ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: حافظه SSD Silicon Power Velox V55

امروز دیگر کمتر لپ تاپ باریک و جدیدی را پیدا می کنید که به حافظه SSD مجهز نباشد. این نوع حافظه ها بر خلاف مدل های HDD با وارد آمدن کوچکترین ضربه دچار آسیب نمی ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۵ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

امروز دیگر کمتر لپ تاپ باریک و جدیدی را پیدا می کنید که به حافظه SSD مجهز نباشد. این نوع حافظه ها بر خلاف مدل های HDD با وارد آمدن کوچکترین ضربه دچار آسیب نمی شوند و سرعت آنها هم به مراتب بالاتر است، در نتیجه با جایگزین کردن آنها سرعت عملکرد ابزار شما به طور کلی افزایش خواهد یافت.

شرکت تایوانی سیلیکون پاور یکی از برندهای شناخته شده در زمینه تولید حافظه به حساب می آید و محصولات خود را در بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان به فروش می رساند. محصولات این شرکت در عین داشتن کیفیت، دارای تنوع قیمت هستند و شرکت سازنده تلاش می کند آنها را با هزینه مناسبی به دست مصرف کنندگان برساند.

از بین محصولات متنوعی که توسط این شرکت به بازار عرضه شده اند امروز به سراع حافظه ۲۴۰ گیگابایتی SSD مدل Velox V55 رفتیم که یک مدل ۲.۵ اینچی محسوب می شود و مبتنی بر SATA III عمل می کند. اگر به دنبال یک حافظه سریع و خوش قیمت هستید که سرعت عملکرد کامپیوتر خود را افزایش دهید، برای آشنایی بیشتر با این محصول با ادامه مطلب همراه باشید.

طراحی و خصوصیات

Velox V55 یک حافظه ۲.۵ اینچی به حساب می آید و برای قرار دادن داخل لپ تاپ ها مناسب است. البته باید توجه داشته باشید که ضخامت محصول ۹.۵ میلی متر است و برای بسیاری از لپ تاپ های باریک امروزی باید به دنبال حافظه هایی با ضخامت ۷ میلی متر باشید. برای کامپیوترهای دسکتاپ هم یک مبدل داخل جعبه ی محصول قرار دارد که با ۸ پیچ به V55 متصل می شود و آن را به یک حافظه ۳.۵ اینچی تبدیل می کند. روی بدنه محصول علاوه بر درگاه SATA چهار پین به چشم می خورد که برای فلش کردن ثابت افزار کاربرد دارند.

داخل بدنه پلاستیکی V55 یک بورد قرار گرفته که در هر سمت خود ۸ چیپ حافظه ۱۶ گیگابایتی موسوم به NAND دارد. مجموع این مقدار ۲۵۶ گیگابایت است، اما V55 به عنوان یک حافظه ۲۴۰ گیگابایتی به فروش می رسد و بر همین اساس می توان گفت ۷ درصد از مجموع حافظه آن به کنترلر اختصاص دارد و برای کاربر قابل دسترس نیست. در حقیقت دستگاه این حافظه را به عنوان قبرستان اطلاعات پاک شده استفاده می کند یا آن را با واحد های آسیب دیده جایگزین می نماید.

در این محصول شاهد بکار گیری فناوری SLC Cache نیز هستیم. در این روش اطلاعات به شکل همزمان و ترکیبی روی سلول های SLC و TLC ثبت می شود تا سرعت بالاتری قابل دستیابی باشد. در کنار این فناوری بافر DRAM نیز برای Velox V55 در نظر گرفته شده که چنین ترکیبی در مجموع سرعت لود شدن اپلیکیشن ها و زمان مورد نیاز برای بوت سیستم را کاهش می دهد.

اما سرعت همه چیز نیست و امنیت اطلاعات هم به همان اندازه و حتی بیشتر اهمیت دارد. در نتیجه شرکت تایوانی سیستم مدیریت بلوک های آسیب دیده را به محصول خود اضافه کرده است. با وجود این قابلیت V55 در تمام مدت استفاده تمام بلوک های فعال خود را زیر نظر می گیرد و در صورت برخوردن به هرگونه مشکل سریعاً آن بخش را با بلوک های سالم که از پیش کنار گذاشته شده است جایگزین می کند تا در مورد از بین رفتن اطلاعات نگرانی وجود نداشته باشد. V55 ضمناً شوک تا 1500G و لرزش را تا 20G تحمل می کند یا به عبارت ساده تر سقوط از ارتفاع حدود ۱ متر مشکلی برای داده های روی حافظه ایجاد نخواهد کرد.

در نهایت به چیپ کنترلر می رسیم که یکی از حیاتی ترین بخش های حافظه SSD محسوب می شود و روی عملکرد دستگاه، خصوصاً در زمینه ثبات عملکرد، تاثیر مهمی دارد. در حال حاضر بیشتر تولید کنندگان حافظه SSD از کنترلرهای ساخت LSI SandForce و Marvell استفاده می کنند، اما در Velox V55 شاهد استفاده از کنترلر ساخت PHISON هستیم که در کنار امکانات متنوع محصول به کار گرفته شده است.

از جمله این ویژگی ها می توان به NCQ یا Native Command Queuing برای بهینه سازی عملکرد و رسیدن به بالاترین سرعت ممکن، ECC و S.M.A.R.T. برای افزایش امنیت داده های در حال انتقال و پشتیبانی از فناوری های RAID و TRIM اشاره کرد.

عملکرد و بنچمارک ها

اگر مشخصات کنترلر PHISON که در V55 استفاده شده را در اینترنت جستجو کنید، سرعت آن برای خواندن و نوشتن اطلاعات حداکثر ۵۰۰ و ۳۰۰ مگابایت در ثانیه ذکر شده است، اما بر اساس آنچه شرکت سازنده روی بسته بندی V55 اعلام کرده، این محصول قادر است اطلاعات را با سرعت ۵۵۰ مگابایت بخواند و با ۴۴۰ مگابایت در ثانیه بنویسد. بررسی عملکرد دستگاه با نرم افزارهای بنچمارک نشان می دهد شرکت تایوانی واقعاً با بهینه سازی های نرم افزاری خود و فناوری های caching که در این حافظه تعبیه کرده موفق شده از حداکثر سرعت کنترلر مورد استفاده عبور کند.

بر اساس نرم افزار بنچمارک AIDA64 سرعت حافظه V55 به شکل خطی به طور متوسط ۵۲۲ مگابایت در ثانیه و به شکل تصادفی حدود ۴۵۴ مگابایت در ثانیه خواهد بود که ادعای شرکت سازنده را تایید می کند.

این رقم V55 را هم راستای رقبای SATA III مثل سامسونگ سری ۸۳۰، پاتریوت وایلدفایر و پلکستور PX-256M5P قرار می دهد. تنها حافظه OCZ مدل Revodrive3 به شکل قابل توجهی سریع تر است که آن هم از طریق درگاه PCI Express به کامپیوتر شما متصل می شود.

در نرم افزار ATTO شاهد سرعتی حتی بالاتر از ادعای سازنده هستیم یعنی نوشتن اطلاعات با نرخ ۵۲۳ مگابایت در ثانیه و خواندن با سرعت ۵۵۸ مگابایت که نشان می دهد V55 در مقایسه با قیمت حدود ۱۶۰ دلار، از ارزش خرید مناسبی برخوردار است.

جمع بندی

حافظه های SSD به طور کلی در ۲ دسته جای می گیرند، آنهایی که برای رسیدن به بالاترین سرعت عملکرد ساخته شده اند و مدل های دیگری که در تولید آنها، تلاش شده دستگاه عملکردی با ثبات داشته باشد. Velox V55 در دسته دوم جای میگیرد؛ از نظر سرعت عملکرد نمی توان این محصول را در میان بهترین های بازار قرار داد، اما در عوض شرکت سازنده برای محافظت از اطلاعات کاربر امکانات متنوعی برای V55 در نظر گرفته است.

این محصول تنها ۶۳ گرم وزن دارد، یعنی حدود یک چهارم یک هارد دیسک ۲.۵ اینچی، با وجود اینکه سرعت عملکرد دستگاه حداقل ۴ تا ۵ برابر از یک HDD سنتی بالاتر است. این محصول علاوه بر مدل ۲۴۰ گیگابایتی در نسخه های ۶۰، ۱۲۰، ۴۸۰ و ۹۶۰ گیگابایت هم ساخته شده است تا برای هر نیاز و بودجه گزینه ای وجود داشته باشد.

این محصول از فناوری های Trim و Garbage Collection پشتیبانی می کند، به روش NCQ سرعت عملکرد خود را افزایش می دهد و به شکل RAID قابل استفاده است. وجود فناوری هایی مثل ECC، مانیتورینگ SMART و کپی گرفتن داخلی از اطلاعات نیز از خصوصیات دستگاه هستند که امنیت داده های کاربر را فراهم می کنند.

در پایان گفتنی است که حافظه SSD Velox V55 سیلیکون پاور در بازار ایران با ضمانت داده پرداز رایانه متین به فروش می رسد.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت و سرعت مناسب در مقایسه با قیمت
  • دارای قابلیت های متنوع در زمینه افزایش سرعت عملکرد و محافظت از امنیت داده ها
  • مقاومت در برابر ضربه

نکات منفی

  • ضخامت ۹.۵ میلی متری که برای لپ تاپ های بسیار باریک قابل استفاده نخواهد بود

همکاران تحریریه

عکس: فرهنگ فیروزیان

مطالب پیشنهادی