ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا مردان خودخواه تر و زنان نوع دوست ترند؟

مناقشه طولانی برسر اینکه از میان زنان و مردان کدامیک مهربان تر هستند، احتمالا به زودی خاتمه می یابد چراکه طبق پژوهشی تازه مغز خانم ها بیشتر از آنکه به تصمیمات خودخواهانه و همراه با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

مناقشه طولانی برسر اینکه از میان زنان و مردان کدامیک مهربان تر هستند، احتمالا به زودی خاتمه می یابد چراکه طبق پژوهشی تازه مغز خانم ها بیشتر از آنکه به تصمیمات خودخواهانه و همراه با غرور گرایش داشته باشد به سمت رفتارهای دوستانه تمایل دارد.

از آن طرف، مغز مردان بیشتر خود-محور بوده و به رفتارهای همراه با خودشیفتگی گرایش دارد.

این تحقیق که به همت جمعی از پژوهشگران دانشگاه زوریخ انجام شده حکایت از آن دارد که این اثر احتمالا ریشه در توقعات فرهنگی از زنان دارد چراکه در اکثر جوامع از زنان انتظار می رود نسبت به مردان مهربان تر باشند.

مغز زنان و مردان واکنش های متفاوتی به خودخواهی و مهربانی دارد

پژوهش انجام شده توسط این گروه از محققان برای نخستین بار نشان می دهد که مغز زنان و مردان واکنش های متفاوتی به خودخواهی و مهربانی دارد. جالب آنکه در مطالعات قبلی انجام شده پیرامون همین موضوع مشخص شده بود که زنان عموما با گشاده دستی بیشتری نسبت به مردان به دیگران پول قرض می دهند.

دکتر Alexander Soutschek سرپرست این پژوهش در مصاحبه اش به MailOnline گفته:

در ادبیات کشورهای مختلف موارد متعددی به چشم می خورند که نشان می دهند رفتارهای زنان غالبا نسبت به مردان بیشتر همسو و مورد تایید جوامع است.

اما اینکه چنین تفاوت های رفتاری ناشی از اختلاف در کارکردهای مغزی این دو گروه جنسیتی است یا خیر همچنان نامعلوم بوده و درک آن منوط به انجام  تحقیقات بیشتر در این باره است.

طبق گفته های این محقق، دلیل تفاوت در نوع دوستی این دو جنسیت به اختلافات در سیستم امتیازدهی مغز آنها به رفتارهای همراه غرور و یا دوستانه باز می گردد.

در این پژوهش دانشمندان دانشگاه زوریخ به بررسی بخش هایی از مغز این دو جنسیت (گروهی شامل ۲۶ زن و گروه دیگر ۲۷ مرد) پرداختند که در زمان اتخاد تصمیمات خیرخواهانه فعال می شوند. این ناحیه که striatum نام دارد، در میانه مغز قرار گرفته و مسئولیت ارزیابی پاداش ها را بر عهده دارد و آنطور که محققان می گویند در زمان تصمیم گیری افراد فعال می گردد.

در تحقیق انجام شده از سوژه ها خواسته شد که بین این دو گزینه تصمیم گیری کنند:

  • تصمیم خودخواهانه: تنها خودشان ۱۰ فرانک سوئیس را بگیرند
  • تصمیم نوع دوستانه: هم سوژه و هم شخصی دیگر هرکدام ۷.۵۰ فرانک سوئیس را بگیرند

بعد از انجام بررسی ها مشخص گردید که در زمان اتخاذ تصمیم نوع دوستانه توسط زنان ناحیه striatum مغزشان به شدت فعال می شده در حالی که اگر آن خانم ها گزینه اول را انتخاب می کردند چنین اتفاقی نمی افتاد.

در مقابل اما اتخاذ تصمیم خودخواهانه توسط مردان باعث فعالیت شدید این ناحیه از مغزشان گردید.

در آزمایشی دیگر نیز دانشمندان با ارائه داروهایی به سوژه ها سیستم پاداش دهی مغزشان را از کار انداختند و مشخص گردید که در این شرایط زنان تصمیمات خودخواهانه تری را اتخاذ می کنند و در مقابل مردان رفتارهای نوع دوستانه تری را از خود نشان میدهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Farhad Nor
    Farhad Nor | ۱۹ مهر ۱۳۹۶

    ببخشید ولی چرا شما تحریف میکنید مقاله رو؟چرا چند خط آخر مقاله رو ترجمه نکردید؟در چند خط آخر مقاله به طور کامل خود محقق توضیح میده که این مطلبی که گفته ربطی به جنسیت و یا حتی پیشرفته تر بودن(برای افرادی مثل شما که تحریف میکنن از کلمات ساده تر استفاده میکنم مثل بهتر بودن) مغز ها نداره و به فرهنگ مردم و اصول و شیوه یادگیری (کلا یادگیری مطالب مختلف)ربط داره(در آخر هم به هنجار های جامعه هم اشاره میکنه که روی روند رشد و یادگیری مرد ها و زن ها تاثیر میذاره).مردها بیشتر منطقی بزرگ میشن و زنها احساسی.حالا دیگه اینکه شما یک حس خودپرستی دارید و گرفتین مصاحبه رو به نفع خوتون تحریف کردین کمبود و نداشتن صلاحیت برای نویسندگی میرسونه و باعث نمیشه که مصاحبه ای که ترجمه(!!!!!!!!!!!!) کردین درون مایه اش تغییر کنه.در آخر هم بگم شما کل متن رو تغییر دادین و با کم یا زیاد کردن(اضافه کردن مطالب دلخواه و حذف کردن مطالبی که باب میلتون نبود) تبدیلش کردین به یک موضوع برای جبران کمبود زنها(نیازشون به اینکه اثبات کنن از مردها بهتر هستن).واقعا متاسفم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی