ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ربات ها در فرمول یک؛ احتمال هوشمند شدن safety car در مسابقات اتومبیل رانی

طبق گفته های فدراسیون بین‌المللی اتومبیل رانی (FIA) خودروهای ایمنی یا همان خودروهای مارشال فرمولا وان می توانند وابستگی و اتکای کمتری به راننده داشته باشند. هدف از این موضوع تلاش برای ترویج فناوری های ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۵ مهر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

طبق گفته های فدراسیون بین‌المللی اتومبیل رانی (FIA) خودروهای ایمنی یا همان خودروهای مارشال فرمولا وان می توانند وابستگی و اتکای کمتری به راننده داشته باشند.

هدف از این موضوع تلاش برای ترویج فناوری های خودران و مستقل در آینده عنوان شده است.
در حالی که هیئت مدیره مسابقات فرمولا وان مصمم است تا رانندگان خودروهای این مسابقه به عنوان یک عنصر کلیدی و جذاب همواره در آن حضور داشته باشند، برخی خبرها حاکی از این است که به تکنولوژی های خودمختار و مستقل در قسمت هایی از مسابقه که در انتهای هفته جاری برگزار خواهد شد فرصت خودنمایی و نمایش داده خواهد شد.
در یک مصاحبه اختصاصی که مارسین بادوکسکی رئیس بخش فنی فرمولا وان با مجله اینترنتی Motorsport انجام داده، عنوان کرده است که خودروهای مارشال که وابستگی به راننده نداشته و اتوماتیک هستند راه حل خوبی به حساب می آیند که می توان به کمک آن ها پیشرفت در زمینه فناوری های خودران را اثبات کرد.


در ادامه مصاحبه، این مدیر ارشد در جواب سوال موتوراسپرت مبنی بر اثرات خودروهای خودروان بر روی فرمولا وان بیان کرد که اجازه بدهید برای شما مثالی بزنم که فقط به یک جنبه از این خودروها اشاره می کند.

اتومبیل های مارشال فاقد راننده درست شبیه انسان هایی هستن که رفتار انسانی نداشته و شبیه ربات هستند.

در مورد این خودروها و تکنولوژی بکار رفته در آن ها کمی شک و تردید وجود دارد که می توان این شک و تردید ها را از بین برد به شرطی که این خودروها بتوانند صحیح کار کرده و به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند.

در حقیقت وجود راننده برای ماشین های مارشال ضروری نیست چرا که کنترل این وسایل نقلیه به کامپیوتر ها سپرده می شود.

اما ما باید در این میان نسبت به جذابیت ها و عواقب اتومبیل های مسابقه ای بدون راننده فرمولا وان نیز آگاه باشیم چرا که مهندسان این مسابقات ممکن است که این خودروها و فناوری های وابسته به آن ها دوست داشته باشند اما بعید است که طرفداران فرمولا وان علاقه ای به ورود سیستم های خودران به این مسابقات نشان دهند.
اگر چه بادوکسکی در مورد علاقه بالقوه طرفداران فرمول یک به خودروهای مارشال بدون راننده شک و تردید داشت اما شدیدا معتقد بود که دیگر سری مسابقات رانندگی مثل مسابقات روبروریس می توانند نقش تاثیر گذاری در ترویج خودروهای خودران و مستقل و تحولات مربوط به آن ها داشته باشند. روبوریس به مسابقات مربوط به خودروهای خودروان و مستقل گفته می شود که در پیست فرمول ای (مسابقاتی شبیه فرمولا وان که مخصوص خودروهای الکتریکی و هوشمند است) برگزار می شود.


بادوکسکی در ادامه توضیح داد که از نظر او مسابقات روبوریس بسیار جالب بوده و قطعا به ترویج فناوری های خودران کمک شایانی می کند. اما هر مسابقه ای در جای خود جالب و قابل توجه است.

آیا شما می توانید ایده برگزاری مسابقات فرمولاوان بدون راننده را برای میلیون ها طرفدار این مسابقه توضیح داده و آن ها را قانع کنید؟ صادقانه بگویم من بعید می دانم.
با این وجود، استفاده از پلت فرم های مخصوص مسابقات و موتوراسپرت برای ترویج عمومی فناوری های جدید مثل ماشین های مارشال بدون سرنشین و یا رویداد های مسابقه ای مانند روبوریس می تواند در رسیدن به راه حل های جدید و امکان موفقیت آمیز بودن آن ها فوق العاده اثر گذار باشند.


دیدگاه های بادوکسکی در مورد تکنولوژی مستقل و خودران در مسابقات فرمولا وان طرفداران بسیاری دارد.

گفته می شود یکی از دلایل استخدام این شخص در فدراسیون بین‌ المللی اتومبیل رانی، همین نظرات معتبر است که از سال ها تجربه و کار او برای مک لارن و فراری و ایفای نقش در برنامه ریزی طرح ها و نقشه هایی برای افزایش و بهبود تطبیق پذیری خودروهای اسپرت با فناوری های مربوط به آینده حاصل شده است.
بادوکسکی در ادامه این مصاحبه توضیح داد که فدراسیون بین‌ المللی اتومبیل رانی پروژه ای را آغاز کرده است که مربوط به وسایل نقلیه خودران است تا از این طریق درک کند که چگونه می توان این فن آوری های جدید مواجه شد.

ایده این پروژه از این سوالات گرفته شد که جابجایی اتومبیل ها با استفاده از فناوری های خودران و رانندگی اتوماتیک چه تغییراتی را دنیای خودرو به ارمغان خواهد آورد و چه تاثیراتی را بر روی فدراسیون های ملی هر کشور خواهد گذاشت؟


لازم به ذکر است که حتی اگر ترویج و تبلیغ اتومبیل های خودران و نحوه استفاده از آن ها را در موتوراسپرت نادیده بگیریم، نمی توانیم به پیامد های استفاده از این تکنولوژی ها در بازار فروش بی تفاوت باشیم.

ما باید آگاه باشیم که این تکنولوژی ها در خودروهای تولید انبوه پیامد های مختلفی را با خود به دنبال دارند بنابراین پاسخ به سوالات مطرح‌ شده می تواند به طور کامل جهان خودرو و ایمنی را تغییر دهد.
این مدیر فنی در انتها توضیح داد که رانندگی مستقل و اتوماتیک تاثیر بسیار مهمی بر ایمنی خودروها خواهد داشت و ما می دانیم که چطور فدراسیون بین‌ المللی اتومبیل رانی و جین تودت (رئیس این فدراسیون) چه برنامه ای را برای این منظور در نظر گرفته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali karami
    ali karami | ۱۵ مهر ۱۳۹۶

    ماشینارو

مطالب پیشنهادی