ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اپل عمداً سرعت عملکرد آیفون های قدیمی اش را کاهش می دهد؟

شرکت معتبر «فیوچرمارک» (Futuremark) اخیراً مجموعه نتایجی را منتشر کرده تا به شایعات پیرامون سیاست های غیر منصفانه اپل در مورد آیفون ها پایان دهد. اپل پیش از این متهم شده بود که با آپدیت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۵

شرکت معتبر «فیوچرمارک» (Futuremark) اخیراً مجموعه نتایجی را منتشر کرده تا به شایعات پیرامون سیاست های غیر منصفانه اپل در مورد آیفون ها پایان دهد.

اپل پیش از این متهم شده بود که با آپدیت های نرم افزاری، سرعت عملکرد آیفون های قدیمی اش را کاهش می دهد تا کاربران به تعویض آنها و خرید موبایل های جدید روی بیاورند. فیوچرمارک از سال 2016 اقدام به جمع آوری بیش از یکصد هزار نتیجه بنچمارک از 7 دستگاه آیفون مختلف نموده و حالا نمودار مقایسه نتایج آنها را در سیستم عامل های iOS 9 و iOS 10 و iOS 11 منتشر ساخته.

قدیمی ترین آیفونی که می تواند iOS 11 را اجرا کند، آیفون 5s است که در سال 2013 معرفی شد و به چیپست 64 بیتی A7 مجهز شده بود. نتایج تست گرافیکی این تلفن همراه با استفاده از اپلیکیشن 3DMark نشان می دهد عملکرد GPU در طول این مدت هیچ تغییری نکرده است.

ارزیابی عملکرد پردازنده اصلی با استفاده از تست فیزیک 3DMark هم داستان مشابهی را روایت می کند و کارایی تقریباً یکسان آیفون 5s در سه نسخه متفاوت iOS را نشان می دهد.

نمودارهای عملکرد GPU و CPU برای چند دستگاه دیگر از جمله آیفون 6، آیفون 6s و آیفون 7 هم از سوی کمپانی فیوچرمارک ارائه شده که در تصویر زیر می توانید آنها را مشاهده کنید:

در سه آیفون فوق، کارکرد کلی CPU اندکی کاهش یافته که فیوچرمارک آن را به تغییرات جزئی در شیوه عملکرد iOS نسبت می دهد و در اجرای وظایف روزمره به هیچ وجه احساس نمی شود.

اگرچه این نتایج به خوبی نشان می دهد که عملکرد CPU و GPU در حالت پایه تغییری نکرده، اما بنچمارک ها معیار خوبی برای کارآیی دستگاه در شرایط واقعی به شمار نمی روند و موارد دیگری هم در تجربه کاربری دخیل هستند.

به عنوان مثال، قابلیت های جدیدی که به سیستم عامل اضافه می شوند یا المان های جدیدی که در طراحی به کار می روند، منابع بیشتری را در اختیار گرفته و باعث کندتر شدن عملکرد آن خواهند شد. از طرفی، نسخه های جدید سیستم عامل معمولاً با API های پیشرفته تری عرضه می شوند که برای اپلیکیشن های حرفه ای طراحی شده و شاید با دستگاه های قدیمی سازگار نباشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • mohsen .fashion
    mohsen .fashion | ۱۷ مهر ۱۳۹۶

    اپل چیزی جز یک سیب گاز زده و دهنی نیست.....تا امسال طراحی زشت و ماقبل تاریخ و ادامه میداد و امسالم که با ایفون ایکس یه کپی صفر تا صد از سامسونگ زده....واقعا اگر سامسونگ نبود اپل حتی یک سیب گاز زده و دهنی هم نبود

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    تجربه ی کاربری نتایجی غیر از نتیجه ی این تحقیقات نشون میده!

  • rezvansoft
    rezvansoft | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    اپل چند سال خوب آپدیت میکنه و سرعت خوبه و بعدش یهوو با یه آپدیت گوشیه میشه بلا استفاده و عمدا این کارو انجام میده برا اینکه کاربر یه گوشی جدید بخره

  • مبین
    مبین | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    تهمت زدن حرومه

  • مبین
    مبین | ۱۶ مهر ۱۳۹۶

    تهمت زدن حرام است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی