ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای کاسینی ناسا، تا ساعاتی دیگر ماموریت خودکشی اش را به پایان می رساند

سازمان فضایی ناسا به تازگی خبر از پرواز موفقیت آمیز فضاپیمای کاسینی از کنار قمر تایتان داده است و این فضاپیما، حالا در حال پیمودن مسیری است که در نهایت به نابودی اش منجر خواهد ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۲:۴۵

سازمان فضایی ناسا به تازگی خبر از پرواز موفقیت آمیز فضاپیمای کاسینی از کنار قمر تایتان داده است و این فضاپیما، حالا در حال پیمودن مسیری است که در نهایت به نابودی اش منجر خواهد شد. بعد از 13 سال گردش به دور سیاره زحل و بررسی قمرهای آن، کاسینی قرار است تا ساعاتی دیگر به صورت دستی به سمت اتمسفر بالایی زحل و به سمت نابودی خود حرکت می کند.

به گفته ناسا، ماموریت خودکشی کاسینی، پایانی شکوهمند برای این فضاپیما خواهد بود. شاید این سوال پیش آید که چرا سازمان ناسا تصمیم به نابودی کاسینی گرفته و در پاسخ به این سوال باید گفت بعد از گذشت 20 سال از پرتاب آن، فضاپیمای مورد اشاره دیگر به مقدار سوخت لازم برای حرکت دسترسی ندارد. ضمناً برای حفاظت قمرهایی که به دور زحل می گردند از میکروب های زمینی، ناسا تصمیم به خودکشی کاسینی گرفته است.

ناسا می گوید کاسینی در ساعت 7:54 دقیقه به وقت محلی (یا 16:24 دقیقه به وقت ایران) وارد اتمسفر زحل می شود. در واقع این زمان، هنگامی که است که سیگنال های رادیویی پایانی کاسینی از زحل به مرکز کنترل ماموریت می رسد؛ سیگنال هایی که انتقال شان با سرعت نور، 83 دقیقه به طول می انجامد.

در حالی که کاسینی به سمت زحل حرکت می کند، تصاویر پایانی را از این سیاره و قمرهایش به ثبت خواهد رساند و سپس برای آخرین بار، محتویات حافظه خود را به مرکز کنترل ماموریت می فرستد. متاسفانه دوربین های کاسینی از دیروز خاموش شده اند و بنابراین خبری از تصویربرداری از لحظات پایانی نخواهد بود. با این همه، 8 آزمایش علمی از مجموع 12 آزمایش کاسینی کماکان تا ثانیه آخر به کار خود ادامه می دهند و اطلاعاتی از اتمسفر زحل جمع آوری خواهند کرد که هیچ وقت دیگری به دست نیاورده ایم.

به گفته ناسا، هنگامی که کاسینی به اتمسفر زحل با دمای 10 درجه برخورد می کند، سرعتی معادل 113 هزار کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. در حالی که هوا فشرده تر می شود و فشار افزایش می یابد، این فضاپیما از رانشگرهای خود برای حفظ ثبات استفاده می کند و آنتن اصلی اش را به سمت زمین نگه می دارد.

بعد از اینکه رانشگرها به بیشینه خود رسیدند، کاسینی دیگر کنترلی بر حرکت خود نخواهد داشت و شروع به لرزش می کند. هنگامی که دمای آنتن اندکی افزایش بیابد، ارتباط با زمین قطع می شود و فضاپیما، از ارتفاعی 1500 کیلومتری شروع به سقوط آزاد می کند. برای آن دسته از افراد علاقه مند، مرکز فرماندهی قرار است این رویداد را به صورت زنده از وب سایت ناسا -از ساعت 15:30 الی 17 به وقت ایران استریم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    خداحافظ کاسینی

  • moein
    moein | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    داستان این فضاپیما رو بدید پیتر جکسون براتون یه فیلم عاشقانه از روش میسازه

  • T_T
    T_T | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    دوستان کمیته فیلترینگ زحمت کشیدن گند زدن توش

  • 7.62mm
    7.62mm | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    جناب ضیایی خیلی از سایتها پوشش زنده گذاشتن چطور میگین دوربینهاش خاموش شده؟
    https://www.nasa.gov/mission_pages/cassini/main/index.html

  • sedaghat
    sedaghat | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    چقدر دراماتیک

مطالب پیشنهادی