفاده از فلش مرتفع کرد، اما باز هم عکس های نوا ۲ پلاس رنگ های بهتری دارد و جزئیات آن هم بیشتر است. هر دو محصول ضمناً به pre-flash مجهز هستند و پیش از عکاسی می توانید با لمس صفحه محیط را برای تنظیم کادر لحظاتی روشن کنید.

image

اما به دوربین جلو که می رسیم کاملاً بستگی دارد از تلفن هوشمند خود چه توقعی داشته باشید. عکس های دوربین ۱۶ مگاپیکسلی گلکسی A7 2017 از نظر کیفیت کاملاً قابل قبول و نزدیک به واقعیت هستند، اما نوا ۲ پلاس تلاش می کند با روتوش خودکار و اسکن کردن اجزای چهره شما، با پردازش های نرم افزاری آن را بهبود دهد.

گلکسی A7 2017

نوا ۲ پلاس

مزیت اصلی نوا ۲ پلاس در این بخش به قابلیت روتوش خودکار با ۱۰ سطح مختلف و امکان تبدیل صفحه نمایش به فلش برای سلفی گرفتن در نور کم باز می گردد.

این تلفن هوشمند ضمناً برای عکسبرداری امکانات متنوع تری هم دارد که از شما دعوت می کنیم در این مطلب به شکل جداگانه جزئیات کامل آن را مطالعه فرمایید: نگاهی به عملکرد و امکانات تصویربرداری در هواوی نوا ۲ پلاس.

سخت افزار

یک نقطه اشتراک دیگر اینکه هر دو سازنده از چیپست اختصاصی خود برای ساخت میان رده های جدید استفاده کرده اند. در A7 2017 چیپست ۸ هسته ای Exynos 7 Octa 7780 را داریم که با فناوری ۱۴ نانومتری ساخته شده و ۱.۹ گیگاهرتز قدرت دارد. در طرف دیگر چیپست Kirin 659 را داریم که در نوا ۲ و نوا ۲ پلاس استفاده شده و حداکثر فرکانس کاری آن به ۲۳۶۰ مگاهرتز می رسد، یعنی بالاتر از رقیب کره ای.

هر دو محصول ضمناً از نظر قدرت پردازش گرافیکی نزدیک هستند. در محصول سامسونگ Mali-T830 MP3 را داریم و هواوی در میان رده خود Mali-T830 MP2 مورد استفاده قرار داده است. چیپست اگزینوس با این پردازشگر گرافیکی در بنچمارک Ice Storm Unlimited Physics امتیاز ۱۳۰۵۷ را کسب کرده و در طرف مقابل امتیاز ۱۳۵۱۰ را برای چیپست هواوی داریم. در بنچمارک گرافیکی Sling Shot Extreme (ES 3.1) چیپست سامسونگ با امتیاز ۱۷۰۵ برتری دارد و هواوی با امتیاز ۱۶۰۸ در رده دوم قرار گرفته است که نشان می دهد عملکرد دو قطعه نسبتاً پایاپای است.

اما برای مقایسه توان پردازش دستگاه از بنچمارک آنتوتو استفاده کردیم که تمام اجزای چیپست را به عنوان یک مجموعه کامل در کنار حافظه رم بررسی می کند. با توجه به اینکه نوا ۲ پلاس با ۴ گیگ حافظه رم یک گیگابایت از گلکسی A7 2017 بالاتر است انتظار می رود این تلفن هوشمند در مجموع عملکرد سریع تری داشته باشد و بنچمارک آنتوتو هم چیزی غیر از این را نشان نمی دهد. در این بنچمارک نوا ۲ پلاس با کسب امتیاز نزدیک به ۶۳ هزار، بالاتر از گلکسی A7 2017 با امتیاز حدود ۶۰ هزار قرار گرفت.

نوا ۲ پلاس ضمناً با ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می شود، یعنی دو برابر حافظه داخلی گلکسی A7 2017. اما هر دو محصول از کارت حافظه پشتیبانی می کنند، میان رده سامسونگ تا ۲۵۶ گیگابایت و هواوی تا ۱۲۸ گیگابایت.

گلکسی A7 2017 ضمناً یک باتری با ظرفیت ۳۶۰۰ میلی آمپر ساعت دارد و در نوا ۲ پلاس باتری با ظرفیت ۳۳۴۰ میلی آمپر ساعت مورد استفاده قرار گرفته است که نسبت به نسل قبلی تغییری ندارد. میان رده هواوی با استفاده ترکیبی می تواند تا ۱۲ ساعت ۴۵ دقیقه با فعالیت خود ادامه دهد که کمی از نسل قبل بهتر شده است. اما در طرف دیگر گلکسی A7 2017 را داریم که در همین تست رقم ۱۳ ساعت را کسب کرده است. اما باز هم عملکرد دو محصول نزدیک است و اختلاف چشمگیر به نظر نمی رسد.

ناگفته نماند که هواوی در میان رده جدید تلاش کرده محصولی با تمرکز بر نیاز های کاربران جوان طراحی کند. نوا ۲ پلاس بر همین اساس به قابلیت های جذابی مثل چیپ پخش صدای های-فای و فناوری صدای سه بعدی جدید این شرکت یعنی Histen مجهز است که از شما دعوت می کنیم جزئیات کامل آن را در بررسی نوا ۲ پلاس مطالعه فرمایید.

مزیت های نوا ۲ پلاس:

  • ضخامت و ارگونومی بهتر
  • مقاومت بالاتر فلز در برابر ضربه
  • توان پردازش بالاتر و حافظه داخلی بیشتر
  • دوربین ۲۰ مگاپیکسلی سلفی
  • چیپ صدای های-فای

مزیت های گلکسی A7 2017:

  • نمایشگر اولد
  • مقاومت در برابر آب
  • تنوع رنگ بیشتر
  • عمر باتری بالاتر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • عـــامـر
    عـــامـر | ۲۶ شهریور ۱۳۹۶

    دو روز قبل نوا2پلاس رو گرفتم اولین تجربه ای هوآویی داری هستش ازش راضیم فعلا همه چیز شیک و مرتب هرکس هم دستم دیده تو کف خوشگلیشه بخدا

  • Mohammad Javad
    Mohammad Javad | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    از پرچمدار سونی رفتم پایینرده سامسونگ،باید بگم پنل سوپر امولد خیلی کیونتراستش خوبه،تو این مورد اصلا احساس پسرفت نکردم،سرعتشم قابل قبوله و پشیمونم که سه سال عمرمو با زد1 و زد5 تلف کردم

    • عـــامـر
      عـــامـر | ۲۶ شهریور ۱۳۹۶

      عمرم تو زد3 تلف شد بیخود و بیجهت دوربینش از کار افتاد صفحه نمایشش هم 2 هفته قبل تو جیبم بود آوردمش بیرون دیدم شکسته اصلا حتی دیگه دلم نمیخواد یه گوشی از سونی داشته باشم

  • FARDIN.?
    FARDIN.? | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    اقای گلستانه پردازنده هواوی کایرین 659 هستش نه 658

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی