ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

کاهش تعداد پزشکان و حذف راننده های تاکسی؛ پیشبینی موسس TSMC از آینده

با توجه به رشد قابل توجهی که این روزها صنعت اینترنت اشیاء، خودرو و موبایل با آن روبروست، جای تعجب نخواهد بود اگر بگوییم که شرکت تولید کننده نیمه رسانای تایوان (به اختصار TSMC) همچنان در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

با توجه به رشد قابل توجهی که این روزها صنعت اینترنت اشیاء، خودرو و موبایل با آن روبروست، جای تعجب نخواهد بود اگر بگوییم که شرکت تولید کننده نیمه رسانای تایوان (به اختصار TSMC) همچنان در صنعت نیمه رسانای تایوان پیشتاز است.

چنگ ۸۶ ساله (موسس این شرکت) که بسیاری از او با نام پدر صنعت نیمه رسانای تایوان یاد می کنند و چندی پیش اعلام بازنشستگی کرد، در همین رابطه گفته که باور دارد ظرف ۱۰ الی ۲۰ سال آینده شاهد حضور تاکسی های بدون راننده در خیابان ها خواهیم بود و هوش مصنوعی نیز شغل بسیاری از پزشکان را می گیرد.

چنگ با اعتماد بنفس بالایی مدعی شده که تایوان نیز از جمله کشورهایی است که در این آینده حضور دارد و حتی جلوتر از بقیه آن را تجربه خواهد کرد.

شش هزار نفر در واحد توسعه و تحقیق TSMC کار می کنند

وی ابراز امیدواری کرده که TSMC با ارزش بازار ۱۸۵ میلیارد دلاری اش بتواند در پنج سال آینده بودجه خود در بخش توسعه و تحقیق را بین ۵ الی ۱۰ درصد افزایش دهد. لازم است در اینجا اضافه کنیم که وحد R&D این شرکت هم اکنون بالغ بر شش هزار نیرو دارد.

این مدیر کهنه کار در صحبت هایش اشاره ای هم به آینده موبایل داشته و اظهار نموده که  این گجت دست کم «تا چندین سال» آینده خوبی را پیش روی خود خواهد داشت.
بنابراین طبق گفته وی اینترنت اشیاء، رایانش سطح بالا، خودرو و موبایل چهار قلمرو اصلی هستند که در سال های آینده با رشد خوبی روبرو خواهند شد.

در انتها بد نیست اشاره کنیم که چنگ شرکت  TSMC را در سال ۱۹۸۷ میلادی و با سرمایه ۱.۴ میلیارد دلار تایوان (معادل ۴۵ میلیون دلار) تاسیس کرد و به پیمانکار پیشرو در زمینه تولید چیپ برای شرکت هایی بدل شد که از خود کارخانه ای برای این منظور نداشتند.

چنگ این شرکت را در سال ۱۹۸۷ و با سرمایه ۴۵ میلیون دلاری تاسیس کرد

وی ۲۵ سال از عمر خود را در شرکت Texas Instruments کار کرد و مدرک دکترایش را از دانشگاه استنفورد گرفته است. او زاده چین است و در سال ۱۹۸۵ میلادی بعد از آنکه توسط دولت تایوان استخدام شد به این کشور رفت تا سرپرستی یک سازمان توسعه صنعتی و تکنولوژیکی را به دست بگیرد.

حالا چنگ می خواهد بعد از سی سال بازنشسته شود و بیشتر زمانش را با خانواده اش سپری نماید. او هم اکنون ۰.۴۸ درصد از سهام TSMC را در اختیار دارد که ارزشش به ۹۲۶ میلیون دلار می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

    با امدن هوش مصنوعی دقیق ازش معلومه هوشی که به صورت مصنوعی هیچ محدودیت نداره هر کاری که بهترین پزشک تو دنیا میکنه را میتونه انجام بده شاید درکش حالا سخت باشه مثل وقتی موبایل تو دنیا امروزی نبود همه براشون از اندروید ios حرف میزدید تعجب میکردند ولی حالا هست تعجبی نمیکنند هوش مصنوعی به راحتی میاد جای خیلی شغلها را میگیره غیرازا این دکتر عمومی بعد تخصص میگیره و مثلا بعد میشه جراح یک جای بدن هوش مصنوعی همیشه در حال بروز رسانی هست سواد هوش مصنوعی در لحظه بروز رسانی میشه وقتی که دکتر انسانی در خوابه اون داره بروز رسانی میکنه خودشا با روش های جدید پزشکی غیر ممکن نیست که پزشک حذف بشه کلا دنیای 50 سال اینده میشه دنیای با مشاغل برنامه نویسی

  • Ali A. Be.
    Ali A. Be. | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

    بقول دکتر ملائک عزیز، پزشکی بخش اعظم بودجه این مملکتو داره مییییبلعه. واقعییته. خدا نکنه کارتون بهشون بیفته

  • Dr.i.s
    Dr.i.s | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    امکان حذف پزشکان از چرخه درمان ناممکن هست و تکنولوژی خوش مصنوعی و سایر فناوری های نوین از این دست میتونه باعث افزایش دقت کار پزشکان در روند تشخیص و انجام فرآیند جراحی در نواحی حساس بشه که احتمال خطای دست انسان به علت لغزش و لرزش بالاتر هست و یا آنالیز و پایش حال بیمار بستری در خانه یا بیمارستان و ارسال لحظه به لحظه یا دوره ای اطلاعات سبک شده به پزشک مربوطه و بیش بینی وضعیت آتی حال بیمار بر اساس اطلاعات فعلی ثبت شده باشه، هوش مصنوعی هنوز در مرحله نوزادی خودش به سر میبره و فاصله زیادی تا جایگیری در مقام افراد متخصص در مشاغل حساسی مثل پزشکی و درمان رو داره و این یک رویای خیلی دور هست و بی شک حرف ایشون در این باره یک سری اعمال ابتدایی بوده که در بالا به صورت معقول عرض کردم.

    • Hadi.TJ
      Hadi.TJ | ۱۷ مهر ۱۳۹۶

      دوست عزیز احتمالا دکتر، من به عنوان یک دانشجوی دکترای هوش مصنوعی، حرف آقای چنگ رو تایید و البته اینجور تشریح میکنم...قرار نیست دکترها حذف بشن ، آقای چنگ هم همچین حرفی نزده، بلکه به لطف هوش مصنوعی تشخیص اکثر بیماری ها خیلی سریع تر و دقیق تر میشه و این یعنی هر دکتر برای تشخیص بیماری هر فرد وقت کمتری باید بذاره، یعنی هر دکتر خبره میتونه تعداد افراد بیشتری رو در روز معاینه کنه و یا حتی خیلی از کیس هارو به لطف سیستم های هوش مصنوعی فقط یه رصد کلی کنه و نتیجه گرفته شده توسط هوش مصنوعی رو تایید کنه...پس ما به تعداد کمتری دکتر نیاز داریم...همچنین به لطف ابزار پایش لحظه ای وضعیت سلامت و الته تحلیل این اطلاعات توسط هوش مصنوعی، خیلی از بیماری ها خیلی زود تشخیص داده میشن و اصطلاحا در نطفه خفه میشن و به عوارض بالاتر نمیرسن...و باز این یعنی افزایش سلامت کلی در جامعه و نیاز کمتر به پزشک...همچنین به لطف راه های ارتباطی خیلی زیاد، احتمالا خیلی از مناطق دور افتاده تر و کم سکنه نیاز به حضور فیزیکی تمام وقت پزشک نباشه و در صورت پیش آمد مشکل، یک سیستم هوشمند تشخیص بیماری بتونه 90% کار یک دکتر رو انجام بده و برای مابقی کار هم اطلاعات به صورت لحظه ای برای یک پزشک که کیلومترها انورتر نشسته فرستاده بشه و اون تشخیص رو تایید کنه، در نتیجه بازم نیازی به حضور یک یا چندین پزشک تو هر منطقه ای نیست، که باز این معنیش نیاز کمتر به پزشک ها هست...

      • Dr.i.s
        Dr.i.s | ۱۷ مهر ۱۳۹۶

        کلام شما صحیح و منطقی هست و اگر عنایت بفرمایید به عرایض بنده، من هم به صورت کلی همین توضیحات شما رو بیان کردم و متاسفانه نمیشه به شرح کامل این مقوله در این جا پرداخت چون اغلب آدم میاد یک طومار مینویسه و عزیزان دیجیاتو ثبت نمیکنن و هرچی نوشتی به فنا میره و آدم دوباره حوصله نوشتن مجدد متن رو نداره، اما مکمل فرمایش شما عرض کنم که دقیقا همین طور هست که شما میفرمایید اما جناب چنگ توی سخنانشون گفتن هوش مصنوعی شغل اکثر پزشکان رو خواهد گرفت! و این جمله از بیخ مشکل داره چون همین الان هم در سراسر دنیا به صورت شدید مشکل کبود پزشک و به خصوص پزشک متخصص و فوق تخصص وجود داره و حتی در کشور خودمون توی بعضی مراکز استان هم پک پزشکان متخصص کامل نیست و اغلب فقط در چند حوزه ی درمانی متخصص وجود داره و برای سایر موارد باید به استان های بزرگتر سفر کنن، در کشورهایی مثل آفریقای مرکزی به ازای هر 30هزار نفر یک پزشک و در مالاوی به ازای هر 50هزار نفر یک پزشک و حتی در کشورهایی توسعه یافته های مثل بلژیک، فنلاند، یونان و روسیه به ازای هر 250 نفر یک پزشک و حتی در کشور خودمون متاسفانه به ازای هر 2هزار نفر یک پزشک در دسترس هست که این باعث میشه رتبه جهانی کشور ما به 130 برسه که فاجعه هست این رتبه در مقابل کشوری مثل ایتالیا با رتبه اول که به ازی هر 170 نفر یک پزشک هست!...

        • Dr.i.s
          Dr.i.s | ۱۷ مهر ۱۳۹۶

          ... مقابل کشوری مثل ایتالیا با رتبه اول که به ازی هر 170 نفر یک پزشک هست! با این آمار و ارقام خیلی خیلی دشوار هست که حتی با ایجاد دستیار هوش مصنوعی یک پزشک بتونه وضعیت تمام بیمارانش رو در طی یک مدت خاص پایش کنه، خیلی طرح های هستن که در محله تئوری شدنی و معقول به نظر میرسن اما در عمل با آنچه فکر میکنیم خیلی فاصله دارن و همون طور که عرض کردم هوش مصنوعی در زمینه پزشکی و درمان هنوز در مرحله نوزادی هست و شاید بعدها به جایی برسه که بشه به صورت محسوس تاثیر اون رو در جامعه پزشکی حس کرد و روی دیگه قضیه هم اینه که اگر این جور فناوری ها شکل بگیره فقط مختص کشورهایی توسعه یافته است که ضریب نفوذ بالای گجت های پایش سلامت در میان افرادش وجود داره و میشه آنها ترغیب به استفاده این ابزار در زندگی آنها کرد اما کشورهایی جهان سوم که سطح درآمد خیلی کم هست برای اغلب افراد تهیه این ابزار سخت هست و هزینه بالایی برای بیمار خواهد داشت که اغلب شامل پوشش بیمه نخواهد شد، الان در بیمارستان های کشور ما حتی دستگاه هولتر به تعدا کافی برای پایش 48ساعته وضعیت قلب بیمار وجود نداره و باید توی نوبت بمونن تا یک هولتر رو بیمار قبلی بیاره تحویل بده که بعد به بیمار بعدی وصل شه. خلاصه از دید بنده فاصله تا تحقق این امر خیلی دور و تار هست، و جمعیت روبه رشد جهان تقاضا رو برای افزایش پزشک بیشتر میکنه اما کمتر نمیکنه، هوش مصنوعی فقط میتونه یک دستیار تسهیل کننده برای کار پزشک باشه، مثل داشتن یک دست اضافه.

مطالب پیشنهادی