ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینترنت آب؛ راهکار پژوهشگران برای مدیریت منابع محدود آب شیرین

با کاهش منابع آب شیرین زمین و افزایش جمعیت، موضوع مدیریت آب یه یکی از مهمترین مسائل دنیا تبدیل شده و کشورهای مختلف تلاش می کنند تا جای ممکن، منابع آب شیرین خود را حفظ ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

با کاهش منابع آب شیرین زمین و افزایش جمعیت، موضوع مدیریت آب یه یکی از مهمترین مسائل دنیا تبدیل شده و کشورهای مختلف تلاش می کنند تا جای ممکن، منابع آب شیرین خود را حفظ کرده و مدیریت کنند.

البته بلایای طبیعی مانند سیل و خشکسالی، و همین طور مشکلات جوامع انسانی از قبیل تراکم بالای جمعیت در شهرهای بزرگ و فضلاب های خانگی و صنعتی، باعث شده هزینه حفظ آب شیرین در چرخه مصرف بیش از پیش افزایش یابد.

در این بین پژوهشگران دانشگاه دوک در کارولینای شمالی و مؤسسه تحقیقاتی اَسپن در کلرادو معتقدند می توان با معرفی یک شبکه هوشمند جمع آوری اطلاعات سیستم های آب رسانی (از منبع اصلی تا تصفیه و مصرف)، بخش قابل توجهی از هزینه ها را کاهش داد و منابع آبی را به شکل بهینه تری مدیریت نمود.

اینترنت آب شبکه منسجمی از اطلاعات جریان آب شیرین است

«مارتین دویل» پژوهشگر دانشگاه دوک می گوید توسعه یک شبکه منسجم اطلاعاتی که در آن داده های مربوط به جریان آب شیرین به صورت زنده قابل مشاهده و تحلیل باشد، علاوه بر امکان رصد مستمر کیفیت آب توسط شهروندان، به مقامات اجازه می دهد در صورت بروز مشکل در سلامت آب، هشدارهای لازم را به موقع اعلام کنند.

اما مشکل اصلی محققان در مسیر توسعه شبکه مورد بحث، هزینه های بالای به کارگیری تجهیزات و راه اندازی زیرساخت های لازم است که باعث می شود طرح مذکور در نگاه اول چندان اقتصادی به نظر نرسد.

از همین رو پژوهشگران تصمیم دارند با استفاده از داده های موجود (مانند دیتای آخرین خشکسالی کالیفرنیا) منافع یک شبکه باز و قابل دسترسی اطلاعات آب را به سرمایه گذاران و دولت اثبات کنند.

گفتنی است شبکه مورد بحث که تیم دانشگاه دوک از آن با عنوان «اینترنت آب» یاد می کند، منبع جامعی از اطلاعات شبکه آب رسانی برای سازمان های مسئول، دانشمندان و حتی شهروندان خواهد بود و از هدر رفت منابع جلوگیری خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • alex
    alex | ۲۲ مهر ۱۳۹۶

    تنها اتفاقی که در آینده میافته لوله کشی آب دریا و تصفیه اون هستش اینقدر بزرگش نکنید

    • ایمان
      ایمان | ۲۲ مهر ۱۳۹۶

      همین که شما میفرمایید اگر عملی بشه دیگه معضلی به اسم آب وجود نداره

مطالب پیشنهادی