ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نظر وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس درباره فیلترینگ توییتر چیست؟

نام «توییتر» این روزها بیش از گذشته به گوش می‌رسد و فراگیر شدن این شبکه اجتماعی به واسطه حضور برخی از بدنه اصلی نظام سیاسی ایران از جمله رهبری، رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

نام «توییتر» این روزها بیش از گذشته به گوش می‌رسد و فراگیر شدن این شبکه اجتماعی به واسطه حضور برخی از بدنه اصلی نظام سیاسی ایران از جمله رهبری، رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و وزیران دولت و بازتاب نوشته‌های این افراد در رسانه‌های گوناگون منجر به شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر رفع فیلترینگ آن شده‌ است.

فیلترینگ توییتر حدود ۸ سال پیش به دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه آغاز شد؛ امری که وزیر ارتباطات کنونی، «محمدجواد آذری جهرمی»، علت آن را موضع‌گیری‌هایی که علیه ایران در آن زمان توسط این شبکه اجتماعی رخ داد، می داند و حتی اعلام کرده که در حال حاضر موسسان این شبکه برای اعتمادسازی متقابل اظهار آمادگی کرده‌اند.

آذری جهرمی پیش از این نظر صریح خود را درباره توییتر چنین بیان کرده است:

«من خودم در توییتر فعالیت دارم و گاهاً با مخاطبین درواقع ارتباط برقرار می‌کنیم .توییتر فضای بسیار خوب و سازنده و صریحی هست هرچند در آن حرف‌های خیلی تندی می‌زنند ولی این حرف‌ها بالاخره برای یک مسئول شنیدش واجب است. خیلی خوب هست که مسئولین حرف‌های مردم را بی‌پرده بشنوند حالا که نمی‌شود رفت با تک‌تک مردم ارتباط گرفت ولی می‌شود در این فضا حرف‌ها را شنید. ممکن هست این حرف‌ها گزنده یا تند باشند ولی این گزارش‌ها برای یک مدیر در کشور لازم است.»

از نگاه وزیر ارتباطات تمامی تکنولوژی ها هم وجهه خوبی دارند و هم بد

از آنجا که نیمی از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را وزیران یا نمایندگان آنها تشکیل می‌دهند بسیاری از کارشناسان فضای مجازی اعلام کردند که با یک رأی‌گیری ساده، دولت می‌تواند برای همیشه به فیلترینگ توییتر پایان دهد، اما طبق گفته‌های دبیر این کارگروه حتی اگر اعضای آن به رفع فیلتر شبکه اجتماعی توییتر رأی بدهند، باز هم دستور مقام قضایی برای رفع فیلتر آن لازم خواهد بود.

از نظر وزیر ارتباطات تنها نهادی که می‌تواند فیلترینگ توییتر در کشور را رفع کند، شورای عالی فضای مجازی است. بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله «رمضان‌علی سبحانی‌فر»، نماینده سبزوار، نیز اذعان دارند که مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیرنده اصلی درباره فیلترینگ را، شورای عالی فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مشخص کرده و بنابراین دلیلی ندارد که خودش در خصوص رفع فیلتر این شبکه وارد موضوع شود.

«محمدرضا تابش»، نماینده مردم اردکان در این باره می‌گوید: «در حال حاضر  بسیاری از دستگاه‌های دولتی و متولیان عرصه اطلاع‌رسانی از طریق همین شبکه با کاربران در ارتباط و اخبار خود را منتشر می‌کنند، بنابراین محدود کردن دسترسی مردم به شبکه‌ای که به جریان اطلاع‌رسانی کمک می‌کند درست نیست»

«علیرضا ابراهیمی» نماینده گلستان در میان صحبت‌های خود به روزنامه ایران خبر نه‌چندان خوشایندی را به کاربران می‌دهد: «تا کنون در کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی در خصوص رفع فیلتر توییتر مطرح نشده است.»

در میان نمایندگان مجلس اظهار نظرات جالب‌تری نیز به چشم می‌خورد. به عنوان مثال «حشمت‌الله فلاحت پیشه»، نماینده کرمانشاه، می‌گوید: «نه تنها با فیلترینگ توییتر که با فیلترینگ هر سرویسی مخالف هستم و معتقدم فیلترینگ راهکار مناسبی برای جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات نیست، چرا که مردم با کمک فیلتر شکن به منابعی که می‌خواهند دسترسی دارند.»

همچنین «کارن خانلری»، نماینده تهران درباره رفع فیلتر توییتر به رسانه‌ها می‌گوید: «شبکه اجتماعی مانند توییتر یک فرصت برای پاسخ به هجمه‌های عقیدتی و سیاسی است که علیه ایران مطرح می‌شود و نباید از این فرصت با ایجاد محدودیت در دسترسی گذشت.»

«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران نیز عقیده دارد: «توییتر یکی از بهترین ابزارها در زمینه اطلاع‌رسانی است که کاربرد مثبتی دارد. این شبکه در مقطعی از زمان و به دلایلی فیلتر شده که آن هم گذرا بوده، بنابراین با توجه به جایگاهی که این شبکه در بین مقامات سیاسی کشور دارد باید پیگیر برای رفع فیلتر آن بود.»

کدامیک گره‌گشای فیلترینگ توییتر هستند: کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا شورای عالی فضای مجازی؟

با وجود این صحبت‌ها تاکنون بجز چند اظهار نظر جزئی از دبیر شواری عالی مجازی، طرح یا حرکت قابل توجهی از سوی وی درباره رفع فیلترینگ توییتر دیده نشده است.

دولت پیش از این خاطرنشان کرده است که تا سال ۱۴۰۰ مایل به ایجاد روابط بیشتری با کشورهاست اما امروزه دنیای اکثر کاربران ایرانی با تلگرام گره خورده که چندان جنبه‌ای بین‌المللی ندارد. جهرمی اما در مدت کوتاهی که به عنوان وزیر ارتباطات خدمت کرده، بارها از رفع فیلتر توییتر سخن به میان آورده است و با توجه به پیگیری وی به درخواست‌های کاربران در فضای مجازی، باید دید که در نهایت می‌تواند قفل این شبکه اجتماعی را برای کاربران ایرانی باز کند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • حسن حسینی
    حسن حسینی | ۲۷ شهریور ۱۳۹۶

    وقتی فیلتر شکن همه جا ریخته چرا فیلتر میکنن خو؟؟؟
    مث اینکه فقط یکی از در های ماشین رو قفل کنی

  • ykh
    ykh | ۲۷ شهریور ۱۳۹۶

    کاملا با فیلترینگ شبکه های اجتماعی مخالفم؛ چون در واقع با این کار صورت مساله رو پاک می کنیم که متاسفانه دولت نهم و دهم-دیگه اسم رئیسشو نمیارم چون واقعا حالم ازش به هم می خوره چه برسه آوردن اسمش-این کار رو کرد و با بستن فیسبوک و توئیتر و یوتیوب به خیال خام خودش تونست واقعیت رو از مردم مخفی کنه؛ ولی غافل از اینکه مردم عاقل تر این حرفان و می فهمن واقعیت چیه.
    حالا در هر صورت، امیدوارم که اقدامات مناسبی در خصوص رفع فیلتر توئیتر انجام بشه، چون اگه عملی بشه، شاید یه گام رو به جلوئی برای رفع فیلتر فیسبوک و یوتیوب هم باشه...

    • ehsan2030
      ehsan2030 | ۲۷ شهریور ۱۳۹۶

      محمود احمدی نژاد?

مطالب پیشنهادی