ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه موانعی پیش روی تجمیع تمام خدمات شهروندی در یک کارت هوشمند قرار دارد؟

چند روز گذشته بحث تجمیع خدمات تمام کارت‌های شهروندی به بحث اصلی بانکداران کشور بدل شده و کارشناسان بانکداری الکترونیکی زیادی به صحبت در این رابطه پرداختند. اما واقعا چه سدی در برابر تجمیع همه کارت‌ها ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۵ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۴۵

چند روز گذشته بحث تجمیع خدمات تمام کارت‌های شهروندی به بحث اصلی بانکداران کشور بدل شده و کارشناسان بانکداری الکترونیکی زیادی به صحبت در این رابطه پرداختند.

اما واقعا چه سدی در برابر تجمیع همه کارت‌ها و توسعه یک کارت هوشمند وجود دارد و راهکار مناسب برای رسیدن به این هدف چیست؟

کارت‌های استفاده شده توسط بانک‌ها، مغناطیسی هستند که هم به لحاظ امنیت هم به لحاظ سطح خدماتی که ارائه می‌دهند، ضعیف به شمار می روند، در حالی که کارت‌های تراشه‌دار یا هوشمند هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ خدماتی قابلیت پوشش بیشتری را دارد که برای تجمیع چند خدمت در خود مناسب‌ترند.

از ۶ میلیون دستگاه کارت خوان در کشور  تنها ۱۰۰ هزار دستگاه قابلیت خوانش کارت‌های تراشه‌دار را دارند

متناسب با کارت‌های ارائه شده توسط بانک‌ها، طبق آمار گزارش شده، حدود شش میلیون دستگاه کارت خوان در کشور وجود دارد که سرمایه بسیار بزرگی است. از این تعداد تنها ۱۰۰ هزار دستگاه قابلیت خوانش کارت‌های تراشه‌دار را دارند که تعداد بسیار کمی به حساب می‌آید و اگر بخواهیم به سمت استفاده از کارت‌های هوشمند برای تجمیع کارت‌ها برویم، باید هزینه بسیار زیادی را برای ایجاد دوباره دستگاه‌های کارت‌خوان مخصوص کارت‌های هوشمند متحمل شویم.

یک کارشناس امور بانکداری دلایل شکست پروژه‌‌های مختلف برای پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها را هزینه نصب دستگاه کارت‌خوان در تاکسی‌ها دانست چراکه هزینه نصب آن با مبالغ تراکنشی همخوان نبوده و در نتیجه برای بانک‌ها توجیه اقتصادی نداشت.

«علی ایرانی» کارشناس امور بانکداری در گفتگو با ایسنا راهکاری در این زمینه ارائه می‌کند:

«اگر برای حل مساله قدیمی کرایه تاکسی‌ها قرار است کاری انجام شود، باید از طریق کارت‌های آفلاین یا پرداخت خرد انجام شود، چرا که هم سرعت بیشتری دارد و هم نیاز به اینترنت را برطرف می‌کند. کارت‌های آفلاین یا برون خط، کارت‌هایی هستند که برای استفاده از خدمات آنها نیاز به هیچ شبکه‌ای نیست و اگر اینترنت هم در دسترسی نباشد، می‌توان از کارت کیف پول یا آفلاین استفاده کرد.»

وی همچنین استفاده از دستگاه‌های Mobile pos در تاکسی‌ها را توصیه کرد، چراکه هم کم هزینه‌تر بوده و هم قابلیت پرداخت‌های بانکی و پذیرش کارت‌ها به صورت آفلاین را دارند.

پرداخت کرایه تاکسی‌ها در کشور گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می‌شود که یکی از آنها مشکل نداشتن پول خرد است. علاوه بر این اضافه دریافت توسط رانندگان نیز دیگر به یک مساله‌ی روزمره شهروندان تبدیل شده است؛ مساله‌ای که امید می‌رود با نصب دستگاه‌های پرداخت کارتی در تاکسی‌ها همانند اتوبوس‌ها حل شود. این اتفاق همچنین می‌تواند در هزینه‌های چاپ پول توسط بانک مرکزی نیز بکاهد، چرا که رد و بدل روزانه پول کاغذی موجب فرسایش آنها می‌شود.

بروزرسانی دستگاه‌های کارتخوان برای پذیرش تمام کارت‌های صادر شده خود اقدام بزرگی‌است

کارشناسان بانکداری با استقبال از پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر تجمیع کارت‌ها باور دارند که در این راستا نیاز است جمعی از خبرگان حوزه فناوری اطلاعات از بانک مرکزی، وزارت ارتباطات، شهرداری‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و صاحب نظران دعوت شود تا یک پروتکل اسکیم وضع شده و بانک‌های بزرگ کشور براساس آن به صدور کارت اقدام کنند تا یک پروژه بزرگ ملی را به سرانجام برسد.

این اتفاق بزرگ ممکن است به تجمیع همه کارت‌ها نینجامد و فقط به تجمیع دستگاه‌های کارتخوان‌ منجر شود، به این صورت که قابلیت پذیرش همه کارت‌های صادر شده را داشته باشد که خود اقدام بزرگی خواهد بود که ضمن فراهم آوردن آسایش شهروندان از هدر رفت منابع نیز جلوگیری خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۶ مهر ۱۳۹۶

    رفتم توالت عمومی اومدم بیرون گفت پول منم خجالتی کشیدم گقتم ببخشید پول خرد ندارم گفت اشکالی نداره کارت بکش

  • Ehsan Milani
    Ehsan Milani | ۶ مهر ۱۳۹۶

    اصلا بنظرم این کارت ها باید جمع شه تا کی میخوایم جهان سومی باشیم الان دستگاه خود پرداز تو چین با اسکنر صورت کار میکنه بعد ما باید هنوز از دستگاه پوز و کارت استفاده کنیم جای اینکه حداقل میتونیم با خرید دستگاه هایی که از فناوری nfc استفاده میکنن با گوشی پرداختمون رو انجام بدیم

  • زروان
    زروان | ۵ مهر ۱۳۹۶

    ما که از اخرش نفهمیدیم قرار چیکار کنن
    هر کاری میخان انجام بدن فقط جان ما قبلش خوب حساب کتاب کنید

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۵ مهر ۱۳۹۶

    این کارت شهروندیم شد قضیه جهرمی؟!
    روزی سه بار پست بذارین ازش آخرشم به هیچ‌جا نرسه ?

مطالب پیشنهادی