ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل برای نخستین بار کرنل iOS و macOS را برای پردازنده های ARM منتشر کرد

اپل همیشه پس از عرضه نسخه نهایی macOS کرنل آن را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. این کرنل روی دیوایس های مبتنی بر iOS هم اجرا می شود، چون macOS و iOS هر ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

اپل همیشه پس از عرضه نسخه نهایی macOS کرنل آن را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. این کرنل روی دیوایس های مبتنی بر iOS هم اجرا می شود، چون macOS و iOS هر دو بر یک اساس توسعه می یابند.

امسال هم اپل جدید ترین نسخه کرنل را روی گیت هاب منتشر کرده، اما برای نخستین بار شاهد عرضه نسخه های مخصوص ARM هم هستیم.

مک او اس بر اساس سیستم عامل NeXTSTEP توسعه یافته است

همان طور که می دانید، نخستین ورژن از مک او اس (که در ابتدا Mac OS X نام داشت) در سال 2001 معرفی شد. این سیستم عامل بر اساس NeXTSTEP ساخت شرکت NeXT توسعه یافته بود. استیو جابز در سال 1985 شرکت NeXT را تأسیس کرد و سپس در سال 1997 آن را به اپل فروخت. اپل در آن زمان تصمیم گرفتم Mac OS X را بر مبنای NeXTSTEP توسعه دهد.

سیستم عامل NeXTSTEP خودش از پروژه اُپن سورس BSD مشتق شده بود. به همین دلیل مَک وابستگی زیادی به فناوری های متن باز دارد و اپل هم بخش کوچکی از macOS را هر سال در دسترس علاقه مندان قرار می دهد. البته کاربران عادی نمی توانند این کرنل را کامپایل کرده و نسخه مخصوص به خود از macOS را بسازند، اما توسعه دهندگان اهمیت زیادی برای این کد منبع قائل هستند.

تمام سیستم های عامل اپل از هسته یونیکس به نام داروین استفاده می کنند

iOS هم که در سال 2007 برای نخستین بار معرفی شد، انشعابی از macOS به شمار می رود. اپل بعدها این سیستم عامل را iPhone OS و سپس iOS نام گذاشت. در حال حاضر تفاوت های زیادی بین این دو سیستم وجود دارد، اما iOS و macOS هر دو از هسته مبتنی بر یونیکس به نام داروین (Darwin) و چندین فریمورک دیگر بهره می گیرند. اپل واچ و اپل تی وی هم به داروین متکی هستند.

با توجه به این توضیحات، هنوز مشخص نیست هدف اپل از ارائه سورس کد بهینه شده برای معماری ARM چیست. شاید این شرکت می خواهد کرنل آیفون را در اختیار جوامع اپن سورس قرار دهد تا بازخورد بگیرد، یا شاید اهالی کوپرتینو در حال توسعه نسخه ای از macOS برای چیپست های ARM هستند. این موضوع، شائبه توسعه چیپست های اختصاصی مبتنی بر معماری ARM توسط اپل را نیز قوت می بخشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • D D
    D D | ۱۰ مهر ۱۳۹۶

    حتما می خواد مک رو روی پردازه ARM اجرا کنه. کاری که ویندوز داره انجام میده.

  • Alireza
    Alireza | ۱۰ مهر ۱۳۹۶

    خدا کنه مک او اس رو روی ایپد پرو بتونن پورت کنن

مطالب پیشنهادی