ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت بیگلو تا سال 2022 اقامتگاه فضایی خود را به مدار ماه می فرستد

شرکت فضایی «Bigelow Aerospace» که در زمینه تولید اقامتگاه های فضایی انبساط پذیر فعالیت می کند، قصد دارد در 5 سال آینده اقامتگاه های خود را به مدار ماه بفرستد. نام ماژولی که قرار است ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۶ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

شرکت فضایی «Bigelow Aerospace» که در زمینه تولید اقامتگاه های فضایی انبساط پذیر فعالیت می کند، قصد دارد در 5 سال آینده اقامتگاه های خود را به مدار ماه بفرستد.

نام ماژولی که قرار است به سمت ماه فرستاده شود «B330» است و به گونه ای طراحی شده که به صورت مستقل، کاملاً خودکار و به عنوان یک ایستگاه فضایی تجاری مورد استفاده قرار گیرد. شرکت های خصوصی می توانند از این اقامتگاه به منظور تحقیقات و آزمایش های خود استفاده کنند یا فضا نوردان را به منظور آماده سازی سفر های دور دست تر (احتمالاً از جمله مریخ) توسط B330 به مدار ماه بفرستند.

«رابرت بیگلو» (Robert Bigelow) مدیر این شرکت معتقد است که پروژه مذکور برای ناسا و آمریکا فرصت استفاده از فناوری B330 را در کوتاه مدت و با هزینه مناسب فراهم می آورد و انتظار می رود که تا سال 2022 بتوان به واسطه B330 به مدار ماه سفر کرد. او همچنین در توییتی از ناسا به منظور سرمایه گذاری در این طرح دعوت نموده.

به منظور رساندن این اقامتگاه به مدار ماه، ابتدا باید B330  توسط نسل آینده موشک های شتاب دهنده «Vulcan» شرکت سرمایه گذاری مشترک «United Launch Alliance» یا «ULA»، به فضا ارسال شود. البته این موشک ها تا قبل از سال 2019، آماده نخواهند شد.

قرار است اولین ارسال B330 توسط وُلکان، به مدار پایینی زمین انجام شود تا آزمایش های لازم روی این اقامتگاه ، در فضا انجام گیرد. شرکت بیگلو امیدوار است که پس از این آزمایش بتواند هر چند ماه یک بار فضا نوردان و محموله های مورد نیاز را به آن ارسال کند و یا به زمین باز گرداند. لازم به ذکراست که نام این اقامتگاه اشاره به فضای 330 متر مکعبی آن پس از انبساط دارد و می تواند تا 6 انسان را در خود جای دهد.

پس از این مراحل شرکت فضایی بیگلو می تواند اقامتگاه را به مدارد ماه بفرستد؛ بدین منظور شرکت ULA باید دو موشک ولکان دیگر را نیز به فضا بفرستد؛ یکی از این دو به منظور حمل ماژولی به نام ACES استفاده می شود که برای سرما زدایی اقامتگاه به کار خواهد رفت و موشک دوم، B330 را به سمت ماه خواهد برد. همچنین تمام سوخت مورد نیاز برای سفر از مدار زمین به سمت ماه نیز در این دو موشک قرار خواهد گرفت.

همان طورکه پیش تر در دیجیاتو گفتیم این شرکت ماژولی به نام «BEAM» را به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرده بود که فرآیند انبساط آن به مشکل خورده بود. البته بعد تر ناسا مدت زمان فعالیت این ماژول در ایستگاه فضایی را برای یک سال دیگر تمدید کرد تا بدین ترتیب، بیم برای 3 سال در این ایستگاه باقی بماند. 

گفتنی است حجم محموله های ارسالی به فضا همواره یکی از محدودیت های موجود در راه ارسال تجهیزات به خارج از جو زمین بوده؛ به همین دلیل، قابلیت انبساط پذیری BEAM و نیز B330 می تواند موجب صرفه جویی در فضای بار ارسالی توسط راکت ها و در نهایت کاهش هزینه ها شود.

لازم به ذکر است که همکاری شرکت های Bigelow Aerospace و ULA تنها چند هفته پس گفته های «مایک پِنس»، معاون رئیس جمهور آمریکا مبنی بر درخواست از ناسا برای سفر به ماه صورت گرفت.

از سوی دیگر هنوز برنامه ناسا برای بازگشت به ماه، به طور دقیق مشخص نشده است. البته این آژانس فضایی در خصوص طرح آزمایشی خود به نام «Deep Space Gateway» به منظور ساخت ایستگاه فضایی انسانی در نزدیکی ماه در نیمه دوم سال 2020 میلادی خبر داده. انتظار می رود ناسا برای دستیابی به این هدف یا سایر پروژه های مرتبط با ماه، از همکاری با شرکت فضایی بیگلو بهره ببرد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad17fl
    Mohammad17fl | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

    امیدوارم این کار انجام بشه و زمینه برای سکونت بشر در خارج از جو زمین امکان پیدا کنه

  • گودرز رجب پور
    گودرز رجب پور | ۲۶ مهر ۱۳۹۶

    جای این میشه سطح ماه پایگاه تأسیس کرد و گسترش داد شاید سخت باشه ولی گامهای خوبی تو زمینه سکونت بشر خارج از زمین و کره دیگه برداشته میشه

مطالب پیشنهادی