ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات از حمله هکرها به چندین سایت ایرانی خبر داد

حملات هکرها انواع مختلفی دارد که یکی از رایج‌ترین آنها به «حمله deface» مشهور است. در این مورد کاربر بازدیدکننده هنگام ورود به وبسایت با نوشته‌ و یا متنی روبرو می‌شود که عموما حاوی پیام‌های هکر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۵

حملات هکرها انواع مختلفی دارد که یکی از رایج‌ترین آنها به «حمله deface» مشهور است. در این مورد کاربر بازدیدکننده هنگام ورود به وبسایت با نوشته‌ و یا متنی روبرو می‌شود که عموما حاوی پیام‌های هکر به مسئولان آن سایت و یا خوانندگانش می‌باشد. وزیر ارتباطات، «محمدجواد آذری جهرمی»، در طی چند توییت از حملاتی اینچنینی به چندین سایت ایرانی در شب گذشته خبر داده‏، حملاتی که خوشبختانه کنترل شده‌اند و خساراتی را در پی نداشتند.

جهرمی در ادامه توییت‌های خود ضمن تاکید به حفظ دارایی‌های سایبر و امنیت این فضا خبر از تربیت 10000 نیروی متخصص در این زمینه را در طول عمر دولت دوازدهم داد و افزود: «تربیت این نیروها از طریق مراکز آپای دانشگاههای کشور صورت خواهد پذیرفت.»

آپا که متشکل از سه کلمه آگاهی، پشتیبانی و امداد است به معنای گروه واکنش و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای است. مراکز آپا در سراسر دانشگاه‌های کشور به منظور  ارتقای دانش و توان مهندسی در حوزه امنیت سیستم های کامپیوتری و پردازش اطلاعات به وجود آمده‌اند. در این مراکز به سه اصل زیر توجه ویژه‌ای می‌شود:

  • ارتقای آگاهی و درک مسائل مرتبط با امنیت اطلاعات کاربران
  • پشتیبانی و استفاده از تکنولوژی مناسب برای افزایش مقاومت در برابر حملات سایبری
  • شناسایی و رفع آسیب‌پذیری‌های در سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری

ایران از نقطه نظر امنیت سایبری در رتبه 60ام دنیا جای دارد که با توجه به حساس بودن اطلاعات کشور و قربانی بودن حملات سایبری نیاز مبرمی به پیشرفت آن حس می‌شود. حضور نیروهای تخصصی از بخش خصوصی در بدنه دولت برای حفظ و نگهداری اطلاعات محرمانه کشور بیش از پیش حس می‌شود. مسئله‌ای که بهتر است به یک تقسیم کار ملی واگذار شود و نه یک سازمان خاص تا نتایج مطلوبی از آن گرفته شود.

با توجه به گفته‌های وزیر و همچنین اسامی سایت‌های مورد حمله واقع شده و نام هکرها به نظر می‌رسد که این حملات جنبه سیاسی دارند.

مسائلی چون فقدان آگاهی سایبری و آموزش آن و همچنین دلالی در امنیت سایت‌های حکومتی و دولتی که بر عهده تعدادی شرکت خاص واگذار شده از دیگر عوامل تضعیف قدرت امنیت سایبری ایران به شمار می‌روند.

حملات deface عموما از طریق باگ یا ضعف های امنیتی که در اسکریپت سایت یا سرور مورد نظر وجود دارد امکان پذیر است که این اشکال می تواند در هنگام برنامه نویسی اسکریپت یا نرم افزارهای نصب شده برروی سرور و عوامل بسیار دیگری به وجود بیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۲۵ مهر ۱۳۹۶

    تربیت 1000 نفر یا ده هزار نفر؟ تو توییت وزیر عدد ده هزار اومده

  • زروان
    زروان | ۲۵ مهر ۱۳۹۶

    رتبه ۶۰م دنیا
    خخخخ

مطالب پیشنهادی