ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به چرخش های ۱۸۰ درجه ای اپل از سیاست هایش

چند سالی است هواداران اندروید با این استدلال که امکانات تازه iOS از مدت ها پیش به اکوسیستم مطلوب شان آمده، از مهاجرت به آن خودداری می کنند و باید تایید کنیم که این ادعا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ مهر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

چند سالی است هواداران اندروید با این استدلال که امکانات تازه iOS از مدت ها پیش به اکوسیستم مطلوب شان آمده، از مهاجرت به آن خودداری می کنند و باید تایید کنیم که این ادعا صحت دارد.

البته دلیلی که کوپرتینویی ها برای این تعلل می آورند آن است که تکنولوژی های جدید را صرفا بعد از اثبات کارایی شان و البته در زمان «درست» به iOS می آورند و معمولا این اتفاق زمانی رخ می دهد که آن تکنولوژی در پلتفرم موبایلی گوگل به صورت فراگیر پیاده سازی شده باشد.

استدلال این گروه از کاربران صحت داشته باشد یا خیر باید بگوییم که این شرکت همواره به عقب بودن از قطار نوآوری متهم می شود و مدیران ارشد آن در حال پاسخ دادن به پرسش های مختلفی هستند که در رابطه با غیاب یک محصول یا قابلیت در اکوسیستم iOS مطرح می شوند.

اما استراتژی کمپانی کالیفرنیایی برای این [به تعبیر خیلی ها] مدیریت نادرست انتظارات باعث شده که در برهه هایی مدیران آن در مقام انتقاد از یک محصول یا سرویس خاص برآیند و چند سال بعد به گرمی و در انظار عموم از آن تجلیل کنند تا در واقع زمینه را برای ارائه اش هموار نمایند.

استیو جابز مرحوم را می توان استاد این هنر بازاریابی سیاه دانست. اگر دقت کرده باشید تیم کوک، جانشین نسبتا میانه رو او، سعی می کند تا آنجا که ممکن است از انتقادات کوبنده علیه یک محصول خاص خودداری کند تا مبادا مانند جابز مجبور به نوشیدن جام زهر و در نهایت عرضه آن تکنولوژی یا قابلیت خاص گردد. در واقع کوک از ترس آنکه نکند مانند جابز مجبور به چرخش ۱۸۰ درجه در سیاست های شرکت خود شود کمتر به نقد و نکوهش از محصولات رقبا می پردازد.

بنابراین جانشین جابز غالبا به انتقادات کوچک از امنیت اندروید و پراکندگی نسخه های مختلف آن در جریان نطق های خود بسنده می کند.

با این همه باز همه شاهد عدول مدیرعامل کنونی اپل از مواضع خود در رابطه با پیشرفت های مختلف حوزه تکنولوژی بوده ایم؛ از افزایش ابعاد نمایشگر آیفون در سال ۲۰۱۴ گرفته تا اضافه کردن تکنولوژی NFC به این دستگاه و معرفی قابلیت شارژ بیسیم در جدیدترین آیفون های شرکت متبوعش.

جالب است بدانید وقتی اپل ایده طراحی و ساخت قلم برای آیپد پرو را رد کرد، تیم کوک سکان هدایت این شرکت را بر عهده داشت و در پاسخ به شایعات مطروحه بار دیگر به سخنرانی عمومی جابز در نکوهش ساخت استایلوس صحه گذاشت.

درسی که با یادآوری گذشته اپل می گیریم آن است که شرکت مورد بحث همواره چیزی را به صورت علنی مطرح می کند که نیاز دارد. با این کار اپل در واقع زمان می خرد؛ به تحلیل هایش ادامه می دهد و آنقدر منتظر می ماند تا اکثریت قریب به اتفاق بازار به تمجید از آنچه می سازد بپردازند. در اثبات این گفته بهتر است به صحبت های همیشگی جابز اشاره کنیم که می گفت:

«آنچه اپل تصمیم می گیرد انجام ندهد به اندازه آنچه تصمیم می گیرد درون محصولاتش پیاده سازی کند اهمیت دارند.»

و در اینجا باید اشاره کنیم که این استراتژی همیشه هم جواب نمی دهد و نتیجه مطلوب را به دنبال ندارد. یکی از نمونه های بارز نادرست بودن این استراتژی هم اقدام دیرهنگام اپل برای افزایش ابعاد صفحه نمایش موبایل هایش و مهاجرت به سمت طراحی فبلت ها بود. البته ناگفته نماند که حتی بعد از این اتفاق هم هنوز خیلی از کاربران آیفون ابعاد چهاراینچی اش را به گزینه های بزرگ تر ترجیح می دادند که اپل نیز در پاسخ به این خواسته آیفون SE را معرفی نمود.

در سال ۲۰۱۳ نیز شاهد یکی دیگر از نمونه های مدیریت نادرست اپل بودیم؛ زمانی که این شرکت تلاش کرد آیفون 5C را در اختیار کاربرانش قرار دهد که واکنش بازار به این آیفون پلاستیکی هم کاملا قاطع و البته روشن بود: نه! به این ترتیب در اندک زمانی تولید آیفون 5C با آن تنوع رنگی بالایش متوقف شد (شاید علت این بود که ارائه محصولی با کیفیت ساخت پایین برخلاف اصول کیفی اولیه مد نظر اپل برای ساخت و تولید کالاهایش بود).

در هر حال با توجه به آنچه گفته شد باید در نظر داشته باشید که هرگونه اظهار نظر مدیران اپل برای مخدوش کردن و نامطلوب جلوه دادن نوآوری های رقبا باید به عنوان نشانه ای دال بر این امر در نظر گرفته شود که: بله اپل به این فناوری علاقمند است، بله اپل می بیند، بله اپل احتمالا مشغول تست و نمونه سازی از آن است؛ اما نه اپل هنوز برای ورود به آن عرصه آماده نیست.

اگر دقت کرده باشید این شرکت نه سازنده اولین کامپیوتر شخصی دنیا بوده، نه مبدع اولین تبلت و نه توسعه دهنده اولین اسمارت فون. اپل در واقع به جای آنکه انرژی اش را صرف اول شدن در ارائه نوآوری ها و تکنولوژی های مختلف کند به ارزیابی های این امر اختصاص می دهد که چطور تکنولوژی های کلیدی را در اختیار طیف وسیع تری از مردم قرار داده و آن را برای شمار بیشتری از آنها قابل استفاده نمایند.

و اپل معتقد است که استفاده گسترده کاربران از این تکنولوژی ها قلب نوآوری حقیقی آن را می سازند.

بنابراین وقتی به واسطه این خط مشی متغیر ضرورت می یابد که کمپانی مورد بحث رویه خود را تغییر دهد و به کل با آنچه قبلا گفته مخالفت نماید، مدیران این شرکت بدون آنکه ذره ای مقابل مخاطبانشان خجالت زده شوند تغییر رویه خود را اعلام می کنند.

در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به چند مورد از چرخش ۱۸۰ درجه اپل از سیاست هایش:

نمایشگرهای اولد

سال ۲۰۱۳، تیم کوک: «برخی مردم از نمایشگرهای OLED استفاده می کنند اما اشباع رنگ در این نمایشگرها وحشتناک است. اگر تابحال کالایی را به صورت آنلاین خرید کرده اید و دوست داشته اید بدانید دقیقا چه رنگی است [از آنجایی که در این پنل ها این مشکل وحشتناک تر می شود] بهتر است اگر قصد خرید پنل های اولد را دارید در تصمیم خود تجدید نظر کنید.»

سال ۲۰۱۷، فیل شیلر: «این اولین نمایشگر اولدی است که شایستگی قرار گرفتن در آیفون را دارد.»

شارژ بیسیم

سال ۲۰۱۲، فیل شیلر: اینکه کالای دیگری [برای شارژ آیفون] بسازیم که خودش باید به پریز برق متصل باشد، غالبا اوضاع را پیچیده تر می کند.

سال ۲۰۱۷، فیل شیلر: کلمات نمی توانند توصیف کنند که صرفا قرار دادن آیفون [روی پد شارژ بیسیم] و برداشتنش برای شارژ بدون آنکه نیازی به وصل کردن هرگونه کابل به آن باشد چقدر بهتر خواهد بود.

NFC

سال ۲۰۱۳، کریگ فدریگی با اشاره به برتری ایردراپ اپل در مقایسه با NFC: نیازی به پرسه زدن به این سو و آن سو و کوبیدن موبایل تان [به اجسام] نیست.

سپتامبر ۲۰۱۴، ادی کیو: ما یک آنتن بی نظیر NFC را در بخش بالایی [دستگاه] کار گذاشته ایم. به این ترتیب استفاده از اپل پی هم ساده تر می شود و هم ایمن تر و حریم خصوصی تان نیز حفظ می گردد.

سپتامبر همان سال، تیم کوک در رابطه با اپل پی: خیلی جالب است.

سال ۲۰۱۷: اپل در سکوت خبری پشتیبانی از این تکنولوژی iOS 11 را بالا برد و به سرویس های دیگری غیر از اپل پی تعمیم داد تا امکان خواندن تگ های NFC در حوزه های مختلف را فراهم نماید.

نمایشگرهای بزرگ تر

سال ۲۰۱۳، تیم کوک: آیفون 5 از یک نمایشگر رتینای جدید با ابعاد ۴ اینچ بهره می گیرد که پیشرفته ترین نوع در صنعت محسوب می شود. این محصول همچنین بدون مخدوش کردن تجربه استفاده یک دستی از دستگاه، نمایشگری با ابعاد بزرگ تر را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

سال ۲۰۱۴، تیم کوک در زمان معرفی آیفون ۶ و ۶ پلاس: امروز ما بزرگ ترین پیشرفت در تاریخ آیفون را رونمایی می کنیم.

سال ۲۰۱۴، فیل شیلر: بله آنها بزرگ تر هستند، خیلی بزرگ تر... به این ترتیب دیگر عکس هایتان فوق العاده نمایش داده می شوند و در هر کدامشان می توانید جزئیات بیشتری را مشاهده کنید.

و وقتی موبایل تان را در وضعیت افقی قرار دهید باز هم چیزهای بیشتری را در صفحه نمایش خواهید دید. و ما برای این منظور استفاده ویژه ای از آیفون ۶ پلاس کردیم زیرا پیکسل های بالای نمایشگر این موبایل کارهای بهتری می توانند با اپلیکیشن هایمان انجام دهند. بنابراین، به طور مثال، اپ پیام رسان حالا یک صفحه افقی دو بخشی دارد...ما هرآنچه در توان داریم به کار می بریم تا از این نمایشگرهای بزرگ بالاترین استفاده را داشته باشیم و قابلیت هایشان را بالا ببریم.

اپلیکیشن های کیبورد شخص ثالث

سال ۲۰۱۳، تیم کوک در پاسخ به سوالی که پیرامون متن باز کردن کیبورد iOS برای ساخت اپ های شخص ثالث مطرح شده بود: فکر می کنم در آینده خواهید دید که بیشتر از حالا این اکوسیستم را باز می کنیم اما نه به میزانی که تجربه مشتریان مان در خطر قرار بگیرد.

سال ۲۰۱۴، کریگ فدریگی در زمان معرفی امکان نصب کیبوردهای شخص ثالث برای  iOS:

حالا اگر کیبورد خاصی داشته باشید که بخواهید از آن استفاده نمایید می توانید آن را روی iOS نصب کنید و این اپها درون محصورترین سندباکس و بدون در اختیار داشتن ارتباط شبکه اجرا خواهند شد زیرا ما می خواهیم مطمئن شویم که از حریم خصوصی شما حفاظت کافی به عمل می آید. اما اگر آن اپ نیازمند ارتباط شبکه باشد یا اینکه خودتان بخواهید چنین مجوزی را در اختیارش قرار دهید آنگاه این امکان برایتان فراهم خواهد بود. تمامی این تنظیمات تحت اختیار شما خواهند بود.

اسپیکرهای هوشمند

سال ۲۰۱۷، فیل شیلر در پاسخ به سوالی که پیرامون اکوی آمازون و گوگل هوم مطرح شده بود: مادرم همیشه می گفت اگر حرف جالبی نداری اصلا حرف نزن. البته دستیارهای صوتی در خیلی از مواقع می توانند سودمند باشند اما این بدان معنا نیست که این دستیارها هیچگاه به نمایشگر نیاز ندارند. بنابراین فکر نمی کنم دستیارهای صوتی فاقد نمایشگر خیلی هم به کار بیایند.

ژوئن ۲۰۱۷، فیل شیلر: این واقعا جالب است و فرصتی را برایمان فراهم که راه و روش گوش دادن به موسیقی در منزل را متحول نماییم. [با این اسپیکر] دیگر حتی نمی توانم به موضوعات دیگری که برای خیلی ها بیشتر اهمیت دارند فکر کنم.

استایلوس

سال ۲۰۰۷، استیو جابز: چه کسی به استایلوس نیاز دارد؟ باید آنها را بخرید، کنار گجت خود بگذارید و ممکن است گم شان کنید. هیچکس استایلوس نمی خواهد.

سال ۲۰۱۵، فیل شیلر: اسمش اپل پنسل است....یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی هایی که تا حالا ساخته ایم با شکلی زیبا و البته ساده.

آیپد مینی

سال ۲۰۱۰، استیو جابز در رابطه با اینکه تبلت های ۷ اینچی موجود در بازار «نیازمند نوعی پوشش کاغذی هستند تا کاربر بتواند انگشت خود را روی یک چهارم از نمایشگرشان بکشد اظهار نظر کرد و مدعی شد اینکه بخش هایی از نمایشگر این دستگاه ها به فرامین تاچ کاربر واکنش ندهد و در نهایت تجربه کاربری شان دستخوش تغییر نگردد با محدودیت های زیادی به لحاظ تکنولوژیکی روبروست. به همین خاطر است که ما تصور می کنیم ابعاد ده اینچ کمینه مورد نیاز برای ایجاد اپ های فوق العاده است.

سال ۲۰۱۲، فیل شیلر: چه کاری میتوانید با آیپد مینی انجام دهید که پیشتر نمی توانستید با نسل چهارم آیپد و نمایشگر بی نظیرش انجام دهید. این: نگه داشتن با یک دست. این صرفا یک آیپد کوچک شده نیست و طراحی کاملا جدیدی دارد. هیچ چیز به جذابیت این آیپد نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Erfan Baseri
    Erfan Baseri | ۱۷ مهر ۱۳۹۶

    اپل دیگه اون اپل سابق نیست و با این روندش داره رو به نابودی میره

  • مرتضی عبدی
    مرتضی عبدی | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    تازه یکی هم فراموش شد تیم کوک گفته بود هیچ کس یخچالی رو نمیخره که توستر هم باشه اشاره به سرفیس و بعد کپی برداری تو آیپد پرو

  • Ali Mozafari
    Ali Mozafari | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    نمیشه شخصی که چند سال قبل یه حرفی زده رو الان قضاوت کرد.
    شما ۲۰ سال پیش می گفتی شلوار پاره فاجعه ست و شلوار پارچه ای گشاد یه حس بی نظیره!!!
    الان نظرا بر عکس شده (هر چند معتقدم همچنان بازم شلوار پاره فاجعه ست!)
    سلیقه، تکنولوژی و احساس نیاز پارامترهای متغیره.
    با این سرعت تغییر تکنولوژی و احساس نیاز مردم ، هیچ وقت نه میشه بگید دیگه یک ایده همیشه بهترینه و نه کسی که این حرف رو میزنه رو فکر کنید که تا ابد باید رو حرفش بایسته.
    اتفاقا تصمیم معقولانه همین منعطف بودنه و حماقت بود اپل تا ابد روی حرف خوش می ایستاد.

    • MojtabaHere
      MojtabaHere | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

      اتفاقا من انتظار داشتم وقتی شرکتی مثل اپل بگه فلان تکنولوژی به درد نمیخوره و حاصل ماه ها تلاش یه شرکت دیگه رو مسخره میکنه، حداقل یه تکنولوژی بهتر و جایگزین براش داشته باشه. نه این که بعد از چند سال بیاد همون رو معرفی کنه و بگه حالا که ما اختراع ـش کردیم به درد بخور شد! ?

  • PC Games
    PC Games | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    خیلی خوبه i-ship های این برند این موارد رو درک کنن که دنیا نظام کاپیتالیسته و اونا برا رفاه ما فقط جنس نمیسازن
    در واقع هرچیزیو بخان به ما دیکته میکنن با مخلفات منطقش برا بحث با دیگران

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی