ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تا دیروز جاروبرقی حالا ماشین؛ دایسون خودروی برقی می سازد

به تازگی جیمز دایسون کارآفرین، سرمایه گذار و مخترع انگلیسی که به دلیل ساخت جاروبرقی های انقلابی شرکت خود شناخته می شود، اعلام کرده که قصد سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری برای ساخت خودروی الکتریکی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۶ مهر ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

به تازگی جیمز دایسون کارآفرین، سرمایه گذار و مخترع انگلیسی که به دلیل ساخت جاروبرقی های انقلابی شرکت خود شناخته می شود، اعلام کرده که قصد سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری برای ساخت خودروی الکتریکی تا سال 2020 را دارد.

با این سرمایه گذاری عظیم، او نیز به جمع مدیران با انگیزه از جمله «ایلان ماسک» مدیر شرکت تسلا می پیوندد که قصد دارند با عرضه خودروهای پاک به رفع مشکل تغییرات اقلیمی زمین کمک نمایند.

در ایمیلی که آقای دایسون به کارمندان خود ارسال نموده در خصوص قصد خود برای طراحی یک خودروی انقلابی الکتریکی در اواخر دهه 80 میلادی صحبت کرده و دلسردی خود در پیشبرد این پروژه را تشریح کرده است.

او در این باره گفته:

«در سال 1988 نتیجه گزارش آزمایشی توسط انستیتو امنیت شغلی و سلامت آمریکا را مشاهده کردم که در آن شرح داده شده بود چگونه موش های آزمایشگاهی که از خروجی یک اگزوز خودروی دیزلی تنفس می کردند، به سرعت از بین رفتند. پس از آن یک تیم در کارخانه دایسون فیلتری را برای این خودروها طراحی کرد که قابلیت فیلتر کردن ذرات مضر بسیار ریز را داشت».

او در ادامه توضیح می دهد که در سال 1993 نمونه های اولیه فیلتر آماده شده بود ولی هیچ کس (در خارج از شرکت دایسون) به این فناوری علاقه ای نشان نمی داد و همه دم از پاک بودن موتورهای دیزلی می زدند (در سوی مقابل، رسوایی تقلب های زیست محیطی فولکس واگن را به یاد بیاورید).

او همچنین سالها پیش به شرکت های خودروساز پیشنهاد توسعه فناوری های جدید ساخت باتری را داد ولی باز هم آنها اهمیتی به ایده های او ندادند. دایسون در تمام این مدت اشتیاق خود به تلاش برای بهبود شرایط آب و هوایی زمین را حفظ کرد و حالا این کارآفرین فرصت پیدا کرده که بسیاری از ایده ها و فناوری های مد نظرش را در یک خودرو تماماً الکتریکی ارائه کند.

لازم است اشاره کنیم که صنعت خودروسازی، یک کسب و کار چند میلیارد دلاری در جهان است ولی 99 درصد بازار خودروی دنیا بر مبنای سوخت های فسیلی استوار بوده که از مقصرین اصلی تغییرات آب و هوایی کره خاکی ما به شمار می روند.

از سوی دیگر مشتریان در بین خودروهای الکتریکی به دنبال نمونه های هیجان انگیز هستند. در این راستا شرکت ایلان ماسک، یعنی تسلا با ارائه خودروهای الکتریکی عالی خود به این هدف دست یافته؛ گواه این ادعا بازاری 60 میلیارد دلاری و بیش از 500 هزار پیش سفارش خودروی مدل 3 این شرکت است.

با توجه به این سرمایه گذاری عظیم، اگر دایسون بتواند خودرویی مشابه (یا حتی بهتر) ارائه دهد، به مرور دولت ها نیز در راستای قانون گذاری و حمایت از خودروسازانی مشابه دایسون و تسلا تلاش خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • morteza
    morteza | ۶ مهر ۱۳۹۶

    باید تمام خودرو ها برقی بشن. تا کی سوخت فسیلی؟

مطالب پیشنهادی