ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

اندروید در برابر iOS؛ کدام پلتفرم برای بازی مناسب تر است؟

کدام سیستم عامل عملکرد بهتری دارد؛ iOS یا اندروید؟ یکی از قدیمی ترین بحث ها بین کاربران اسمارت فون ها از همین سوال نشات می گیرد که راستش را بخواهید جواب مشخصی هم ندارد. در ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

کدام سیستم عامل عملکرد بهتری دارد؛ iOS یا اندروید؟ یکی از قدیمی ترین بحث ها بین کاربران اسمارت فون ها از همین سوال نشات می گیرد که راستش را بخواهید جواب مشخصی هم ندارد. در واقع اینکه کدام یک را بهتر بنامیم به استفاده های خودتان بستگی خواهد داشت.

به شخصی سازی تلفن هوشمند و نصب رام های شخص ثالث علاقه دارید؟ اندروید بهترین گزینه ممکن برای شما خواهد بود. در صورتی هم که تجربه ای یک پارچه بین موبایل و دسکتاپ می خواهید بهتر است iOS را انتخاب کنید. اما برای بازی های موبایل چه؟

صنعت گیم اسمارت فون ها خیلی بزرگ بوده و طرفداران زیادی به خصوص بین بازیکن ها کم تجربه تر [اصطلاحا گیمرهای کژوال] دارد. تخمین ها نشان می دهند که در سال 2016، تقریبا یک میلیارد نفر روی تلفن های هوشمند خود حداقل یک بار به انجام بازی مشغول شدند.

برای مطلب پیش رو تصمیم گرفتیم مقایسه ای بین iOS و اندروید در «زمینه گیمینگ» انجام دهیم و بنابراین اگر شما هم یکی از این یک میلیارد نفر هستید، پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید تا با برتری های این دو سیستم عامل نسبت به یکدیگر بیشتر آشنا شوید.

انحصاری ها

اگر هفت سنگ های چند هفته پیش را دنبال کرده باشید، حتما می دانید که در 90 درصد آن ها بهترین بازی هفته مربوط به یکی از انحصاری های iOS بوده است. اینکه بازی ها ابتدا برای سیستم عامل اپل منتشر شوند یا کلا در انحصار آن باشند قضیه جدیدی نیست.

برای گیمرهای مبتدی اندروید یا iOS تفاوت چندانی ندارد ولی وقتی پای بازیکن های حرفه ای وسط می آید همه چیز متفاوت می شود

ولی این روزها بیش از همیشه مسئله بازی های انحصاری آی دیوایس ها به چشم می خورد و حتی کار به جایی رسیده که در گوشه و کنار اینترنت می توانید شوخی های مختلف کاربران با اندروید را ببینید. آن هم به یک علت، عناوینی که دیرتر راه شان را به دیوایس های اندرویدی پیدا می کنند رشد چشمگیری داشته اند.

بعد از عرضه نسخه نهایی iOS 11، رویه انتشار بازی های معروف پلتفرم های خانگی برای آی دیوایس ها به طرز عجیبی سیر صعودی پیدا کرد. اپل در همین چند هفته عناوین Flower ،The Talos Principle و The Witness را به سیستم عامل خود آورده است و در آینده شاهد عرضه Inside و Sky هستیم.

یعنی اگر در گذشته و به صورت سالیانه نهایت چند بازی از کنسول های خانگی به صورت انحصاری برای iOS پورت می شد حالا تعداد اینگونه عناوین افزایش یافته و با توجه به برنامه های اپل، انگار قرار نیست به این زودی ها حبابی که پیرامون عرضه بازی های بزرگ برای آی دیوایس ها به وجود آمده و خیلی هم به ضرر اندروید تمام شده است از بین برود.

این تازه بخشی از داستان قدیمی «انحصاری های iOS» است. از آن طرف سازندگانی که تنها برای موبایل بازی می سازند، معمولا iOS انتخاب نخست شان به حساب می آید. خیلی به گذشته نرویم، همین امسال را ببینید. همچنان عناوین بزرگ Monument Valley 2 ،Brawl Stars و Morphite برای اندروید منتشر نشده اند.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2017/08/Monument-Valley-2-840x473-w600.jpg

فکر نکنید تمام این اتفاقات به خاطر قراردادهای اپل با سازندگان است. عناوین ایندی زیادی هم وجود دارد که ابتدا برای iOS عرضه می شود؛ Time Locker ،Time Crash ،Really Bad Chess و هزاران نمونه دیگر که همگی نشان از برتری iOS نسبت به اندروید در زمینه «بازی های موبایل» را می دهند.

صنعت بازی های ویدیویی اسمارت فون ها روز به روز در حال رشد است. از مدت ها پیش رویه عرضه انحصاری یا انحصاری زمانی بازی ها برای iOS را شاهد بودیم و با افزایش تعداد بازی ها، روزانه اپلیکیشن های بیشتری این راه را ادامه می دهند. بنابراین طبیعتی است اکنون این قضیه بیشتر از گذشته به چشم بیاید.

نوستالژی با اندروید معنای بیشتری پیدا می کند

شاید بازیسازها با پورت بازی های قدیمی روی اسمارت فون ها یک تجربه نوستالژیک به بازیکن هدیه بدهند ولی نکته اینجاست که طبیعتا نمی توان انتظار داشت که تمام عناوین سال های گذشته برای تلفن های هوشمند پورت شوند. خوب چاره چیست؟ امولاتورها.

اندروید یک مزیت بزرگ نسبت به iOS دارد و آن را هم باید به نام شبیه سازها بزنیم. به کمک امولاتورها می توانید بازی های کنسول های قدیمی همانند پلی استیشن 1 یا سگا ساترن را روی موبایل خود انجام دهید. البته شاید رابط کاربری بازی هایی که با شبیه ساز اجرا می شوند دست کمی از فاجعه نداشته باشند اما حداقل سرگرم می شوید.

در این بین می توانیم به PPSSPP اشاره کنیم که خود ما نیز چند روز پیش به آن پرداختیم. این شبیه ساز که یکی از بهترین امولاتورهای اسمارت فون ها است، قابلیت اجرای بازی های کنسول پی اس پی را روی اسمارت فون ها ممکن می سازد؛ واقعا می توانید تجربه خدای جنگ را در موبایل از دست بدهید؟

جادویی به نام واقعیت افزوده

اپل با معرفی ARKit تحولی در بازی های واقعیت افزوده توانست به وجود بیاورد. در واقع اگر تا حالا مهمترین دلیل خرید یک آیفون برای گیمرها بازی های انحصاری بود اما اکنون می توانیم ARKit را هم به لیست دلایل استفاده از آی دیوایس ها اضافه کنیم. البته این برتری مطلق احتمالا خیلی دوام نمی آورد.

گزارشات نشان می دهند که گوگل هم توسعه پلتفرم واقعیت افزوده خود را استارت زده و اگر اهالی ماونتین ویو آن را به دیوایس های اندرویدی بیاورند، بنابراین احتمال دارد که وضعیت بازی های واقعیت افزوده مشابه عناوین معمولی شود. یعنی بعد از عرضه پلتفرم گوگل، iOS همچنان میزبان بازی های انحصاری یا انحصار زمانی واقعیت افزوده خواهد بود.

ولی در آن سوی میدان کاربران دیوایس های اندرویدی نیز بتوانند طعم این تکنولوژی را به صورت پیشرفته تر بچشند. در هر صورت نقطه عطف بازی های تکنولوژی AR را باید به نام ARKit بزنیم و همین الان هم بازی های واقعیت افزوده عالی گوناگونی را می توانید روی اپ استور پیدا کنید، عناوینی که نسبت به رقبای اندرویدی خود کاملا در سطح دیگری قرار دارند.

نکته مثبت/منفی برای اندروید: بازی های رایگان

بازی های رایگان روی اندروید را نکته مثبتی می بینید؟ یکی از دلایلی که ابتدا بازی ها برای iOS منتشر می شوند به همین خاطر است. قابلیت تجربه رایگان بازی های اندروید کاربران دیوایس های اندرویدی را بد عادت کرده و آن ها معمولا روی خوشی به بازی های پولی نشان نمی دهند.

از سال 2008 تاکنون، مجموع درآمد توسعه دهندگان اپلیکیشن های iOS نزدیک به سی میلیارد دلار برآورد شده است

اگر میبینید بعضی بازی ها روی iOS پولی و در اندروید رایگان هستند، به همین مسئله باز می گردد. سازندگان بعضی وقت ها برای سوددهی بیشتر، به اجبار به پرداخت درون برنامه روی می آورند. خوب وقتی سازنده میبیند که برخلاف دارندگان آی دیوایس ها، اندرویدی ها علاقه چندانی به هزینه کردن ندارند عجیب نیست که iOS انتخاب اول آن ها باشد.

بعضی از بازی هایی که برای iOS پولی هستند، روی اندروید به صورت رایگان و با پرداخت درون برنامه عرضه می شوند؛ Dragon Hills 2 ،VOI و hocus تنها نمونه هایی کوچکی از اینگونه بازی ها به شمار می روند.

خیلی از بازیکن های موبایل با بازی Radiation Island آشنا هستند. عنوانی معروف که به خاطر الهام از بازی S.T.A.L.K.E.R و فضای آخرالزمانی خود با استقبال عالی منتقدین مواجه شد. وقتی از سازنده بازی پرسیده شد که چرا ساخته ات را به اندروید نمی آوری جواب کوتاهی داد: کاربران اندرویدی هزینه نمی کنند.

البته Radiation Island بعدها برای اندروید هم عرضه شد ولی با فاصله زمانی طولانی و فراموش نکنید Radiation Island تنها یک نمونه است. با توجه به آخرین گزارشات، دارندگان آی دیوایس ها 33 درصد بیشتر از کسانی که یک دستگاه اندرویدی دارند برای خرید اپلیکیشن ها و بازی های مختلف هزینه می کنند.

ساخت بازی برای کدام یک آسان تر است؟

اپل از چند آی دیوایس در یک زمان واحد پشتیبانی می کند؟ شاید پنج یا شش تا. خوب شما حالا این رقم را با تعداد دستگاه های اندرویدی مقایسه کنید. در سال 2015 گوگل اعلام کرده بود که بیش از 18 هزار دستگاه اندرویدی متفاوت در سراسر جهان وجود دارد.

هر کدام از این 18 هزار دیوایس دارای سخت افزار، سایز صفحه نمایش و رابط کاربری متنوعی هستند. البته سازندگان بازی های خود را برای تمام این 18 هزار دستگاه تست نمی کنند ولی در هر صورت تعداد دیوایس های اندرویدی که بازی باید روی آن تست شود چند برابر دستگاه هایی با سیستم عامل iOS است.

Room یکی از بهترین و معروف ترین سری عناوین اسمارت فون ها به حساب می آید که قسمت سوم آن ابتدا برای iOS و بعد از مدت ها روی اندروید عرضه شد. یکی از اعضای استودیوی سازنده این عنوان به نام Barry Meade در مصاحبه با وب سایت پولیگان گفت:

نسخه غیرقانونی مانیومنت ولی 2 هم اکنون برای اندروید دسترس است؛ شاید سازنده ضرر بزرگی را متحمل بشود.

«اینکه بازی ابتدا روی iOS آمد به همان دلیلی است که بقیه سازندگان هم به خاطرش بازی هایشان را اول برای این سیستم عامل عرضه می کنند. با iOS نهایت باید روی 8 تا 10 دیوایس ساخته هایتان را تست نمایید. ولی این رقم برای اندروید به صدها دستگاه می رسد که هر کدام دارای مشخصات مختلفی هستند.»

البته اگر با دید متفاوت به قضیه نگاه کنیم، متوجه می شویم که به نوعی دارندگان آی دیوایس ها همان تستر بازی برای کاهش مشکلات هستند. یعنی چه؟ با توجه به گفته های Meade، چون در iOS تعداد دستگاه هایی که بازی باید روی آن ها تست شود کم هستند، بنابراین از مشکلاتی که به خاطر تفاوت سخت افزارها به وجود می آید خبری نخواهد بود.

برای ایرانی ها، دانلود بازی از طریق اپ استور راحت تر از گوگل پلی بوده و نیازی به نرم افزارهای تغییر آی پی نیست.

این مسئله باعث می شود تا توسعه دهنده جای گذاشتن وقتش برای بهبود پرفورمنس بازی ها روی دیوایس ها مختلف، انرژی اش را برای مشکلات تکنیکی از قبیل باگ ها یا افت فریم بگذارد. طبیعتا اینگونه نسخه اندروید هم بهبود هایی خواهد داشت. بنابراین اگر ورژن اندروید دیر می آید، در عوض نسبت به ورژن اولیه iOS مشکلات کمتری دارد.

یکی از دلایلی که بازی های ارلی اکسس تنها برای iOS عرضه می شوند هم همین است. اما خوب اینجا دو نکته مهم هست. یکی اینکه به عنوان گیمر موبایل خود ما ترجیح می دهیم تا بازی را زودتر اما با مشکلات بیشتر انجام دهیم. چون تجربه نشان داده این «مشکلاتی» که از آن ها حرف می زنیم، معمولا آن قدرها نیستند که تاثیر منفی زیادی روی کاربر بگذارند.

نکته دوم هم به خود سازندگان باز می گردد. حرف های Meade درست هستند ولی سازندگان زیادی از این روش استفاده نمی کنند. در واقع بازی های زیادی را دیدیم که ابتدا برای iOS آمدند و وقتی که روی اندروید عرضه شدند یا همان مشکلات گرافیکی قبلی را داشتند و یا به خوبی بهینه نشده بودند.

جدا از قراردادهای انحصاری اپل با توسعه دهندگان، تمایل بیشتر کاربران iOS برای هزینه کردن و سادگی ساخت بازی روی این سیستم عامل مهمترین دلایلی هستند که باعث می شوند سازندگان اول iOS را به عنوان پلتفرم مقصد عناوین خود انتخاب کنند.

بازی های تقلبی

super-mario-run-2-w600

با وجود تمهیدات فراوان دو کمپانی گوگل و اپل برای حذف بازی های تقلبی از روی مارکت هایشان اما همچنان عناوین فیک زیادی برای iOS و اندروید وجود دارد. در این بین، گوگل پلی سهم بیشتری از برنامه های تقلبی را به خود اختصاص داده است. در اواسط سال 2016 و بعد از محبوبیت پوکمون گو، ده ها هزار کاربر اقدام به دانلود بازی های تقلبی آن کردند.

عناوینی که با اسم های Pokémon Go Ultimate ،Pokémon Go: New Version for Free App Game و نمونه های مشابه شناخته می شدند. کسانی که آگاهی کافی نداشتند [بیشتر بچه ها] آن ها را دانلود می کردند. بخش ناراحت کننده ماجرا هم اینجاست که بعضی از این برنامه ها سوء استفاده هایی از موبایل کاربر می نمودند.

یک سال قبل تر، همین اتفاق را برای برنامه های فیک ماینکرافت شاهد بودیم. توسعه دهندگان این اپ ها قول محتویات اضافه برای بازی یا کدهای تقلبی را داده بودند اما در نهایت هیچ چیزی نصیب کاربر نمی شد. بعدها گزارشی به دست رسید که نشان می داد تعداد دانلود برنامه های فیک ماینکرافت به رقم عجیب 600 هزار دانلود رسید.

تمام داستان به همین دو بازی ختم نشده و هر از چندگاهی که یک بازی معروف عرضه می شود همین اتفاقات را میبینیم. البته گوگل تمام تلاشش را به کار گرفته تا با برنامه های مخرب اندروید مبارزه کند که در این زمینه هم به نتایج خوبی رسیده است. اما به صورت کلی بخواهیم نگاه کنیم، بازی های فیک اپ استور کمتر از اندروید هستند.

فریم ریت

تاکنون شده که هنگام انجام یک بازی موبایل، سرعت گیم پلی کاهش یافته و به اندازه گذشته روان نباشد؟ این مسئله به افت فریم ریت باز می گردد. خیلی از سازندگان برای اینکه بازی باتری کمتری مصرف کند، عناوین شان را روی 30 فریم می سازند اما برای بعضی بازی ها [مخصوصا سبک ریسینگ و تیراندازی] این فریم ریت کم است.

لارا کرافت گو روی آیفون SE فریم ریت بهتری نسبت به گلکسی اس 7 اج دارد

بنابراین توسعه دهنده 60 فریم را جایگزین 30 فریم می کند. طبیعتا هر چه قدر عملکرد گرافیکی یک بازی را افزایش دهید، سخت افزار موبایل بیشتر به چالش کشیده می شود و در این زمینه کفه ترازو تا حدودی به سمت آی دیوایس ها سنگینی می کند.

مثلا تست های صورت گرفته روی بازی معروف Lara Croft Go نشان می دهند که این عنوان در آیفون SE و 6S با 60 فریم اجرا می شود. ولی از آن طرف گلکسی اس 7 اج و اچ تی اسی 10 تنها قابلیت اجرای بازی در 44 فریم را دارند. جالب اینجاست این رقم برای ال جی جی 5 نیز 42 فریم است.

البته این مسئله به خاطر ضعف سخت افزار دیوایس های اندرویدی نسبت به آی دیوایس ها نیست. وب سایت Tomsguide چند وقت پیش مقایسه ای بین آیفون 7 و گلکسی اس 8 انجام داد و در زمینه گیمینگ، موبایل ساخته شده توسط سامسونگ چند دهم درصد عملکرد بهتری داشت.

بلکه دلیل اصلی این اتفاق، کم کاری سازندگان است. آن ها به خوبی بازی ها را برای دستگاه های اندرویدی مختلف بهینه نمی کنند که مهمترین علتش را می توانیم تفاوت های گوناگون بین موبایل هایی با این سیستم عامل بنامیم. همین مسئله موجب گشته تا در زمینه فریم ریت و به صورت میانگین، iOS نسبت به اندروید برتری هایی داشته باشد.

بازی های ایرانی

اگر یک گیمر هستید، دو دلیل خیلی مهم برای خرید دستگاه های اندرویدی وجود دارد. یکی قیمت بالای آیفون ها و دیگری که از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است را می توانیم حمایت از بازیسازان داخلی بنامیم. صنعت گیم ایران رشد خوبی را در این سال ها داشته و رو آوردن سازندگان به ساخت بازی برای موبایل در این اتفاق خوشایند بی تاثیر نبوده است.

به علت تحریم های اپل و البته تعداد بیشتر کاربران اندرویدی، سازندگان بازی های ایرانی معمولا تنها عناوین شان روی اندروید عرضه می کنند و خیلی کم پیش می آید تا شاهد عرضه آن ها روی iOS باشیم. البته اینکه بازی های ایرانی را یکی از دلایل برتری اندروید نامیدیم تنها به خاطر حمایت از ساخته های داخلی نیست.

بین اپلیکیشن های ایرانی، بازی های جذا زیادی هست که برای ساعت ها می توانند یک تجربه «با کیفیت» فراموش نشدنی را به بازیکن ها هدیه بدهند. از موتوری، بدو دهقان بدو یا باقلوا بگیرید تا لایو تی وی تایکون و پسرخوانده که همگی از سرگرم کننده ترین های سبک خود بوده و تنها روی اندروید [حداقل فعلا] در دسترس هستند.

نتیجه: رقابتی که iOS پیروز آن شد

اینکه کدام سیستم عامل را انتخاب کنید به خود شما بستگی دارد. اگر برای تان عناوین انحصاری اهمیت نداشته و به همان بازی های کنونی اندروید راضی هستید، می توانید با نصف قیمت آیفون پرچمدار شیائومی یا وان پلاس را خریداری کرده و با بهترین کیفیت ممکن اپلیکیشن ها را اجرا کنید.

ولی در صورتی که یک گیمر حرفه ای بوده و بودجه خوبی دارید، آی دیوایس ها بهترین انتخاب ممکن برای شما هستند. iOS با بازی های انحصاری اش توانسته در زمینه گیمینگ، رقیب دیرینه خود را با اختلاف پشت سر بگذارد و معلوم نیست چه زمانی این نتیجه عوض شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • Mehran Shams
    Mehran Shams | ۲۵ مهر ۱۳۹۶

    ولی خدایی زور داره ۴۰ هزار تومن بدی واسه یه اپ ۱۰ دلاری

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی