ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برخورد دو ستاره نوترونی در فضا 100 برابر جرم زمین، طلا تولید کرد

ستاره های نوترونی اجرام به جا مانده از انفجار ستاره های بزرگ هستند که جرم بسیار بالایی دارند؛ طوری که به عنوان مثال یک قاشق غذاخوری از مواد آنها، میلیاردها تن جرم خواهد داشت. [digipullqoute ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

ستاره های نوترونی اجرام به جا مانده از انفجار ستاره های بزرگ هستند که جرم بسیار بالایی دارند؛ طوری که به عنوان مثال یک قاشق غذاخوری از مواد آنها، میلیاردها تن جرم خواهد داشت.

ستاره های نوترونی جرم بسیار بالایی دارند

بررسی اجرام مورد بحث یکی از مباحث مورد علاقه ستاره شناسان و کیهان شناسان است که در یکی از تازه ترین رخدادها در این زمینه، دو عدد ستاره نوترونی در فاصله 130 میلیون سال نوری از زمین در فضا با یکدیگر برخورد کرده اند که موجب تشکیل مقدار زیادی فلزات گرانبها شده است.

برخورد ستاره های نوترونی که در کهکشان «NGC 4993» رخ داده، توسط 4000 نفر از منجمان سطح دنیا رصد شده که داده های به دست آمده توانسته اند روند شکل گیری عناصر سنگین را به صورت شفاف تری توصیف کنند.

به گفته «برایان متزگر» اخترفیزیکدان دانشگاه کلمبیای آمریکا، علت شکل گیری عناصر سنگین فرآیندی تحت عنوان «r-process» است که طی آن نوترون های پرشتاب و بسیار داغ دو ستاره در برخورد با یکدیگر، اتم های فوق سنگینی را شکل می دهند که این اتم ها به دلیل ناپایداری، تقریباً بلافاصله از هم پاشیده می شوند و عناصری مانند طلا و پلاتینیوم را به وجود می آورند.

لازم به ذکر است که برخورد مورد اشاره، با ترکیب دو ستاره نوترونی و تشکیل یک سیاهچاله همراه بوده که در کنار آن، مقدار زیادی طلا، نقره، پلاتینیوم، اورانیوم و ید در فضا پراکنده شده است.

گفتنی است بر اساس تخمین دانشمندان، مقدار فلزات گرانبهای حاصل از اتفاق مذکور شامل 50 برابر جرم زمین نقره، 100 برابر جرم زمین طلا و 500 برابر جرم زمین پلاتینیوم بوده که ارزش طلای پراکنده شده به تنهایی برابر 100 اُکتیلیون دلار (1 با 29 صفر در مقابلش) بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • morteza
    morteza | ۲۵ مهر ۱۳۹۶

    اگر طلا زیاد بشه که دیگه ارزش نداره و قیمتش میاد پایین

  • مهرداد اندیشه
    مهرداد اندیشه | ۲۵ مهر ۱۳۹۶

    خدا شاهده من تا الان که ۳۰ سال از عمرم میگذره نمیدونستم واحد شمارشی به اسم اکتیلیون هم هست?????.
    آخرین واحد شمارشی که شنیدم و به اندازه کل کهکشان هم هست اختلاسیون بود????

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۵ مهر ۱۳۹۶

    شبیه کارتون سیاره گنج میشه،یه سیاره پر از طلا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی