ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بانک مرکزی از راه اندازی سامانه «صیاد» برای کاهش چک‌های برگشتی خبر داد

بانک مرکزی تصمیم دارد با افتتاح سامانه صیاد اعتبار چک را به آن بازگرداند. این سامانه از ابتدای درخواست دسته چک تا مرحله نقد شدن آن را تحت کنترل داشته و مشکلات موجود را حل می‌کند ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

بانک مرکزی تصمیم دارد با افتتاح سامانه صیاد اعتبار چک را به آن بازگرداند. این سامانه از ابتدای درخواست دسته چک تا مرحله نقد شدن آن را تحت کنترل داشته و مشکلات موجود را حل می‌کند تا بدین ترتیب خرید‌های بلند مدت و اقساطی امکان‌پذیر شده و رونقی در بخش کسب و کار به وجود آید.

این سامانه هشداری برای صادرکنندگان چک بی محل است

پذیرندگان چک از طریق سامانه صیاد می توانند به سادگی نسبت به صادر کننده چک و وضعیت او استعلام کنند که این مهم هشداری برای صادرکنندگان چک‌های بلامحل به شمار می‌رود. امید می‌رود با راه‌اندازی این سامانه راهکاری برای کاهش چک‌های برگشتی ایجاد شود که در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته معاون فناوری و اطلاعات بانک مرکزی، از این پس تمامی دسته چک‌های صادر شده در شبکه بانکی متحدالشکل بوده و در یک سایز، یک نما و با ویژگی‌های یکسان و با رنگ گلبهی در اختیار مشتریان بانک‌ها قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر هر بانکی دسته چک مخصوص خود را نخواهد داشت.

دیگر هیچ بانکی دسته چکی مخصوص به خود نخواهد داشت

بر این اساس دیگر دسته چک غیر صیادی صادر نشده و تمامی دسته چک‌هایی که از قبل وجود داشتند به مرور کنار خواهند رفت اما مهلت استفاده از دسته چک‌های فعلی تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ بوده و از آن پس باید تمامی دسته چک‌ها صیادی شود.

«ناصر حکیمی» با اشاره به اینکه چک‌های صیادی زیرساخت چک الکترونیکی هستند خاطر نشان کرد:

«برای اینکه فیزیک چک حذف شود باید زیرساخت‌هایی ایجاد شود که این سامانه یکی از این زیرساخت‌هاست. در نظر داریم در آینده امکانی فراهم شود تا دارندگان چک‌های صیادی بتوانند از طریق دستگاه‌های خودپرداز و اَپ‌های بانکی با استفاده از بارکدی که روی آن قرار دارد چک را به حساب بخوابانند.»

مشتریان بانک‌ها برای تغییر دسته چک‌های خود نیازی به حضور مستقیم در شعب نداشته و حتی می‌توانند از طریق اینترنت بانک دسته چک‌های خود را تغییر دهند.

جالب است بدانید که از سال گذشته چک‌های بانک مرکزی تماما به صورت صیادی صادر می‌شده و حساب‌های دولتی مشمول این دسته چک‌ها بوده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    کاسب‌کار ایرانی‌ای که من شناختم حتمن یه راهی واسه دور زدنش پیدا میکنه!

  • far had barahuee
    far had barahuee | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    حرف مفته، اکثر کسانی که چکشون برگشت میخوره ، کاسب چندین ساله هستن، و هیچکس دوست نداره چکش برگشت بخوره ، ولی وقتی وضعیت اقتصادی مملکت ریده ماله و پول در بازار نیست کاسب صد ساله هم باشی محاسبات به هم میخوره ، وقتی کاسب پول نقد داشته باشه دیگه چک صادر نمیکنه، وقتی پول نداره چک میده ، جنسش هم به موقعه فروش نره وبه موقع پولش برگشت نکنه نمیتونه چکشو پاس کنه

  • saeed
    saeed | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    البته بيشتر به نفع خودشون ميشه كه ميخوان امار مردم رو داشته باشن و ماليات و كلن ببينن چك ميكشه طرف كجا ميره

  • حسن حسینی
    حسن حسینی | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    رو کاغذ خوبه مثل همیشه
    باید دید عملا چجوریه و چه مشکلاتی بهمراه داره

  • iMori
    iMori | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    خیلی خوبه این شکلی فقط اگه یه سایتی باشه که شناسه چک رو میزنی و تمام اطلاعات شخص و جزئیاتش مشخص بشه و اینکه بانک مرکزی این قدرت رو داشته باشه اگه شخصی چک اش برگشت خورد از حساب های دیگه اش برداشت بشه تا چک پاس بشه خیلی خوب میشه و کسی میدونه که اگه یه بار چکش برگشت بخوره هربانکی حساب داشته باشه پولش برداشته میشه خیلی خوب و باعث رونق کسب و کار میشه و یه جورایی مثل خارج میشه و کردیت کارت که تحت هر شرایطی پول چیزی رو که قسطی خریدی رو باید بدی

مطالب پیشنهادی