ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

صاعقه ای که آسمان را تبدیل به یک رآکتور هسته ای کرد

در یکی از روزهای ماه دسامبر سال 2015 میلادی، شهر ساحلی اوچینادای ژاپن ساعت 5 صبح شاهد یکی از قدرتمندترین صاعقه هایی بود که دانشمندان از روزهای قبل منتظر وقوع آن بودند. در واقع یک ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

در یکی از روزهای ماه دسامبر سال 2015 میلادی، شهر ساحلی اوچینادای ژاپن ساعت 5 صبح شاهد یکی از قدرتمندترین صاعقه هایی بود که دانشمندان از روزهای قبل منتظر وقوع آن بودند.

در واقع یک تیم پژوهشی متشکل از محققان ژاپنی و آمریکایی برای درک علت های وقوع صاعقه، در حال مطالعه آب و هوای منطقه بودند که با برخورد صاعقه ای مهیب به یک توربین بادی، متوجه انتشار امواج گاما در سطح منطقه شدند.

البته پیش از این نیز از دهه 90 میلادی که ماهواره های هواشناسی به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گرفتند، امواج گاما در هنگام وقوع رعد و برق بارها مشاهده شده بود که همواره به سمت بالا و خارج از جو منتشر می شدند؛ اما این بار پرتوهای مورد بحث به سمت زمین حرکت کرده و توجه دانشمندان را به خود جلب نمودند.

برخورد صاعقه موجب جدا شدن ذرات نوترون از اتم های نیتروژن هوا شده است

همچنین رخداد مورد اشاره با 100 هزار فوتون در سانتی متر مربع، یکی از پرنورترین تشعشعات گاما در نوع خود بوده که سیلی از نوترون ها را در محیط پراکنده کرده است. به اعتقاد محققان پروژه، انرژی حاصل از صاعقه و میدان مغناطیسی موجود باعث شده محیط مانند یک رآکتور هسته ای، موجب تجزیه شدن نیتروژن موجود در هوا و تولید ذرات نوترون شود.

لازم به ذکر است که دانشمندان احتمال می دهند اتفاقات مورد اشاره (مانند یک شتابدهنده ذرات) موجب تشکیل پوزیترون (نوعی پادماده) شده باشند که در ترکیب با ذره مقابل خود یعنی الکترون، تشکیل فوتون های پر انرژی داده که به صورت امواج گاما منتشر شده اند.

گفتنی است بر اساس اظهارات پژوهشگران، تشعشعات حاصل از صاعقه ها بی خطر بوده و برای مثال، عکسبرداری از دندان ها با اشعه X به مراتب مضرتر از پرتو گامای ناشی از رعد و برق خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • New Wolf
    New Wolf | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    جالب بود

مطالب پیشنهادی