ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

درخشش بازی های ایرانی؛ بهترین عناوین موبایل که در تابستان امسال منتشر شدند

با وجود اینکه وضعیت بازی های پلتفرم های خانگی در تابستان همیشه بد بوده و بازیکن ها معمولا به انجام عناوین به جا مانده از ماه ها یا حتی سال های پیش مشغول می شوند ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۴ مهر ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

با وجود اینکه وضعیت بازی های پلتفرم های خانگی در تابستان همیشه بد بوده و بازیکن ها معمولا به انجام عناوین به جا مانده از ماه ها یا حتی سال های پیش مشغول می شوند اما برای اسمارت فون ها قضیه کاملا متفاوت است و دارندگان تلفن های هوشمند با اپلیکیشن گوناگون حسابی می توانند خودشان را سرگرم کنند.

به خصوص امسال که نه فقط سازندگان خارجی بلکه ایرانی ها هم سنگ تمام گذاشتند. اگر تابستان 95 تنها بازی ایرانی قابل قبولی که انتشار یافت 41148 و با ارفاق دلاور بود ولی امسال شاهد عرضه سه تا از بهترین بازی های داخلی تلفن های هوشمند بودیم که وجود یکی شان به تنهایی کفایت می کرد تا به صنعت بازی ایران بیش از پیش امیدوار شویم.

از آن طرف عناوین خارجی هم وضعیت بهتری داشتند و از همین الان خیلی از عناوین عرضه شده طی این سه ماه شانس زیادی برای دریافت جایزه «بهترین بازی موبایل 2017» را دارند. البته اگر بخواهیم جزیی تر نگاه کنیم و مقایسه ای بین iOS  و اندروید انجام دهیم متوجه می شویم که iOS یکی از بهترین سه ماهه های خود را پشت سر گذاشته است.

با وجود اینکه همیشه این سیستم عامل مزیت هایی نسبت به اندروید داشته و عناوین معروف معمولا به صورت انحصار زمانی یا کاملا انحصاری برای iOS عرضه می شوند ولی به علت گسترش صنعت گیم موبایل و در نتیجه افزایش تعداد بازی ها این قضیه بیشتر به چشم می آید.

خیلی از توسعه دهندگان پیش از آنکه بازی هایشان را به صورت کامل منتشر کنند، نسخه ای از آن را به صورت محدود به دست کاربران بعضی منطقه ها فرستاده و نکته اینجاست که این نسخه هم بیشتر مواقع مختص آی دیوایس ها است؛ بارزترین مثالش را می توانیم ساخته جدید سازندگان کلش رویال یا ورژن اولیه Modern Combat Versus بزنیم.

بیش از این حرف هایمان را طولانی نمی کنیم. بنابراین اگر دوست دارید با بهترین بازی هایی که طی سه ماه گذشته عرضه شده اند آشنا شوید، مطلب پیش رو را از دست نداده و تا پایان با همراه باشید. برای مشاهده بهترین بازی های بهار 96 به اینجا مراجعه کنید.

15 - Retroshifter

  • ناشر: Murdercloud Studios
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • بازی آفلاین است

سبک Runner برای مدت ها در اغما فرو رفته بود و هر از چندگاهی با بعضی بازی ها به هوش می آمد ولی تابستان امسال قضیه کاملا متفاوت بود. بازیکن ها با نسخه جدید Sonic توانستند به واسطه مسابقات آنلاین، یک تجربه متفاوت از این سبک را بچشند، «بدو دهقان بدو» نشان داد که سازندگان ایرانی هم حرف های زیادی بین بقیه توسعه دهندگان بازی های رانر یا همان دونده دارند و با «Retroshifter» متوجه شدیم که خلاقیت در اینگونه عناوین همچنان نمرده است.

وجه تمایز Retroshifter نسبت به بقیه عناوین رانر رکوردی، وجود چهار در رنگی مختلف است که برای رد شدن از آن ها باید رنگ شخصیت اصلی را [به کمک ضربه زدن روی بخش چپ صفحه] متناسب با این درها کنید. این ایده شاید بی شباهت به عنوان معروف Chameleon Run نباشد ولی توسعه دهنده با تغییرات درست روی آن توانسته عنوانش را از کلیشه ها جدا کند.

14 - Linelight

  • ناشر: BT Productions
  • قیمت: 1.99 دلار
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • بازی آفلاین است

Linelight را ماه پیش معرفی کردیم و خوشبختانه به تازگی فهمیدیم که بازی توانسته راهش را به اندروید هم باز کند؛ چه می شود اگر یک بازی ویدیویی در مینیمال ترین حالت خود باشد؟ سوالی که Linelight با گیم پلی ساده خود می خواهد جواب دهد و نکته مهم، ارائه یک تجربه سرگرم کننده با وجود ایده های قدیمی است. در هر مرحله کنترل یک جسم رنگی را داشته و حالا با عبور آن از بین سیم های مختلف باید سعی کنید تا او را به خط پایان برسید.

از معماها بگیرید تا موسیقی و گرافیک همه به هوشمندانه ترین حالت ممکن طراحی شده اند. چگونگی حرکت نور بین سیم ها باعث شده تا بازی نسبت به عناوین مشابه کاملا متفاوت به نظر برسد و از آن طرف هر چه قدر بیشتر پیش بروید پازل ها تنوع بیشتری پیدا می کنند. ترکیب این المان با گرافیک ساده و موسیقی آرامش بخش باعث شده تا Linelight یکی از آرامش بخش ترین عناوین معمایی اسمارت فون ها لقب بگیرد.

13 - OPUS: Rocket of Whisper

  • ناشر: Sigono Inc
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • بازی آفلاین است

اگر در سه ماهه قبلی بازیکن ها با بازی های ماجراجویی To the Moon و Old Man's Journey خودشان را در یک سفر احساسی پیدا کردند، حالا نوبت به OPUS: Rocket of Whisper رسیده تا با داستان زیبایش نشان دهد که برای داشتن یک تجربه فراموش نشدنی و احساسی، سبک «ماجراجویی» همیشه از بهترین انتخاب های ممکن است. OPUS: Rocket of Whisper که دومین قسمت از مجموعه OPUS به حساب می آید داستانی آخرالزمانی را روایت می کند.

البته در اینجا از زامبی ها خبری نبوده و نقش دو بازمانده را دارید که می خواهند برای زنده ماندن راکتی بسازند. OPUS: Rocket of Whisper به خاطر داستان استثنایی و موسیقی جذاب خود مورد ستایش بازیکن های زیادی قرار گرفت. بنابراین اگر می خواهید در دل یک ماجراجویی دیگر غرق شوید، پیشنهاد می کنیم ساخته استودیوی Sigono که خیلی هم طولانی نیست را از دست ندهید.

12 - بدو دهقان بدو

  • ناشر: تی تو تم
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • پلتفرم: اندروید
  • بازی آفلاین است

حکایت «بدو دهقان بدو» به نوعی مشابه جمله معروف «در آسمان ها دنبالش می گشتیم در زمین پیدایش کردیم» است. تا مدت ها به جستجوی عنوانی متفاوتی از سبک رانر در مارکت های خارجی بودیم و به نتیجه نرسیدیم. چون جای اشتباهی را می گشتیم و اپلیکیشنی که می خواستیم همین نزدیکی ها بود؛ ساخته تی تو تم بهترین بازی این سبک، نه فقط بین بازی های ایرانی بلکه حتی خارجی ها، است.

بازی داستان ریزعلی خواجوی، معروف به دهقان فداکار، را روایت می کند. همان شخصیت دوست داشتنی کتاب های فارسی دبستان را می گوییم که توانست با آتش زدن لباس خود مانع برخورد یک قطار با کوه شود. حالا شما اینجا نقش ریزعلی را داشته و باید به کمک قاطر وی، پا به پای قطار پیش بیابید. بنابراین قاطر خودش حرکت کرده و حالا باید با پرش های به موقع مراقب باشید تا به موانع برخورد نکنید.

البته در اینجا توسعه دهنده با استفاده از ایده مشعل و آزادی عمل هنگام حرکت توانسته جذابیت ساخته اش را افزایش دهد. مشعل حکم همان سیستم سلامتی را داشته و اگر خاموش شود خواهید باخت. همچنین برای اینکه بتوانید رکورد بهتری را از خود به جای بگذارید، می توانید با ریزعلی را آزادانه به سمت چپ یا راست بروید. ترکیب تمام این المان ها با یک گرافیک زیبا باعث شده تا بدو دهقان بدو یکی از بهترین بازی های ایرانی لقب بگیرد.

11 - KAMI 2

واقعا از اینکه بعضی ها همچنان KAMI 2 را انجام نداده اند تعجب می کنیم. استودیوی Simple Machine توانسته روی زیبای «اعتیاد» را با عنوانش به نمایش بگذارد. همانند قسمت نخست، KAMI 2 به طرز عجیبی سرگرم کننده بوده و مخاطبین را معتاد خود می کند. به گونه ای که با وجود ذات چالش برانگیز معماها ترغیب می شوید تا هر جایی که هستید تلفن های هوشمندتان را بیرون آورده و وقت آزادی که دارید را با کاغذ رنگی ها بگذرانید.

مکانیزم های گیم پلی تغییرات چندانی نسبت به گذشته نداشته اند. در KAMI 2 هم با کاغذ رنگی ها سر و کار داشته و هنگامی مرحله ها به اتمام می رسند که تمام پس زمینه یک رنگ باشد؛ محیط به چندین کاغذ رنگی مختلف تقسیم شده است. حالا اگر با یک رنگ متفاوت روی یکی از این کاغذها کلیک کنید، کاغذ رنگی تا جایی که راهش آزاد باشد تمام آن قسمت را رنگی می کند. بخش سخت ماجرا هم آنجاست که تعداد حرکت ها محدود هستند.

10 - Another Lost Phone: Laura's Story

  • ناشر: Plug In Digital
  • قیمت: 2.99 دلار
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • بازی آفلاین است

بازی های ویدیویی معمولا ماجراجویی هایی را برای مخاطبین به وجود می آورند که ناممکن بوده یا تاکنون نمونه اش را از نزدیک مشاهده نکرده اید و هدف بازی های سبک Text Based آن است که با انتخاب های فراوان این ماجراجویی را ملموس تر از همیشه کنند. در واقع این گونه عناوین جای پرداخت به یک گیم پلی اکشن، دیالوگ هایی را نشان داده و شما باید با انتخاب بین آن ها سرنوشت یک انسان، قوم یا ملت را رقم بزنید.

A Normal Lost Phone یکی از همین عناوین بود که سال پیش به انتشار رسید و در همین هفته گذشته شاهد عرضه ادامه مستقل آن به اسم Another Lost Phone: Laura's Story بودیم. همانند بقیه بازی های این سبک، در این عنوان هم موبایل شخصیتی به نام لورا به دستان تان افتاده و اکنون باید با رفتن به اپلیکیشن ها، پیام ها و گالری تلفن او از سرنوشتش سر در بیارید؛ او به چه دلیل موبایلش را گم کرده است؟

9 - Titanfall: Assault

  • ناشر: NEXON M
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • بازی آنلاین است

Titanfall: Assault یکی از عجیب ترین پروسه های توسعه را تجربه نمود. بعد از لغو ساخت Titanfall: Frontline و اعلام اینکه Assault شباهت های زیادی به آن دارد، بازیکن ها تقریبا امید خود را نسبت به بازی از دست دادند. جدا از اینکه بازخوردهای اولیه نسبت به ورژن بتا ساخته NEXON هم خیلی خوب نبودند و بعضی ها آن را یک کلون صرفا سرگرم کننده از کلش رویال به حساب می آوردند.

اما نسخه نهایی با تمام انتقاداتی که شنیدیم کاملا فرق داشت. بازی چیزی فراتر از یک کلون بود و راهش هم جدا از ساخته محبوب سوپرسل به حساب می آمد. در اینجا بیش از حمله می توانید کارت های خود را بین سربازان یا ربات ها انتخاب نموده و سپس طی جنگ های تن به تن و همزمان به رقابت با بقیه بازیکن ها بپردازید. هدف شما این است تا سه نقطه از نقشه که مشخص شده را به دست آورید یا منطقه اصلی رقیب را نابود کنید.

8 - Data Wing

  • ناشر: Dan Vogt
  • قیمت: رایگان
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • بازی آفلاین است

شاید تعجب کنید ولی Data Wing بهترین بازی ریسینگ 2017 تا اینجا است. Dan Vogt با ساخته خود یک تنه توانست کمبود عناوین ریسینگ امسال را جبران کند و نقش مرهمی را برای علاقه مندان به این سبک ایفا نماید. در این عنوان شخصیت داستان که یک «داده کامپیوتری» است خودش حرکت کرده و تنها با نگه داشتن انگشت تان روی قسمت چپ یا راست صفحه لمسی قابلیت تغییر جهت او را دارید.

اما نکته جالب این بخش، افزایش سرعت داده با نزدیک شدن به دیوار است.در قسمت پایینی داده یک نور آتش مانند وجود دارد و وقتی که از این بخش به دیوارها نزدیک می شوید سرعت کاراکتر اصلی افزایش می یابد. Data Wing یکی از متفاوت بازی های ریسینگ موبایل بوده و با سرعت بالای گیم پلی خود موفق شده تا یک تجربه سریع و فراموش نشدنی را به بازیکن هدیه بدهد.

7 - لایو تی وی تایکون - Live TV Tycoon

  • ناشر: استودیو سورنا
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • پلتفرم: اندروید
  • بازی آفلاین است

هماگونه که در نقد «لایو تی وی تایکون» گفتیم، ساخته گرین گیمز یک قدم رو به جلو برای سبک Idle Games به حساب می آید. آن هم به یک علت مهم؛ پیچیدگی بیشتر گیم پلی. بازی های Idle Games خیلی ساده هستند و  نکته مهم در Live TV Tycoon اینجاست که توسعه دهنده با برداشتن بعضی محدودیت ها توانسته به مهمترین هدف اینگونه عناوین یعنی پاداش های فراوان برای بازیکن ها برسد.

در بازی نقش یک مدیر شبکه تلویزیونی را داشته و حالا باید با برنامه های متنوع سعی کنید تا مخاطبین بیشتری را پای شبکه خود بکشانید. اما چگونه؟ می توانید محتویاتی که می خواهید را خریداری کرده یا حتی آن ها را با توجه به سلیقه خودتان بسازید. اگر دوست دارید بدانید که مدیر شبکه های تلویزیونی با چه چالش هایی رو به رو می شود، این عنوان جذاب را از دست ندهید.

6 - پسرخوانده

  • ناشر: پاییزان
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • پلتفرم: اندروید
  • بازی آنلاین است

خوب رسیدیم به بهترین بازی نیمه ابتدایی سال 96 از دید کاربران کافه بازار، مقامی که البته خیلی هم دور از انتظار نبود. با وجود اینکه لایو تی وی تایکون یکی از برترین عناوین سبک Idle Games است اما نهایت و بعد از کلنجارهای فراوان تصمیم گرفتیم تا رتبه ششم بهترین های تابستان امسال را به «پسرخوانده» بدهیم. «پاییزان» با پسرخوانده توانسته یک آزمون سخت را با موفقیت پشت سر بگذارد.

اگر بخواهیم بازی های مشابه پسرخوانده را به دو بخش «ارتقا نیروها» و «جنگ با دشمنان» تقسیم کنیم میبینیم که بخش زیادی از پیروزی های شما به دوش قسمت ابتدایی خواهد بود. اما پسرخوانده اینگونه نیست و استراتژی های شما هنگام نبرد نقش خیلی مهمی روی پیروزی هایتان ایفا می کنند. در این عنوان شما کنترل یک خانواده مافیایی را به عهده دارید و باید به بقیه نشان دهید که رییس کیست.

پیش از حمله به بقیه بازیکن ها، از بین کارت هایتان که همان شخصیت ها هستند می توانید سه عدد را انتخاب کنید. هر کاراکتر دارای قدرت های خاص خودش است که هنگام مبارزات باید از آن ها کمک بگیرید. البته در اینجا مراقب نوار انرژی خود هم باشید، هر قدرت دارای مقداری انرژی بوده و استفاده از قابلیت ها باعث می شود تا نوار انرژی تان کاهش یابد. بنابراین مجبورید با دقت فراوان قدرت ها را انتخاب نمایید.

5 - Cat Quest

  • ناشر: The Gentlebros
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • بازی آفلاین است

اگر Horn توانست جای خالی Infinity Blade را روی دیوایس های اندرویدی پر کند، Cat Quest به نوعی همین وظیفه را برای بازی معروف Bastion به عهدهمی گیرد. در ساخته استودیوی The Gentlebros شما نقش یک گربه را داشته و حالا باید با تاریکی ها بجنگید. جدا از وجود ماموریت های فراوان و المان های نقش آفرینی، شاید جذاب ترین بخش Cat Quest را بتوانیم محیط بزرگ آن بنامیم. آزادانه می توانید هر جایی بروید و با دشمنان گوناگونی بجنگید. Cat Quest نه تنها یکی از بهترین های امسال است بلکه از مفرح ترین بازی های اسمارت فون ها هم به شمار می رود.

4 - Shadow Fight 3

  • ناشر: Nekki
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • بازی آنلاین است

Shadow Fight 3 همچنان در مرحله Soft Launch [عرضه محدود برای بعضی منطقه ها] به سر می برد اما این مسئله باعث نشده تا بازی را میان بهترین های تابستان قرار ندهیم. در بررسی نسخه بتا بازی تمام حرف هایمان را زدیم ولی برای کسانی که نمی دادند بد نیست بگوییم در نسخه سوم توسعه دهنده از گرافیک دو بعدی فاصله گرفته و حالا با عنوانی سه بعدی رو به رو هستیم. همچنین برخلاف گذشته برای طراحی محیط ها و کاراکترها رنگ های بیشتری استفاده شده و رنگ مشکی نقش کمتری دارد.

3 - Iron Marines

  • ناشر: Ironhide Game
  • قیمت: 4.99 دلار [با پرداخت درون برنامه ای]
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • بازی آفلاین است

تاکنون شده هنگام تجربه یک بازی موبایل به ساعت نگاه کنید و ببینید عقربه های ساعت بیشتر از آنکه فکر کنید به دنبال هم دویده اند؟ Kingdom Rush از آن دسته عناوینی بود که هنگام انجامش این اتفاق برای تان رقم می خورد و Ironhide Game با ساخته بعدی خود یعنی Ironhide Game توانست این تراژدی را تکرار کند؛ بعد از دو سال فعالیت بی وقفه سرانجام استودیوی Ironhide Game نتیجه زحمت هایش را دید. در این عنوانی استراتژی که شباهت زیادی به بازی معروف استارکرفت دارد باید با سربازان خود از انسان ها در برابر هجوم فضایی ها محافظت کنید.

2 - The Witness

  • ناشر: Thekla, inc
  • قیمت: 9.99 دلار
  • پلتفرم: iOS
  • بازی آفلاین است

عرضه The Witness در کنار رونمایی از نسخه iOS عنوان معروف اینساید باعث شد تا این سیستم عامل بیش از پیش بازیکن ها را ترغیب به داشتن یک آی دیوایس نماید. ویتنس که عنوانی معمایی/ماجراجویی است سال گذشته برای پلتفرم های خانگی عرضه شد و توانست در پایان 2016 جایزه های فراوانی را برای سازنده خود به ارمغان بیاورد. بازی بیانگر ماجراجویی شخصیتی بی نام در یک جزیره زیبا است که می خواهد پرده از رازهای موجود بردارد.  بنابراین حالا باید به جستجو در جزیره پرداخته و با حل معماهای گوناگون او را یک قدم به هدفش نزدیک کنید.

1 - Morphite

  • ناشر: Crescent Moon Games
  • قیمت: 7.99 دلار
  • پلتفرم: iOS
  • بازی آفلاین است

اگر Iron Marines با الهام از استارکرافت توانست به موفقیت برسد، Morphite به واسطه شباهت های با No Man's Sky موفق شد یک تجربه کاملا متفاوت را روی تلفن های هوشمند به وجود بیاورد. از همان ابتدای معرفی، خیلی از بازیکن ها Morphite را با No Man's Sky مقایسه می کردند. هر دو بازی دارای کانسپت مشابهی بوده و در Morphite هم به جهانی عظیم قدم می گذارید که می توانید به جستجو پرداخته و اطلاعات بیشتری از سیاره ها به دست بیاورید.

اما برخلاف No Man's Sky که ترکیب محیط های خیلی بزرگ و فعالیت های کم باعث می شد زود خسته شوید ولی در Morphite کارهای مختلفی برای انجام وجود دارد و جالب اینجاست بازی خطی تر است. المانی که وجودش به همراه ابزارهای فراوان برای کاوش محیط، گرافیک جالب و گونه های مختلف حیوانات یا گیاهان موجب گشته تا نه تنها Morphite از جذاب ترین های موبایل باشد بلکه از مهمترین شانس ها برای بهترین بازی موبایل 2017 به حساب بیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mr. Mohammad
    Mr. Mohammad | ۴ مهر ۱۳۹۶

    انصافا ios در زمینه عناوین گرافیکی جلوتره

  • loganlegend
    loganlegend | ۴ مهر ۱۳۹۶

    بیاید رو راست باشیم جز شادو فایت3 بقیه مسخرن و کاش دوتا بازی گروهی معرفی میکردید که امسال خیلی خوب بود برای فون ها هرچند ایران مشکل نت داره

مطالب پیشنهادی