ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

رده بندی فوتبالیست ها در سری فیفا چگونه انجام می شود؟

رده بندی بازیکنان فوتبال در سری فیفا، همیشه یکی از بحث برانگیز ترین مباحث پیرامون این فرانچایز موفق بوده است. دقت در امتیازدهی و نحوه رده بندی بازیکنان در این سری، همیشه به عنوان یکی ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

رده بندی بازیکنان فوتبال در سری فیفا، همیشه یکی از بحث برانگیز ترین مباحث پیرامون این فرانچایز موفق بوده است. دقت در امتیازدهی و نحوه رده بندی بازیکنان در این سری، همیشه به عنوان یکی از نکات کلیدی و دغدغه های اصلی سازندگان محسوب شده و الکترونیک آرتز طی این سال ها، روش های گوناگونی را برای دقیق و استاندارد کردن این سیستم، ابداع کرده است.

جدا از بحث امتیاز دهی، نزدیک کردن عملکرد و نوع بازی بازیکن ها به واقعیت، یکی دیگر از دغدغه های سازندگان سری  فیفا در سال های اخیر بوده است. چندی پیش، نگاهی به فهرست برترین بازیکنان حاضر در فیفا 18 داشتیم و در ادامه، نحوه عملکرد این سیستم امتیازدهی را بررسی خواهیم کرد.

داده های نزدیک به 700 باشگاه و 18 هزار بازیکنی که به طور متوسط در هر قسمت از فیفا حضور دارند، برای بررسی و قرار گرفتن در بازی، نیازمند بررسی است. بررسی این حجم از اطلاعات، در نوع خود، یک کار فرسایشی و بسیار سخت بوده و حضور بازیکنان های ناشناخته زیاد و تیم های کوچک، این کار را نیز سخت تر می کند.

البته الکترونیک آرتز، از شیوه های بسیار جالبی برای رده بندی بازیکنان و باشگاه ها استفاده کرده که اولین و مهم ترین آن ها، در نوع خود بسیار جالب است. طبق گفته استودیو سازنده بازی، هر ساله نزدیک به 9 هزار نفر که جمعیت آن ها متشکل از، مفسرین ورزشی، کاشناس های حرفه ای فوتبال، مربیان و تماشگرانی که بلیت فصل باشگاه مورد علاقه خود را دارند، به بازیکنان حاضر در این سری، امتیاز های مختلفی می دهند.

تمامی این اطلاعات، از طریق سایت EA SPORT، به دست سازندگان بازی رسیده و به وسیله 300 ویراستار دیگر، در 35 دسته مختلف امتیاز دهی، دسته بندی می شوند.

اما این قضیه پایان کار نبوده و الکترونیک آرتز، داده های خود را با اطلاعات سازمان هایی که به بررسی آماری بازیکنان و باشگاه های ورزش فوتبال می پردازند، مقایسه می کند.

البته، خود الکترونیک آرتز نیز، شباهت صد در صدی این امتیازها به واقعیت را، تایید نمی کند. اما تحلیل آماری و امتیازدهی در این سری، به گونه ای است که سبک بازی تیم انتخابی شما در فیفا، به فوتبالی که آن تیم در زمین واقعی بازی می کند، شباهت بسیاری خواهد داشت.

همچنین، از دیگر موارد دخیل در رده بندی، منطقه و لیگ تیم ها در بازی هستند. پارامترهایی چون توانایی از پیش رو بر داشتن مدافعان یا گرفتن ضربه مهاجمان تیم مقابل و به ثمر رساندن گل، در لیگ های مختلف، امتیاز های متفاوتی داشته و لیگ های سطح پایین تری مانند لیگ اسکاتلند، عربستان و چین، سقف مشخصی برای میزان پیشرفت بازیکنان خود دارند.

عملکرد بازیکنان قدرتمند در فیفا نیز نسبت به تیمی که در آن بازی می کنند، تحت تاثیر قرار گرفته و در صورت حضور آن ها در تیم های ضعیف تر، عملکرد و موفقیت این بازیکنان نیز، تحت تاثیر این اتفاق، ضعیف تر شده و کیفیت آن کاهش خواهد یافت.

عملکرد بازیکنان با توجه به حضور آن ها در تیم های مختلف، تغییر پیدا می کند.

قرار گرفتن بازیکن ها در پست مناسب خودشان نیز، تاثیر زیادی در نتیجه عملکرد آن ها خواهد داشت، یک مهاجم قوی، با وجود امتیاز های بالا، در صورت ایفا نقش به عنوان یک مدافع، در پارامترهای دفاعی دچار ضعف شده و کیفیت عملکردش نسبت به خط حمله، کاهش شدیدی پیدا می کند.

از دیگر موارد مهم برای هواداران سری فیفا، امتیاز کلی بازیکنان مورد علاقه آن ها در بازی است. بر خلاف امتیازهای ریز و دسته بندی شده که به وسیله افراد خبره زیادی،  با دقت بسیار بالا، مشخص و دسته بندی می شود، امتیاز کلی بازیکن ها، تنها، میانگینی از امتیازات آن ها با توجه به قدرت فیزیکی، سرعت، وزن و سایر موارد مشخص دیگری است.

البته، برای دقیق و واقعی تر شدن این امتیازات کلی، الکترونیک آرتز، هر از گاهی دستی بر استانداردهای آن برده و آن ها را با معیار های دیگری تغییر می دهد. برای مثال، توماس مولر، فیزیک بدنی خاصی نداشته و حتی از سرعت بالایی نیز بهره نمی برد. این بازیکن در حالت عادی، نهایتاً با یک رنک متوسط در فیفا، رده بندی خواهد شد.

البته، توماس مولر، ویژگی هایی مانند جای گیری فوق العاده در بازی و موقعیت شناسی بالایی دارد که لحاظ کردن این موارد در امتیاز او توسط ویراستاران بازی، باعث می شود که مولر در نهایت از امتیاز بالایی در این بازی، بهره ببرد.

داده های آماری که برای رده بندی بازیکنان، به صورت هر ساله توسط سازندگان بازی مورد بررسی قرار می گیرد، سرسام آور به نظر می رسد. تعداد این داده ها، به رقمی، بیشتر از 17 میلیون داده رسیده و دسته بندی و بررسی آن ها، از جمله کار های هزینه بر و طاقت فرسایی است که به صورت سالانه توسط شعبه کانادا استودیو الکترویک آرتز، انجام می شود.

17 میلیون داده توسط سازندگان برای رده بندی بازیکنان مورد استفاده قرار می گیرد.

آخرین موضوع مهم در بحث رده بندی بازیکن ها در سری فیفا، پیشرفت و تغییر توانایی آن ها در طول فصل است. جدا از تغییر امتیاز کلی بازیکن ها که در طول فصل و با دریافت بروزرسانی های مختلف توسط الکترونیک آرتز انجام می گیرد، پیشرفت بازیکنان در بخش مربیگری و کاهش راندمان آن ها در زمین مسابقه با افزایش سن و سال یا قرار گرفتن در دوره افت، از جمله دیگر دغدغه های اصلی سازندگان، طی طراحی نسخه های جدید بازی است.

سری فیفا، همیشه به شناسایی بازیکنان با استعداد، حتی زودتر از بسیاری از باشگاه های فوتبال، معروف بوده است. در طول فصل های متوالی بخش مربیگری بازی، امتیاز برخی از بازیکنان جوان که در حوالی 70 به سر می برد، به مرور بالا رفته و در طول فصل های بازی، آن ها تبدیل به بازیکنان مهم و معرف خواهند شد.

سازندگان فیفا، همیشه معیارهای جداگانه و خاصی را برای پیدا کردن بازیکنان با استعداد در نظر گرفته و حتی به صورت جداگانه، بعضی از این افراد جوان را مورد بررسی قرار می دهند.

نتیجه این بررسی ها، در بسیاری از زمان ها، قابل قبول بوده و علاقه مندان سری فیفا، زودتر از بسیاری از تماشاگران فوتبال که به این بازی دسترسی ندارند، از ظهور یک استعداد جدید در مستطیل سبز با خبر می شوند.

همانطور که پیش از این خواندید، الکترونیک آرتز، انرژی و هزینه زیادی را صرف بخش های مختلف بازی خود می کند و تبدیل شدن این سری، به یکی از سودآور ترین عناوین سالانه بازی های ویدیویی، امری اتفاقی نیست.

نظر شما چیست؟ تا چه حدی با سیستم امتیاز دهی بازیکنان در فیفا موافق هستید و به نظر شما، چه راهکارهایی این سیستم را دقیق و عادلانه تر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • H A M E D
    H A M E D | ۲ مهر ۱۳۹۶

    فقط توی سایتای ایرانیه که زیر یه خبر در مورد فیفا میتونیم شاهد بحث ملت درباره مسی و رونالدو باشیم :|

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی