ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش مبتلایان به اعتیاد اینترنتی در ایران نگران‌کننده است

به گفته پژوهشگران نوعی از اعتیاد رفتاری با نام «اعتیاد اینترنتی» در ایران بیداد می‌کند و آمارهای نگران‌کننده‌ای از آن در دسترس است. پژوهشگران فضای مجازی می‌گویند ایرانیان 4 برابر بیشتر از حد متوسط جهانی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۴۵

به گفته پژوهشگران نوعی از اعتیاد رفتاری با نام «اعتیاد اینترنتی» در ایران بیداد می‌کند و آمارهای نگران‌کننده‌ای از آن در دسترس است. پژوهشگران فضای مجازی می‌گویند ایرانیان 4 برابر بیشتر از حد متوسط جهانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در واقع مردم کشور ما در روز بین 5 تا 9 ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند. این ارقام نشان‌دهنده رشد یک معضل جدی به نام «اعتیاد اینترنتی» است.

مشکلات تحصیلی، تنهایی، مشکلات خواب از عواقب اعتیاد اینترنتی است

«سید علیرضا آل داود»، پژوهشگر فضای مجازی، از گسترش استفاده بی‌رویه از فضای مجازی ابراز نگرانی کرد و با استناد به گزارش وزارت آموزش و پرورش در سال 93 و کسب نمره 12 در میان 80 درصد از جامعه یک و نیم میلیونی امتحانات نهایی متذکر شد: «با نوعی افت شدید تحصیلی در نوجوانان مواجه هستیم که استفاده بیش‌ از حد از فضای مجازی در این افت بی‌تاثیر نیست.»

ترجیح استفاده از اینترنت به‌جای اولویت‌های دیگر زندگی، اضطراب، تفکرهای وسواسی، اختلالات عاطفی، کج‌خلقی، انزوای اجتماعی، عزت نفس پایین، افسردگی، کناره‌گیری، از هم‌گسیختگی روابط اجتماعی، بی‌قراری، فقدان کنترل زمان، رفتار نادرست و شیفتگی استفاده مدام، از جمله علایم یک معتاد اینترنتی به شمار می‌رود.

کشورهای بسیاری دارای مراکز ترک اعتیاد معتادان به اینترنت هستند

مراکز تخصصی ترک اعتیاد اینترنتی زیادی در کشورهای پیشرفته‌ای همچون انگلستان، کره‌جنوبی، آمریکا و چین راه‌اندازی شده که در آنها به طور بسیار جدی بر روی این موضوع خطرناک مطالعه ‌می‌کنند. به عنوان مثال در انگستان جایی به نام مرکز توانبخشی کودکان معتاد به فناوری‌های پیشرفته وجود دارد که دوره‌های درمانی 28 روزه و با هزینه 25 هزار دلار را برگزار می‌کند.

گفتنی است در کشور کره‌جنوبی که پرسرعت‌ترین اینترنت جهان را دارد، این اعتیاد به حدی گسترش یافته که دولت این کشور از مردم خواسته تا در روزهای تعطیل 90 دقیقه بدون هیچ ابزار هوشمندی با دوستان خود در مراکز تفریحی به گشت و گذار بپردازند.

آل داوود معتقد است که اعتیاد اینترنتی گریبانگیر همه اقشار جامعه اعم از دانش‌آموز، دانشجو و حتی معلمان و استادان شده و همین عامل منجر به سقوط 4 پله‌ای ایران در سطح دانشگاهی در دنیا شده است.

والدین باید رفتار اینترنتی کودکان خود را کنترل کنند

انتخاب روزی به عنوان «روز بدون موبایل یا اینترنت»، جایگزینی فعالیت‌های دیگری مثل کتاب‌خواندن و ورزش کردن و... به جای استفاده از فضای مجازی، ایجاد یک برنامه زمان‌بندی شده برای استفاده از اینترنت از جمله روش‌های ترک اعتیاد اینترنتی است که این پژوهشگر آنها را توصیه می‌کند.

وزیر ارتباطات کنونی، «محمدجواد آذری جهرمی» نیز چندی پیش به لزوم راه‌اندازی و استفاده از ایجاد یک اینترنت سالم برای کودکان و نوجوانان با کمک وزارت آموزش و پرورش اشاره کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • ashkan
    ashkan | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    @فردین اگه کامل مطلب رو خونده باشی نوشته تو ایران چهار برابر آمار جهانی معتاد اینترنتی هست مثلا اگه توی کشورای دیگه ۵٪ معتاد باشن تو ایران ۲۰٪ مردم معتاد اینترنت هستن و توی کشورای خارجی مکان های تفریحی زیادی برای مردم وجود داره و اکثرا اونایی که افسردگی یا مشکلی دارن دچار اعتیاد اینترنتی میشن اما تو ایران آدم سالم و غیر سالم فرقی نداره همه از دم معتادن.

  • D D
    D D | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    اونایی که سرگرمی میخوان بهترین سرگرمی که خودم هم با وجود داشتن سرگرمی های زیاد، جنگه. لامصب نمیدونی چه هیجانی‌ داره.

  • D D
    D D | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    مردم ما ندید بدید ان. بابا حذف کن همشو خیالتو راحت کن. آخه این فالوور ها چه تاثیر مثبتی تو زندگی ات دارن. پول؟ می خوای پول دربیاری؟ خوب چطور می خوای مثل رونالدو که صد میلیون فالوور داره، کلیر تبلیغ کنی؟ فقط الکی خودتو مسخره کردی.

  • فردین
    فردین | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    @ashkan
    کشور های اروپایی وغیر مسلمان معتاد به اینترنت ندارند؟
    وقتی فقط تیتر خبرو می خونیم نظراتمون اینطور میشه...

  • ashkan
    ashkan | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    به لطف دین اسلام سرگرمی های بسیااار زیادی تو ایران وجود داره بسیااار

    • علی موثق
      علی موثق | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

      ??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی