ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات «تحریم و فیلترینگ» را عامل اصلی مصرف‌گرایی دانشگاه‌ها می‌داند

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات کشورمان درباره وضعیت علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان، اخبار جدیدی را در جمع روزنامه‌نگاران اعلام کرد. وی دانشگاه‌ را ویترین فناوری اطلاعات کشور دانسته و آن را مکانی مناسب برای سنجش ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات کشورمان درباره وضعیت علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان، اخبار جدیدی را در جمع روزنامه‌نگاران اعلام کرد. وی دانشگاه‌ را ویترین فناوری اطلاعات کشور دانسته و آن را مکانی مناسب برای سنجش معیار شاخص‌های گوناگون کشور معرفی کرد.

جهرمی عدم پیشرفت و توسعه فناوری اطلاعات در دانشگاه‌ها را زنگ خطری برای کشورمان می‌داند و  اعتقاد دارد که این مساله باعث مصرف‌گرا شدن دانشگاهیان می‌شود. او خبر می‌دهد در جلسه‌ای که پیش از سخنرانی با روسای دانشگاه‌ها برگزار کرده، درباره این موضوع با آن‌ها صحبت نموده تا در آینده سطح استفاده از فناوری اطلاعات در دانشگاه‌ها بالاتر برود:

اگر بخواهیم مشکلات کشور در عرصه فناوری و اشتغال حل شود چاره‌ای نیست به جز استفاده از ظرفیت بسیار خوب در دانشگاه‌های کشور که فرآیندی برد-برد میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با دانشگاه‌های کشور تلقی می‌شود و سیاست وزارت ارتباطات اقدامی جدی در این حوزه است.

تحریم‌ها باعث دسترسی محدود به سایت‌های معتبر علمی دنیا شده

وزیر ارتباطات مشکلات دانشگاه‌ها را به دو دسته دسترسی دانشگاه‌ها به شبکه اینترنت و تحریم‌ها تقسیم کرد. از نظر وی بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر کشور دارای سیستم رادیویی قدیمی هستند و از سیستم شبکه فیبر نوری استفاده نمی‌کنند و آن‌‌دسته از دانشگاه‌هایی که دچار این مشکل نیستند هم در عوض دچار انحصارگرایی شرکت مخابرات ایران شده‌اند.

از آن سو تحریم‌های بین‌المللی باعث شده که دانشگاهیان کشور به بسیاری از منابع مهم دانشگاهی دنیا دسترسی نداشته باشند که به گفته جهرمی، وزارت علوم باید آن‌ها را پیگیری کند. از نظر وزیر ارتباطات، خودتحریمی دانشگاه‌ها نیز به این مشکلات دامن می‌زند: «منابع بسیار مهمی در درون دانشگاه‌ها وجود دارد ولی به علل مختلف دسترسی دانشجویان به آنها محدود شده است.»

مذاکرات اولیه برای رفع فیلترینگ داخلی برخی از سایت‌های علمی آغاز شده

جهرمی از مذاکره خود با رییس دادستانی کل کشور به منظور رفع برخی محدودیت‌های در دسترسی به منابع علمی دنیا برای دانشجویان خبر داد و گفت: «موافقت‌های اولیه‌ای صورت گرفته ولی با وجود شرایط سختی که دادستانی برای ما مقرر کرده، همچنان در تلاش فراهم کردن شرایط برای از بین بردن این سدها هستیم.»

به گفته برخی کارشناسان، یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های مسدودسازی سایت‌ها در ایران، روش فیلترینگ حساس به کلمه است. در این روش سایت‌هایی که تعداد کلمات از قبل مشخص شده در آنها به اندازه معینی برسند، برای کاربر ایرانی مسدود خواهند شد. برخی کلید واژه‌ها که برای یک دانشجو یا محقق جنبه علمی دارد به زعم برنامه‌های مسدود‌سازی، غیراخلاقی تلقی می‌شود و سایت‌های حاوی این کلمات مسدود می‌شوند.

مشکلات دانشگاه‌ها در زمینه اینترنت صرفا محدود به تحریم‌های بین‌المللی نیست و مشکلات فیلترینگ داخلی هم گریبانگیر دانشجویان شده است. مشکلاتی که نوید رفع آن در گفته‌های وزیر ارتباطات در حاشیه دیدار او با روسای دانشگاه‌ها به دانشجویان و دانشگاهیان داده شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • محمد حسن
    محمد حسن | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

    دیجیاتو نرم افزارتو بروز کن... موقع جواب دادن به یک کامنت ، متن ارسال نمیشه

  • علی
    علی | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

    ظاهرا یه ۵ سال دیر وزیر شدن ? اتفاقا الان اصلا مشکل فیلترینگ نیست خیلی راحت با اینترنت 4g که همه دارن و فیلتر شکن دانشجو به یوتیوب وصل میشه!

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

      بحث فقط بر سر یوتیوب و سایت‌های مشابه نیست. اصولا دانشجویان مقاطع بالاتر کاری با یوتیوب در زمینه تحقیقاتشان ندارند. صحبت درباره سایت‌های معتبر علمی دنیا و استخراج مقالات معتبر هست که محتواش بر روی آی پی های داخل ایران بسته شده

مطالب پیشنهادی