ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نقش عجیب سیستم های صوتی خودرو در افزایش تصادفات رانندگی

سیستم صوتی و سرگرمی برخی از خودروها می توانند حواس راننده را برای بیش از ۴۰ ثانیه از رانندگی پرت کند. انجمن اتومبیل رانی امریکا که به AAA مشهور در اقدامی تازه ۱۳۰ نفر را ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

سیستم صوتی و سرگرمی برخی از خودروها می توانند حواس راننده را برای بیش از ۴۰ ثانیه از رانندگی پرت کند.

انجمن اتومبیل رانی امریکا که به AAA مشهور در اقدامی تازه ۱۳۰ نفر را پشت ۳۰ وسیله نقلیه جدید نشانده است تا از طریق سیستم سرگرمی-اطلاع رسانی این خودروها را تست کند.

نتایج این تحقیق بسیار قابل توجه بوده و نشان می دهد که عواملی که سبب حواس پرتی راننده می شوند بسیار گسترش پیدا کرده و سطوح حواس پرتی راننده‌ها دچار تغییرات عمده شده است.
بنابر گفته های این آژانس تقریبا سیستم ها سبب حواس ورتی راننده شده و هیچ کدام از این تکنولوژی های گیج کننده دارای درجه حواس پرتی "کم" نیستند.

۱۲ مدل از این فناوری ها به عنوان سیستم هایی شاسایی شده اند که درجه حواس پرتی آن ها بسیار بالا بوده و به احتمال زیاد حواس افراد را پرت کرده و تمرکز بر روی رانندگی از راننده می گیرند.
دانشگاه یوتا در انجام این پروژه تحقیقاتی با AAA همکاری داشته است. محققان با استفاده از دوربین ها و تمرینات ذهنی، سطح انحراف و حواس پرتی افراد از رانندگی را اندازه گیری کرده اند. ملاک حواس پرتی نگاه نکردن به جاده و عدم توجه و تمرکز بر روی آن بوده است.

در طول این تست از رانندگان خواسته شده است که به دستورات صوتی سیستم های سرگرمی-اطلاعات (اینفوتیمنت) خودرو گوش کرده و آن ها را اجرا کنند. همچنین انجام یک عمل خاص مانند تنظیم رادیو یا برقراری تماس از طریق این سیستم نیز جزئی از مراحل انجام این تست صورت گرفته است.

در این مطالعه کم ترین میزان حواس پرتی به حالتی گفته می شود که راننده تنها به موسیقی که از سیستم صوتی پخش می شود گوش می دهد و بالاترین میزان حواس پرتی نیز معادل چک کردن دفترچه‌ راهنما خودرو در نظر گرفته شده است.

براساس این تحقیق، سیستم های سرگرمی-اطلاعات پیچیده می توانند توجه بیشتری را از راننده بدست بیاورند. این سیستم ها حتی می توانند از طریق برنامه هایی مثل برنامه های مسیریای (نویگیشن) و تعیین مقصد حواس راننده از جاده را برای بیشتر از ۴۰ ثانیه پرت کنند.

علاوه بر این، به دلیل آنکه اکثر مردم در استفاده از این تکنولوژی های جدید دچار مشکل بوده و عمدتا نمی دانند که دقیقاً برای رسیدن به خواسته مورد نظرشان باید چه تنظیماتی را دنبال کنند، میزان حواس پرتی و نبود توجه کافی در آن ها افزایش می یابد.


مارشال دانی، رییس و مدیر اجرایی این آژانس اتومبیل رانی می گوید که رانندگان نیازمند تکنولوژی هایی هستند که استفاده از آن ها آسان بوده و ایمنی را به خطر نمی اندازند، اما بسیاری از ویژگی های اضافه شده به سیستم های سرگرمی-اطلاعات امروزی منجر به پیچیدگی شده و اغلب ایمنی را به خطر انداخته و حتی افراد را استفاده از این سیستم ها خسته و ناامید می کند.

انجمن AAA نتایج این تحقیقات را به خودروسازان و تأمین کنندگان قطعات خودرو ارائه می دهد تا از این طریق کمپانی های فعال در صنعت خودروسازی در راستای بهبود شرایط و رسیدن به تکنولوژی های ایمن تر فعالیت کرده و تلاش کنند.
تا زمانی که فناوری های ایمن تری از جانب خودروسازان ارائه شده و در اختیار افراد قرار بگیرد، این انجمن پیشنهاد می کند که از قرار دادن سیستم های سرگرمی-اطلاعاتی با درجه حواس پرتی بسیار بالا در خودروها جلوگیری شود و توصیه می کند که افراد در حین رانندگی از امکانات مختلف این سیستم ها مثل ارسال پیام یا چک کردن شبکه های اجتماعی خودداری کنند.


در ادامه با ما همراه باشید تا از میزان حواس پرتی خودروهایی که سیستم سرگرمی-اطلاعات آن ها مورد آزمایش قرار گرفته آگاه شویم:

درجه حواس پرتی، کم: خودرویی در این دسته قرار ندارد.

درجه حواس پرتی، متوسط: شورلت ایکونیکس LT، فورد اف۲۵۰ XLT ، هیوندای سانتافه اسپورت، لینکلن MKC پریمیر، تویوتا کمری SE، تویوتا کورولا SE، تویوتا سیه نا XLE

درجه حواس پرتی، زیاد: کادیلاک XT5 لاکجری، شورلت تراورس LT ، دوج رام ۱۵۰۰، فورد فیوژن تیتانیوم، هیوندای سوناتا بیس، اینفینیتی Q50 پریمیم، جیپ کمپس اسپرت، جیپ گرند چروکی لیمیتد، کیا سورنتو LX، نیسان ماکسیما SV، تویوتا راو۴ XLE

درجه حواس پرتی، بسیار زیاد: آئودی Q7 QPP ، کرایسلر C300، دوج دورانگو GT، فورد موستانگ GT، جی ام سی یوکان SLT، هوندا سیویس تورینگ، هوندا ریجلاین RTL-E ، مزدا۳ تورینگ، نیسان آرمادا SV، سوبارو کراس ترک پریمیم، تسلا مدل S، ولوو XC60 T5 اینسکریپشن.

در مقابل البته خودروسازان در طی سال های اخیر سامانه های ایمنی متعددی را در جهت افزایش ایمنی رانندگی توسعه داده اند که می تواند از شدت تصادفات بکاهد اما عجیب است بدانید که

رانندگان عصبی حتی با وجود مزایای سامانه های ایمنی خودرو، این سیستم ها را خاموش می کنند.

مطابق با گفته های یک تحقیق مطالعاتی جدید که توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ها صورت گرفته است اصواتی که از سیستم هشدار دهنده انحراف از مسیر خارج می شوند برای بعضی از افراد مزاحم هستند و برای بعضی دیگر نیز مفید بوده و طبق آمار توانایی جلوگیری از تقریبا ۵۸ هزار تصادف در سال را دارند.

با استفاده از گزارش هایی که پلیس از تصادفات رانندگی تهیه کرده است، محققان دریافته اند که سیستم هشدار انحراف از مسیر می تواند تمامی تصادفات را به میزان ۱۱ درصد کاهش دهد.

این سیستم همچنین توانایی کاهش صدمات بالقوه را به میزان ۲۱ درصد و مرگ و میر ناشی از این تصادف را به میزان ۸۶ درصد دارد.

این آمار در مقایسه با وسایل نقلیه ای مطرح شده است که به سیستم هشدار انحراف از مسیر مجهز نیستند.


سایر تکنولوژی های ایمنی مثل سیستم های تشخیص نقطه کور می تواند آمار بدست آمده از این تحقیق را جابجا کند.

به عنوان نمونه تجهیز خودرو به این سیستم ها می تواند درصد تصادفات را ۳ درصد کاهش دهد، همچنین میزان صدمات ناشی از تصادفات نیز با کاهش ۲ درصدی همراه خواهد بود.
بد نیست بدانید که در خارج از ایران پرداخت حق بیمه با میزان بهره مندی خودروها از تکنولوژی های به روز ایمنی رابطه داشته و هرچه که این فن آوری ها بیشتر باشند حق بیمه سالانه پرداختی کاهش پیدا می کند.

اما در صورت برخورداری خودرو شما از این سیستم های هشدار انحراف از مسیر و بهره‌ مندی از مزایای آن ها، شرکت های بیمه نمی پذیرد که شما حق بیمه کمتری را پرداخت کنید.

موسسه بیمه مخصوص ایمنی بزرگراه ها که به نام IIHS شناخته می شود در این رابطه توضیح داد که شرکت های بیمه زیر بار دریافت پول کمتر نمی روند چون این شرکت ها مدعی اند که توانایی تشخیص استفاده یا عدم استفاده راننده از این سیستم ها وجود ندارد.

به عبارت دیگر کمپانی های بیمه معتقد اند که در بسیاری از تصادفات راه حلی برای تشخیص اینکه آیا راننده تحت تاثیر سیستم های هشدار انحراف از مسیر قرار گرفته است وجود ندارد.


لازم به ذکر است این سیستم ها کاملا پتانسیل آزار رساندن را دارند و می توانند رانندگان اذیت کنند.

در یک تحقیق مطالعاتی مرتبط IIHS دریافت که هر دو سیستم ایمنی نام برده یعنی سیستم هشدار انحراف از مسیر و سیستم نظارت بر نقاط کور تقریبا در نیمی از مواقع خاموش اند چرا که بسیاری از رانندگان را آزار داده و مزاحم رانندگی آن ها می شوند.

از ۹۸۳ خودرویی که از ۹ برند خودروسازی مختلف برای دریافت خدمات به نمایندگی خودشان مراجعه کرده بودند تنها ۵۱ درصد از رانندگان سیستم هشدار انحراف از مسیر خود را خاموش نکرده بودند.

جالب است بدانید که سیستم هایی که هشدار های خود را از طریق صدا منتقل می کنند، بیشتر از سیستم هایی که هشدار دهنده لمسی اند خاموش می شوند.

از جمله خودروهایی که به سیستم های هشدار دهنده لمسی مجهز شده اند می توان به کادیلاک جدید اشاره کرد که از صندلی هایی با پشتی ارتعاشی و هشدار دهنده برخوردار است.

موسسه IIHS همچنین معتقد است که بسیاری از این سیستم های ایمنی و هشدار دهنده به راحتی خاموش می شوند.

برند های خودروسازی مثل Volvo که اتومبیل هایی با سیستم ایمنی هوشمند طراحی و تولید می کنند در تلاش هستند تا با استفاده از پنهان سازی تنظیمات سیستم های ایمنی در درون منوی های مختلف سیستم های اینفوتیمنت رانندگان را فریب داده و آن ها ترغیب کنند که از این سیستم های ایمنی استفاده کنند.

بنا به گفته IIHS، این تلاش ها سبب شده که میزان استفاده از این سیستم در ولوو به ۸۶ درصد افزایش یابد.

در پایان با توجه به مطالب گفته شده این سوال مطرح می شود که چرا رانندگان باید پول خود را صرف تکنولوژی های ایمنی جانبی بکنند در حالی که از این تکنولوژی ها استفاده نمی کنند؟

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۰ مهر ۱۳۹۶

    همه باید به کنترل صوتی مجهز بشن

  • thepjt
    thepjt | ۱۹ مهر ۱۳۹۶

    انصافا یکی از مزخرف ترین طراحی های ux/ui رو همین ظبط ها دارند ....

    نه تنا یک عالمه دکمه به درد نخور دارند ، بلکه صفحه لمسی هم صرفا برای خفن نشون دادن دستگاه ، توش تعبیه شده .... و بعضا میبینی بعضی گزینه های اصلی ، تو صفحه لمسی هست و تو دکمه نیست بعضی از فرعی ترین کارها مثل افزایش صدای باس تو دکمه دم دست هست ، و برخی از مهم ترین ها لا به لای چند تا منو پنهان شده ....
    خود محتوای نرم افزاری صفحه لمسی هم که قربانش برم ، تا جایی که زور داشتند الکی شلوغش کردند ... یعنی یک فولدر میخوای جا به جا کنی آهنگ جلو عقب کنی حکایت داری ...
    کنترل های فرمان هم که جای خوب ... این که میگم تجربه شخصی از یک مدل تویوتا هست ..
    بقیه ماشین ها هم دست کمی ازش ندارند...

    یعنی هر چی بین برنامه نویسان موبایل رقابته که ضاهر برنامه رو ساده تر و زیبا تر کنند ، بین برنامه نویسان این دستگاه ها رقابته که شلوغ تر کنند همه چی رو .


مطالب پیشنهادی