ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

میلیون‌ها کارت بانکی غیرفعال در ایران وجود دارد

موضوع تجمیع کارت‌های انواع خدمات شهری و بانکی در یک کارت شهروندی واحد، چند روزی است که دوباره جان تازه گرفته است.  از صحبت‌های وزیر ارتباطات در این مورد تا نظرات گوناگون کارشناسان اقتصادی و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ مهر ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

موضوع تجمیع کارت‌های انواع خدمات شهری و بانکی در یک کارت شهروندی واحد، چند روزی است که دوباره جان تازه گرفته است.  از صحبت‌های وزیر ارتباطات در این مورد تا نظرات گوناگون کارشناسان اقتصادی و بانکداری پیرامون آن که اهمیت این موضوع را برای همه آشکار می‌سازد.

«بهزاد صفری»، کارشناس بانکداری الکترونیکی، نظرات و آمار جدیدی را در گفتگوی خود با ایسنا مطرح کرده که ضرورت تجمیع کارت‌های شهروندی در یک کارت را بیش از پیش نشان می‌دهد. او این اقدام را یک نیاز فوری برای کشور دانسته که برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی کاربرد اساسی دارد. وی در این باره می‌گوید:

خروج ارز از کشور برای خرید دستگاه‌های کارت‌خوان یعنی نابودی سرمایه ملی. هر فروشگاهی چندین تعداد از این دستگا‌ه‌ها را برای مشتریان گذاشته است.

صفری از شنیده‌ها و آمارهایی می‌گوید که 30 میلیون کارت بانک غیرفعال را در کشور تخمین زده‌اند. او بانک مرکزی را تنها نهادی می‌داند که با وضع قوانین می‌تواند بانک‌هارا مجاب به استفاده از یک کارت مشترک کند. البته طرح پروژه سپاس چند سال پیش توسط بانک مرکزی در این راستا اجرا شد که متاسفانه به دلیل همکاری نادرست بانک‌ها و عدم وجود قوانین یکپارچه شکست خورد.

همکاری بانک‌ها و نهادهای دیگر منجر به تسریع روند تجمیع کارت‌ها می شود

این کارشناس بانکداری الکترونیکی درباره خدماتی که برخی شهرداری‌های شهرهای مختلف برای راه اندازی کارت هوشمند شهری انجام دادند و از ضرورت انجام اقداماتی مشابه برای بانک‌ها در این‌باره گفت. از نظر صفری وزارت ارتباطات، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و نمایندگان بانک باید به یک استاندار واحدی برسند تا بتوان به موضوع تجمیع کارت‌ها رسیدگی کرد.

گسترش استفاده از کارت‌های شهروندی منجر می‌شود تا انواع خدمات شهری سریع‌تر و حتی بدون وارد کردن رمز پرداخت صورت گیرد. سرنوشت این طرح هنوز مشخص نیست که به کجا می‌رسد ولی موضوعی که در این بین آشکار است، ضرورت اجرای آن و البته مهم‌تر از آن ساخت و توسعه زیرساخت این مهم در سراسر کشور است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Ali Mbi
    Ali Mbi | ۴ مهر ۱۳۹۶

    برا هر کاری پاتو میزاری تو بانک یه حساب و یه کارت جدید بت میدن
    وقتی نمیتونن کارت ها و حساب های یه بانک رو تجمیع کنن چطور میخوان همه چیو تو یه کارت بدن ?

  • زروان
    زروان | ۴ مهر ۱۳۹۶

    نمدونم چرا گذرت به هر بانکی میوفته به زور ۲کارت که یکیش قرضالحسنه یکبشم کوتاه مدت بهت میدن
    پولشم همونجا به زور از ادم میگیرن

  • سامان
    سامان | ۴ مهر ۱۳۹۶

    واقعا این کارتا باید جمع بشه برای هرکی ضامن میشی یه تو هر بانکی برات یه کارت صادر میکنه که توش پنج تومن پوله ، اصلا یادت میره رمزش چیه توش چقدر پوله ، کلا سیستم باید از نوع تعریف بشه

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۴ مهر ۱۳۹۶

    هیچ‌وقت همچین چیزی تو این مملکت ممکن نمیشه!
    کارت ها تجمیع بشن، چه بهونه ای واسه دزدی از ملت میمونه؟! که وقتی از یه بانک به یکی دیگه انتقال میدی کارمزد کم کنه و سامانه اس‌ام‌اس بانک چنتا بانک یکی میشه و...

مطالب پیشنهادی