ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا هدفون جدید گوگل جایگزین مترجم ها می شود؟

همان طور که می دانید کمپانی گوگل هفته گذشته در کنار معرفی موبایل های جدید پیکسل 2 و پیکسل 2 اکس ال، از یک هدفون بی سیم به نام «Pixel Buds» نیز رونمایی کرد که ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۷ مهر ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۵

همان طور که می دانید کمپانی گوگل هفته گذشته در کنار معرفی موبایل های جدید پیکسل 2 و پیکسل 2 اکس ال، از یک هدفون بی سیم به نام «Pixel Buds» نیز رونمایی کرد که به دستیار صوتی هوشمند Google Assistant مجهز شده است.

محصول مورد بحث علاوه بر بهره گیری از هوش مصنوعی، توانایی ترجمه همزمان 40 زبان زنده دنیا را نیز دارد که باعث شده برخی تحلیلگران، نظرات مختلفی درباره تهدیدهای شغلی بالقوه ای که «پیکسل بادز» برای مترجم ها ایجاد می کند، ارائه دهند.

برخی معتقدند که هوش مصنوعی توانایی ترجمه روان امور تخصصی را نخواهد داشت

برخی متخصصین در این زمینه اعتقاد دارند که نرم افزارهای مخصوص ترجمه، نهایتاً در امور روزمره و محاوره ها کاربردی هستند و بیشتر به درد توریست ها خواهند خورد. آنها اظهار می کنند که ترجمه عباراتی مانند «صبح بخیر» برای هوش مصنوعی چندان دشوار نیست اما اگر به عنوان مثال بخواهید برای صحبت کردن با یک فرد ژاپنی درباره مسائل فنی احداث چاه نفت، از یک نرم افزار ترجمه و هوش مصنوعی استفاده کنید حتماً با مشکل مواجه می شوید.

از سوی دیگر اما گروه دیگری از تحلیلگران بر این باورند که هوش مصنوعی در آینده، بسیاری از شغل ها (از جمله مترجمی) را از انسان ها می رباید. حتی مؤسسه «PwC» نیز پیش بینی کرده تا سال 2030، شغل بیش از 38 درصد از مردم آمریکا به دلیل اتوماسیون در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که در این بین برخی افراد دیدگاه خوشبینانه تری داشته و اظهار می کنند فناوری جایگزین مترجم ها نخواهد شد، بلکه مترجم هایی که از فناوری استفاده می کنند جایگزین مترجم های سنتی خواهند شد.

گفتنی است حتی در صورت پیشرفت تکنولوژی و ارائه سیستمی که بتواند تمام مباحث (از جمله مسائل فنی) را ترجمه کند، باز هم زمان زیادی تا پذیرش فناوری و ارائه قوانین دقیق برای استفاده از هوش مصنوعی به جای انسان باقی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • island
    island | ۱۹ مهر ۱۳۹۶

    به نظر من باید یه برنامه ی جهانی برای کاهش جمعیت بذارند. کلا جمعیت بشه مثلا ۲ میلیارد به مرور زمان. اون وقت دیگه کمبود منابع نخواهیم داشت.

    • island
      island | ۱۹ مهر ۱۳۹۶

      شغل، سطح بهداشت و رفاه و ....

  • thepjt
    thepjt | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

    بله ... در آینده بسیاری از شغل ها از بین خواهند رفت ....
    به نظر من الان باید در حین این تغییرات اساسی و سریعی که تو دنیا داره توسط تکنولوژی رخ میده ، تغییراتی در قوانین و ساختار کلی دنیا هم روی بده ( که مطمئنا نمیده ) .. اونم اینه که همه چیز یک جورایی سوسیالیزم بشه .. عملا وقتی مردم کاری برای انجام دادن نداشته باشند ، پولی هم برای خرج کردن نخواهند داشت . پس باید سیستم دنیا جوری بشه که نیازی به خرج کردن پول نداشته باشند .

    در غیر این صورت ، ناربری بسیار وحشتناکی در دنیا پدید میاد . رئیس گوگل به جای میلیارد ، تیلیاردر میشه و در عوض یک عالمه راننده ، مترجم و ... به جای هزار واحد درآمد ، صفر واحد در خواهند آورد . اقلیت ثروتند ثروتنمند تر و اکثریت فقیر ، فقیر تر و بدبختر تر میشوند به کمک تکنولوژی.

    • کیخسرو گورانی
      کیخسرو گورانی | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

      نگران نباش به اجبار این اتفاق خواهد افتاد چون سود و درآمد رابطه مستقیم با هزینه کردن داره!اون میلیاردرهایی که میگید مجبورن جوری سیاست گذاری کنن که مصرف کننده بتونه...

  • کیخسرو گورانی
    کیخسرو گورانی | ۱۷ مهر ۱۳۹۶

    اونچه مسلمه اینه که به هر حال در آینده ای نه چندان دور اکثر مشاغل از بین خواهند رفت و هدف نهایی تکنولوژی هم همین هست!اینکه انسان به رفاه کامل برسه و احتیاجی به کار کردن نداشته باشه و اکثر وظایفش رو ماشین ها انجام بدن!وقتی همه چیز ماشینی شد دیگه انسان ها نیازی برای کار کردن جهت تامین مخارج زندگیشون ندارن!متاسفانه اکثرا به این نکته مهم توجه نمیکنن

  • far had barahuee
    far had barahuee | ۱۷ مهر ۱۳۹۶

    اتفاقا خیلی از، انسانها بی‌کار خواهند شد، همانطور که حالا شده اند، وقتی کمپانیها به هوش مصنوعی و ماشینهای هوشمند و اتوماتیک مجهز می‌شوند دیگه نیازی به صدها و هزارها کارگر ندارند و فقط یک یا چند نفر نیاز دارند تا بر دستگاهای نظارت کنند،

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۷ مهر ۱۳۹۶

    همین نگرانی درباره شغلای سنتی دیگه مثل راننده ها و مغازه دارها و حتی پزشکان وجود داره ولی به نظر من که شغل های آدما از بین نمیرن فقط شکل اونا عوض میشه.

    • thepjt
      thepjt | ۱۸ مهر ۱۳۹۶

      بله .. شکل عوش میشه .. اما خوب .. تعداد شون هم کم میشه. شما فرض کن از فردا همه تاکسی ها رانندگی خودکار داتشته باشند ، در این مثال :
      قدیم برای سیستم تاکسی تلفنی 100 راننده داشتیم . 20 تکنسین ( مکانیک تعمیر کار ) . 30 مدیر و صاحب مغازه تاکسی . تعدادی شاغل در شرکت تولید کننده خودرو ( تویوتا) .
      با اوبر همون 100 راننده رو داریم . تکنسین ها هم همون 20 تا هستند . اما 1 مدیر و صاحب شرکت داریم که 20 برابر قبل پول در میاره و 19 نفر بیکار شدند .
      حالا اگر تاکسی کاملا خودکار بشه. چی میشه ؟ 100 راننده بیکار میشن . اما خوب دیگه به تکنسین های بیشتری نیازه ، چون آی تی هم علاوه بر مکانیک لازمه . فرض میکنیم 50 تکنسین . صاحب اوبر هم که همون یک نفره و تولید کننده هم کمابیش همون وضعیت سابق رو داره اینبار به جای تویوتا میشه گوگل.

      پس این وسط از 100 راننده بیکار تعدادی تونستند برن رشته آی تی و کامپیوتر یاد بگیرند و ماهیت شغلشون عوض بشه .. اما تعدادی هم واقعا بهشون نیاز نیست .. چون حقیقتا 100 ماشین وقتی داریم ، هر ماشین یک تکنسین نمیخود .

      پس این وسط خوشبخت شدن یک اقلیت ( صاحب اوبر ، صاحب گوگل ) تغییر ماهیت عده ای ( راننده به تکنسین ) و بیکاری اکثریتی رو خواهیم داشت.

      راجع به مهاجره به حیطه های کاری دیگه هم ، طبیعتا اون راننده ها نمیتونند برن مترجم بشن . چون تو اون حوزه هم همین اتفاق داره می افته. که تو مقاله بحث شده.

مطالب پیشنهادی