ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

میکروسکوپ جدیدی که از ارگانیسم های زنده، تصاویر سه بعدی تهیه می کند

محققان دانشگاهی در اسپانیا میکروسکوپی به نام «QIs-scope» را طراحی کرده اند که می تواند از ارگانیسم های موجودات زنده عکس سه بعدی گرفته و مشاهده سلول های درون این ارگانیسم ها را ساده تر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

محققان دانشگاهی در اسپانیا میکروسکوپی به نام «QIs-scope» را طراحی کرده اند که می تواند از ارگانیسم های موجودات زنده عکس سه بعدی گرفته و مشاهده سلول های درون این ارگانیسم ها را ساده تر کند.

«خورخه ریپل» یکی از محققین این پروژه و موسس کمپانی تولید کننده این میکروسکوپ ها به نام «4D Nature» می گوید:

با استفاده از QIs-scope می توانیم ضربان قلب یک ماهی قزل آلا را مشاهده کرده و مدل ضربان را به صورت سه بعدی بازسازی کنیم.

از این دستگاه می توان برای بررسی عملکردهای داخلی ارگان ها یا آنچه که در سطح سلولی بافت ها می گذرد استفاده کرد. علاوه بر این در تحقیقات زیست شناسی مولکولی و توسعه کتابخانه هایی برای مطالعه ارگان ها نیز کاربرد دارد.

QIs-scope برای تولید یک تصویر سه بعدی در هر ثانیه 200 عکس را از زوایای مختلف مدل ثبت می کند که از میکروسکوپ های هم کانون فعلی با سرعت تصویربرداری 5 عکس در ثانیه، به مراتب بیشتر است.

این میکروسکوپ دارای 4 لیرز است که پرتوها را به صورت تخت منتشر می کنند و امکان افزایش این تعداد به شش لیزر نیز وجود دارد. از این لیزرها برای علامت گذاری سلول های مختلف استفاده می شود و هرچه تعداد آنها بیشتر باشد امکان بررسی همزمان سلول های بیشتری را فراهم می کنند. تمام لیزرها، دوربین ها، فیلترها و موتورهای این میکروسکوپ توسط یک نرم افزار پیشرفته مدیریت می شوند. ریپل اضافه می کند:

هدف ما ساده سازی کار با QIs-scope است، بگونه ای که کاربر بتواند با انتخاب چند مرحله ساده، تصویر سه بعدی را با هر میزان رنگی تهیه کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی