ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا نباید امتیاز DxOMark تنها ملاک ما برای انتخاب دوربین موبایل باشد؟

در سال های اخیر دوربین های مورد استفاده در تلفن های همراه به سطح قابل توجهی از پیشرفت دست یافته اند و استانداردهای تعیین شده در این زمینه را به سطوح تازه ای رسانده اند. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در سال های اخیر دوربین های مورد استفاده در تلفن های همراه به سطح قابل توجهی از پیشرفت دست یافته اند و استانداردهای تعیین شده در این زمینه را به سطوح تازه ای رسانده اند. سنسورهای مورد استفاده در این دوربین ها سال به سال بهتر می شوند و امکاناتی نظیر سیستم های لرزشگیر و آرایه دوربین دوگانه قابلیت های تصویربرداری تازه ای را به آنها می افزاید.

با در نظر داشتن آنچه گفته شد دنبال نمودن پیشرفت های این حوزه و تشخیص مزایایی که هرکدام با خود به همراه دارند مرتبا دشوار و دشوارتر می گردد. همین مساله موجب شده که بسیاری از کاربران صرفا امتیازهای وبسایت DxOMark به دوربین های موبایلی را ملاک انتخاب خود قرار دهند تا از تحقیق و بررسی جداگانه پیرامون هریک بی نیاز شوند.

این گروه از کاربران احتمالا متوجه شده اند که هر اسمارت فون پرچمداری که توسط تولید کنندگان مطرح موبایل عرضه می شود امتیاز قابل توجهی را از DxOMark دریافت می کند.

همانطور که در خبرها خواندید آیفون 8 اپل و گلکسی نوت 8 سامسونگ چندی پیش صدرنشین جدول امتیازی این وبسایت بودند که البته توسط پیکسل ۲ گوگل و امتیاز فوق العاده بالای آن به کناری رانده شدند.

البته باید تایید کنیم که اگر قصد تعویض اسمارت فون خود و خرید یک موبایل پیشرفته جدید را دارید مراجعه به این امتیازها چندان هم ایده بدی نیست.

در مورد تست DxOMark باید بگوییم که فرایندی به شدت سفت و سخت است؛ تیم دست اندرکار برای تعیین امتیاز یک دوربین میزان اکسپوژر، رنگ، بافت، نویز، زوم، افکت ها و دیگر قابلیت هایش را مورد ارزیابی قرار می دهند.

در ادامه به هر کدام از این موارد امتیازی تخصیص داده می شود و یک امتیاز کلی برای هر دوربین مشخص می گردد. گوگل، سامسونگ، اپل و دیگر شرکت ها نیز این امتیاز کلی را با مخاطبان خود در میان می گذارند تا نشان دهند که دوربین به کار رفته در محصولاتشان بهترین است.

با این همه، نادیده گرفتن این سطح از جزئیات و صرفا اعلام نمودن یک امتیاز کلی مشکلاتی را برای کاربر و انتخاب بهترین گزینه توسط وی به وجود می آورد. لذا تکیه کردن به امتیاز نهایی DxOMark برای این منظور می تواند به شدت جنجال آفرین باشد به خصوص آنکه این سامانه چندی قبل امتیاز جدیدی در زیرگروه زوم را هم به سایر موارد بررسی شونده قبلی افزود که فقط و فقط به نفع موبایل هایی خواهد بود که به لنزهای تله فوتو مجهز هستند. علاوه بر این DxOMark افکت موسوم به بوکه را هم در به این موارد اضافه کرد.

اما سوالی که مطرح می شود آن است که از میان دو گزینه حذف نویز و زوم کدامیک باید اثرگذاری بیشتری در امتیاز نهایی یک دوربین داشته باشند؟

سوالاتی از این دست در واقع ثابت می کنند که گرچه روش تست تیم DxOMark بسیار دقیق است اما نحوه تعیین امتیاز نهایی تخصیص یافته به دوربین یک موبایل می تواند بسیار جنجال برانگیز و البته ناموثق باشد چراکه معرف خوبی برای قابلیت های یک دوربین نیست.

امتیاز نهاییDxOMark معرف خوبی برای قابلیت های یک دوربین نیست

یکی از خبرهای پر سر و صدا در رابطه با پیکسل ۲ امتیاز ۹۹ این سامانه برای کیفیت دوربین آن بود (در اینجا بهتر است اشاره کنیم که گلکسی نوت 8 سامسونگ موفق به کسب امتیاز صد شده است). با این همه وقتی نمره کسب شده توسط این دو موبایل در بخش فیلم برداری را هم در امتیاز نهایی به حساب بیاوریم به نمره ۹۸ برای پیکسل ۲ می رسیم که آن را در صدر رتبته بندی DxOMark قرار می دهد و نوت 8 با ۶ پله سقوط امتیاز ۹۴ را کسب می نماید.

حتما تایید می کنید که اغلب مردم به این امتیاز توجه می کنند، در حالی که بعد از بررسی های مختلف مشخص شده نوت 8 سامسونگ از نظر عکاسان حرفه ای گزینه اندک بهتری است.

نمره DxOMark دقیقا چطور مشخص می شود؟

آزمایشگاه های DxO (همان شرکتی که واحد تست DxOMark را اداره می کند) در وهله نخست یک شرکت ارائه دهنده خدمات مشاوره ایست. به بیان دیگر، این شرکت پول می گیرد تا براساس تحلیل های خود و همچنین تخصصی که در صنعت دوربین دارد به کمپانی های سخت افزاری فعال در زمینه دوربین در رابطه با چگونگی بهبود محصولاتشان مشاوره بدهد.

اما باید در نظر داشته باشید که هیچ وبسایت ارائه دهنده نقد و بررسی از تعصب و غرض ورزی در ارائه اطلاعات به کاربرانش به دور نیست، هرچند کسب و کار DxO حول همکاری اش با شرکت های بزرگ به منظور استفاده از تخصصش می گردد که البته به واسطه همین همکاری نیز بار مثبتی به نقدهای صورت گرفته از محصولات آنها اضافه می گردد. در نهایت نتایج تست های رتبه دهی این شرکت به گونه ای خواهد بود که مشتریان را به خرید برخی موبایل های مشخص و ارجحیت دادن به آنها تشویق خواهد کرد و این مساله بر پیچیدگی اوضاع می افزاید.
البته این کمپانی مدعی است که تست هایی کاملا مستقل را انجام می دهد اما آیا با در نظر داشتن این حقیقت که خدمات مشاوره ای آن به صورت پولی انجام می گیرد چنین چیزی امکان خواهد داشت؟
هرچند در حال حاضر دلیل مشخصی برای تقلب در نتایج تست های انجام شده توسط آن وجود ندارد چراکه هرچه باشد الگوی کسب و کار DxO برپایه اعتبار آن استوار است و نتایج ارائه شده توسط آن معمولا با اتفاق نظر کلی و جامع در رابطه با یک سخت افزار همخوانی دارند. با این همه تولید کنندگانی که دوربین های خود را مطابق با استانداردهای مد نظر این واحد می سازند از شانس بیشتری برای کسب بالاترین امتیاز نسبت به بقیه برخوردارند. سوال اینجاست: آیا این حقیقت از ارزش تست های DxO می کاهد؟

مساله پرداخت برای پیروزی

DxO علاوه بر مشاوره با دیگر شرکت ها راهکاری به نام DxO Analyzer هم دارد که به کمپانی های دیگر می فروشد. این راهکار در واقع برای تست و ارزیابی دوربین ها به کار می رود و دریافت امتیاز استفاده از آن بسیار گران است (به خصوص زمانی که هزینه های نصب تجهیزات و آموزش کارکنان برای آشنایی شرکت ها با سازوکار آن را هم در نظر بگیرید).

البته این مساله به خودی خود ایرادی ندارد اما تصور کنید شرکتی (مثلا یکی از تولید کنندگان موبایل) که سخت افزار دوربین هایش را با Analyzer مطابقت می دهد در زمان تست نهایی قابلیت های آن دوربین امتیاز بیشتری را در DxOMark نصیب خود کند. آنوقت چطور؟

باز هم باید اشاره کنیم اینکه شرکتی بابت دریافت یک سرویس پول بدهد و به موجب آن سرویس دوربین های با کیفیت تری را بسازد ابدا بد نیست چراکه کمک به بهبود تجربیات عکاسی کاربران خواست قلبی هر شرکتی است. بااین همه نباید از یاد برد که رسانه ها برای قضاوت کردن در رابطه با کیفیت دوربین اسمارت فون ها وابستگی شدیدی به امتیازهای تخصیص یافته از سوی این کمپانی دارند.

همین امر باعث می شود که نتنها اعتبار یک شرکت از نظر کیفیت عکاسی صنعت به طرزی غیرمنصفانه افزایش قابل توجهی پیدا کند بلکه برداشت کاربران از یک موبایل نیز به کلی تغییر یابد. بنابراین آنها که برای همکاری های بیشتر با DxOMark به شرکت یاد شده پول می دهند احتمالا امتیازهای بالاتری را در تست های آن دریافت می کنند و آن امتیاز نیز در ادامه از زبان خبرگزاری های مختلف نقل می شود. به همین خاطر شرکت های سازنده اسمارت فون برای آنکه نام خود را در صدر لیست این شرکت نگه دارند به شدت تحت فشار قرار می گیرند تا به آن پول بدهند. و این در واقع مشکلی است که هم اکنون گریبان بسیاری از نام های بزرگ صنعت اسمارت فون را گرفته است.

اسامی شرکت هایی که به گفته DXO راهکار موسوم به Analyzer آن را خریداری کرده اند

اما به جدیدترین سیستم نمره دهی DxOMark’ می رسیم که به باور خیلی ها مناقشه برانگیز است چراکه براساس آن یک موبایل ممکن است به خاطر در اختیار داشتن موارد مصرفی جزئی و نه چندان با اهمیت نظیر نرم افزار بوکه، زوم یا مواردی از این دست به امتیاز بالایی دست پیدا کند در حالی که لنز واید، پشتیبانی از فرمت RAW یا توانمندی های تصویربرداری تک رنگ در نمره نهایی یک اسمارت فون تاثیر چندانی ندارند.

اعتبار DXo تا حدود زیادی به مشاوره آن با شرکت ها برای بهبود کیفیت دوربین هایشان بر می گردد و به همین خاطر دستکاری نتایج تست ها از سوی آن بعید به نظر می رسد

همین امر ما را به سمت یکی از بزرگ ترین مشکلات یعنی وابستگی صنعت به DxOMark سوق می دهد. اگر شرکت ها توسعه دوربین موبایل هایشان را حول این تست ها متمرکز نموده اند آنگاه می توان اینطور نتیجه گرفت که DxOMark تا حدودی در حال شکل دهی به مسیر توسعه محصولات موبایل است. با این همه از آنجا که تست های این کمپانی طبق آنچه گفته شد فراگیر نیستند و در آنها به برخی امکانات و قابلیت ها بهای بیشتری داده می شود شاهد اهمیت یافتن قابلیت هایی در اسمارت فون ها هستیم که شاید از نظر مصرف کنندگان اهمیت چندان زیادی هم نداشته باشند.

نتیجه گیری

با در نظر داشتن تمام آنچه در بالا گفتیم روشن است که نباید امتیاز DxOMark را به عنوان تنها ملاک خود برای انتخاب موبایل جدیدمان قرار دهیم. البته تردیدی نیست شرکتی که برای بهبود کیفیت تصاویر تلفن های همراه همکاری نزدیکی با سازندگان شان دارد قطعا می تواند مرجع خوبی برای مشتریان این دستگاه ها باشد و DxO از تخصص کافی برای تست و بررسی این دوربین ها برخوردار است.

با این حال همانطور که اشاره شد نباید احتمال کمی تعصب یا غرض ورزی را هم در تخصیص این امتیازها از سوی شرکتی که باید خدماتش را به توسعه دهندگان دوربین بفروشد مردود دانست. از طرفی DxO به واسطه همکاری نزدیکی که با برخی از شرکت های سازنده موبایل دارد در برخی موارد مجبور است که خواسته آنها را در امتیازهای نهایی خود در نظر بگیرد. از آن مهم تر همانطور که اشاره کردیم تست های این وبسایت جامعیت لازم را ندارند و برای امتیاز دهی تمامی امکانات یک دوربین را به صورت مساوری در نظر نمی گیرند.

آیا دوربین های به کار رفته در پیکسل ۲، گلکسی نوت ۸ و آیفون 8 همگی بهترین ها در گروه خود هستند؟ قطعا. آیا سیستم رتبه دهی DxOMark بازتاب دهنده کیفیت دوربین هاست؟ احتمالا! اما اگر به دنبال تست های شفاف تر و نتایج قابل اطمینان تر برای کیفیت دوربین اسمارت فون ها هستید آنگاه بهتر آن است که از منابع دیگری هم برای این مساله کمک بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (43 مورد)
  • Ali jamshidian
    Ali jamshidian | ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    بابااااااا چرا مارو حمق فرض میکنید اخه واقا متأسفم برای نویسنده باشه سامسونگ خوبه باشه الان مثلا خواستی ششم شدنشو بپوشونی چرا راجب میت 10 پرو و افون ایکس مثال نزدی راجب نت 8 همش حرف زدی ببین خودتو بکش نت 8 6 شم شده ششم

  • rezvansoft
    rezvansoft | ۲۱ مهر ۱۳۹۶

    آره دیجیاتو جان تو راس میگی گوگل پیکسل دوربینش خوب نیست، سامسونگ عالیه فقط، dxo هم پول گرفته، ولی اینو بدون ما هن احمق نیستیم میفهمیم تو هم از سامسونگ پول گرفتی وگرنه فقط صحبت نوت نمیکردی.

  • miAmir
    miAmir | ۲۰ مهر ۱۳۹۶

    چون ما حرفه ای هستیم خودمون نیازی به امتیاز یه موسسه نداریم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی