ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بزرگترین تلسکوپ جهان، بالاخره مجوز ساخت در جزیره هاوایی را دریافت کرد

ساخت بزرگ ترین تلسکوپ جهان بسیار سخت تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می شد. تلسکوپ Thirty Meter که قرار است روی آتش فشان خاموش مائونا کیا در جزیره هاوایی ساخته شود، تا ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۹ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

ساخت بزرگ ترین تلسکوپ جهان بسیار سخت تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می شد. تلسکوپ Thirty Meter که قرار است روی آتش فشان خاموش مائونا کیا در جزیره هاوایی ساخته شود، تا به امروز با مشکلات زیادی مواجه شده اما طی هفته ای که گذشت، بالاخره توانست مجوز ساخت و ساز را دریافت کند. مقامات محلی این منطقه، اخیراً با 5 رای موافق در برابر 2 رای مختلف، به ساخت این تلسکوپ رای دادند اما افراد مخالف با پروژه، فعلاً قصد ندارند از تلاش های خود برای مقابله با ساخت Thirty Meter پا پس بکشند.

در سال 2011 میلادی بود که برای اولین بار با ساخت تلسکوپ مورد اشاره در این نقطه از هاوایی موافقت شد، اما مخالفان پروژه، با استناد به اساطیر هاوایی، زمین این منطقه را مقدس می دانند و چندین بار، از ساخت و ساز جلوگیری کرده اند. حتی وب سایت این پروژه در سال 2015 مورد حمله قرار گرفت و هک شد. گفتنی است که در دسامبر 2015، دادگاه عالی این ایالت مجوز ساخت Thirty Meter را باطل کرد زیرا به مخالفان شانسی برای بیان نگرانی هایشان داده نشده بود.

تلسکوپ Thirty Meter قرار است نگاهی عمیق تر به جهان پیرامون ما بیندازد. از نظر ابعاد، این تلسکوپ تا سه برابر از بزرگ ترین تلسکوپ فعلی بزرگ تر بوده و رزولوشنی تا ده برابر بهتر از هابل دارد. منطقه مائونا کیا از آن جهت برای ساخت این تلسکوپ انتخاب شده که در غالب روزهای سال، چشم اندازی واضح با نور و آلودگی هوای بسیار اندک دارد. این منطقه به قدری ایده آل است که تا به امروز، 13 تلسکوپ در آن بنا شده است.

اسوشییتد پرس در گزارشی نوشته است که مجوز جدید Thirty Meter، کارمندان این پروژه را به تعهد نسبت به منابع طبیعی و فرهنگی منطقه متعهد کرده است و از مدیران پروژه خواسته تا برای ساکنین محلی اشتغال زایی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad
    Mohammad | ۱۰ مهر ۱۳۹۶

    اه گوشی هواوی تلسکوپ زد ?

  • | ۱۰ مهر ۱۳۹۶

    به نظرم ساختن هیچ چیز به اندازه تلسکوپ ارزشمند نیست.

مطالب پیشنهادی