ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

10 راه برای کسب احترام کارکنان به عنوان یک مدیر جوان

امروزه شکل رهبری تیم ها به سرعت در حال تغییر است. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که در آمریکا روزانه حدود 1000 نفر از مدیران مسن بازنشته می شود و این مساله فرصت قرار گرفتن ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

امروزه شکل رهبری تیم ها به سرعت در حال تغییر است. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که در آمریکا روزانه حدود 1000 نفر از مدیران مسن بازنشته می شود و این مساله فرصت قرار گرفتن نیروهای جوان در پست های کلیدی را فراهم کرده که می تواند چالش هایی را برای مدیران  و کارکنان به دنبال داشته باشد. در این مقاله 10 راه برای کسب احترام کارکنان به عنوان یک مدیر یا رهبر جوان ارائه شده است.

1. در اولین فرصت ارزش خودتان را نشان دهید

بر اساس مقاله ای که در نشریه کسب و کار هاروارد منتشر شده، از نظر اکثر کارکنان یک مدیر جوان فاقد تجربه و دانش لازم برای دستیابی به موفقیت است.

مدیران جوان برای غلبه بر این ذهنیت باید هدفی را تعیین کرده و آن را با کارکنان در میان بگذارند. آن ها با دستیابی به هدف تعیین شده به کارکنان ثابت می کنند که از شایستگی لازم برخوردار هستند.مدیر

2. به نیازهای کارکنان اهمیت دهید

اگر کارکنان احساس کنند به نیازهای آن ها توجه می شود احترام بیشتری از خود نشان خواهند داد. البته این مساله بدین معنی نیست که تمام نیازهای شخصی کارکنان را برآورده کرده یا به سادگی در برابر خواسته های غیرمنطقی آن ها تسلیم شوید.

در عوض باید زمانی را به بحث درباره نیازهای شخصی آنها اختصاص داده و همیشه آماده شنیدن سخنانشان باشید.

3. موفقیت کارکنان را موفقیت خودتان بدانید

تفاوت اصلی بین رهبر یک تیم با شخصی که برای خودش کار می کند در این است که موفقیت یک رهبر با موفقیت گروهش سنجیده می شود. بنابرین یک رهبر باید برای برجسته سازی دستاوردهای کارکنان کل تیم تلاش کند.

موفقیت تیم را در اولویت قرار دادن باعث کسب احترام بیشتر می شود. اگر کارکنان احساس کنند که رشد حرفه ای آنها برای شما اهمیت دارد به انتقادات و تشویق های شما بیشتر اهمیت می دهند.

4. پذیرای نقدهای صادقانه باشید

نقد سازنده در پیشرفت شغلی و رفع کمبودها اهمیت زیادی دارد، علاوه بر این صحبت کردن با کارکنان درباره ارائه بازخورد، آنها را تشویق به ارائه پیشنهاد و انتقاد می کند. ناتوانی در نقد دیگران یا عدم تحمل نقدهای سازنده مانع بزرگی در راه پیشرفت خواهد بود.

5. برخی از تصمیمات را بر عهده کارکنان بگذارید

اگر بخواهید در کوچکترین جزئیات کارها دخالت کنید کارکنان به زودی از شما خسته خواهند شد، به ویژه اگر مدیر قبلی اختیارات گسترده ای به آنها داده باشد.

با تفویض برخی اختیارات به کارکنان، اعتماد خود را به آن نشان دهید. پس از انجام ارزیابی های اولیه توانایی های کارکنان مشخص می شود.اگر آنها توانایی انجام برخی کارها را ندارند برنامه ای آموزشی برایشان ترتیب دهید.

6. جلسات منظم رو در رو برگزار کنید

برگزاری جلسات رودررو باعث می شود کارکنان احساس کنند در دسترس آنها قرار دارید. این جلسات امکان ارائه نقد و بازخورد و صحبت درباره نیازهای شخصی که در بالا به آنها اشاره کردیم را فراهم می کند. علاوه بر این برگزاری چنین جلساتی حس پاسخگویی و مسدولیت پذیری کارکنان در برابر شما را نیز افزایش می دهد.

7. از دیگر مدیران راهنمایی بخواهید

به قول معروف همه چیز را همگان می دانند، بنابرین مشکلی ندارد اگر برخی مواقع راه حل یک مشکل را ندانید. سعی کنید با مدیران دیگر در ارتباط باشید تا در صورت بروز یک مشکل بتوانید با آنها تماس گرفته و راهنمایی بخواهید. ارتباط با مدیران دیگر می تواند دانش و تجربه را افزایش داده و مسیر رسیدن به موفقیت را برایتان هموار سازد.

8. صبور باشید

در نظر داشته باشید که آشنایی با روش های مدیریت و کسب تجربه در این زمینه مدتی طول خواهد کشید. علاوه بر این کارکنان جدید برای هماهنگ شدن با یک مدیر جوان و جدید به زمان نیاز دارند، بنابرین صبور باشید.

9. فروتن باشید

فروتنی به معنی آگاهی از نقاط قوت و ضعف و ارزیابی صحیح آن ها است. بر اساس مطالعه ای که در نشریه واشنگتن پست صورت گرفته، مدیران فروتن، به موفقیت های بیشتری دست پیدا کرده و بازخوردهای مثبتی از کارکنان دریافت می کنند. برای فروتن بودن باید منافع کارکنان و سازمان را در اولویت قرار داده و از نقاط قوت به خوبی استفاده کنید.

10. قاطع باشید

در صورتی که پس از انجام روش های بالا هنوز برخی از کارکنان از دستورات شما سرپیچی کرده و به شما احترام نمی گذارند باید با آنها قاطعانه برخورد کنید. یک کارمند نافرمان و یاغی می تواند روی دیگران نیز تاثیر گذار باشد. در مورد چنین کارکنانی باید با قاطعیت تصمیم گرفته و از عواقب آن نهراسید.

نتیجه گیری

پست های مدیریتی همیشه چالش های خاص خود را به همراه دارند به ویژه اگر مدیر سن و سال چندانی نداشته باشد. برای کسب احترام کارکنان سعی کنید منافع آنها را در اولویت قرار دهید، با آن ها جلسات رودررو برگزار کرده و فرهنگ ارائه نقد و بازخورد سازنده را در سازمان ایجاد کنید. اگر علی رغم استفاده از روش های ذکر شده برخی کارکنان از دستورات شما سرپیچی کردند با آن ها قاطعانه برخورد کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی