ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسمارتفون های بدون حاشیه؛ رده بندی کم حاشیه ترین موبایل های سال ۲۰۱۷

۲۰۱۷ بدون شک سال تلفن های هوشمند بدون حاشیه است، به حدی که حتی نمی توان ظاهر بعضی از آن ها را با مدل های یک سال و نیم پیش مقایسه کرد. نه تنها کناره ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

۲۰۱۷ بدون شک سال تلفن های هوشمند بدون حاشیه است، به حدی که حتی نمی توان ظاهر بعضی از آن ها را با مدل های یک سال و نیم پیش مقایسه کرد. نه تنها کناره های نمایشگرها، بلکه حتی قسمت های بالا و پایینی نیز رو به حذف شدن رفته اند.

نسبت به ۱-۲ سال پیش اما همه چیز تغییر کرده و یکی از مهم ترین مسائل در طراحی اسمارتفون ها، تجهیز تلفن به نمایشگرهای (تقریبا) بدون حاشیه است اما هر شرکتی یک روندی را پیش گرفته.

در این مطلب سعی داریم نسبت نمایشگر به کل پنل جلویی که شامل حواشی غیر قابل استفاده از منظر نمایش تصویر می شود را بررسی کنیم و به ترتیب بگوییم کدامیک از اسمارتفون های مطرح امسال کمترین حاشیه را دارند.

اسنشال فون: ۸۵ درصد

برنده امسال بدون شک اسنشال فون است (البته اگر شرکتی در لحظه آخر به یک مرتبه سورپرایزمان نکند و دستگاه جدیدی به بازار عرضه نشود). اسنشال فون یا PH-1 با داشتن بیشترین نسبت نمایشگر یعنی ۸۵ درصد، در جایگاه نخست قرار می گیرد.

گرچه اندی رابین تمرکز خود را روی نمایش قابلیت های دوربین و عملکرد یکپارچه دستگاه گذاشته بود اما نمی توان زیبایی دستگاه را که به لطف چنین نمایشگری حاصل شده نادیده گرفت.

برخلاف موبایل های سامسونگ، اسنشال فون دارای یک حاشیه ضخیم در قسمت انتهایی اش است و در بالا، فقط برآمدگی دوربین سلفی را داریم. همین موضوع کمک کرده تا اسنشال فون بالاتر از رقبا در رتبه اول قرار بگیرد.

سامسونگ گلکسی نوت ۸، اس ۸ و اس ۸ پلاس: ۸۳ الی ۸۴ درصد

در حالی که جایگاه دوم در اختیار گلگسی اس ۸ است، آخرین پرچمدار سامسونگ و اولین تلفن هوشمندی که تب داغ موبایل های بدون حاشیه را راه انداخت. اما بر خلاف تلفن هوشمند Essential، دو حاشیه نازک در بالا و پایین اس ۸ قرار دارند که نقش خاصی را نیز ایفا نمی کنند.

این موضوع، رده بندی را حتی از پیش جالب تر می کند چرا که نشان می دهد سازنده ها می توانند با همان شیوه های قدیمی اندازه نسبی صفحه نمایش را افزایش دهند، بدون آن که نیاز باشد خلاقیت خاصی به خرج دهند. البته نه به طور کامل، نباید از یاد ببریم که تصمیم سامسونگ برای استفاده از نمایشگرهای خمیده، تاثیر مثبتی روی نسبت صفحه نمایش به بدنه موبایل داشته و به طرز قابل توجهی حاشیه های کناری را کاهش داده است.

همچنین، این نمایشگرهای خمیده زیبایی ظاهری خوبی به اس ۸ می بخشند (البته افراد بسیاری نیز هستند که نمایشگرهای صاف را ترجیح می دهند) گلکسی نوت ۸ اما با وجود طراحی بسیار مشابه، در مقایسه با اعضای قبلی خانواده اش، نسبت تصویر به بدنه کمتری دارد. هر چند این تفاوت کمتر از ۱ درصد و نتیجه نهایی یکی از خوش دست ترین تلفن های هوشمند در این ابعاد است و ما هم واقعا شکایتی نداریم.

اپل آیفون اکس: ۸۲ درصد

ظاهر می تواند فریبنده باشد و آیفون ۱۰ هم شاهدی بر این ادعا است. تقریبا می توان گفت که ۸۲ درصد از کل بدنه جلویی آیفون جدید اپل را نمایشگر اشغال کرده و اگرچه در قسمت پایینی هیچ حاشیه ای مشاهده نمی شود ولی در بخش بالایی یک نوار باریک و نه چندان کامل می بینیم.

درون این نوار که البته کل قسمت بالایی را پوشش نمی دهد، انواع سنسورها و البته دوربین را برای تشخیص چهره، عکس و فیلمبرداری و... داریم.

فناوری فیس آیدی اپل نیازمند سنسورهای خاصی بوده که جای زیادی را در قسمت جلویی اشغال کرده اند، به همین دلیل آیفون ۱۰ نتوانسته اسنشال فون را در این زمینه شکست دهد.

ال جی V30 و ال جی جی ۶: ۷۹ الی ۸۱ درصد

اگر چه سامسونگ موفقیت بیشتری در بازار کسب کرده و سهم بیشتری هم دارد ولی رقیب هموطنش یعنی ال جی اولین شرکتی بود که چنین ظاهر جدیدی را با ال جی جی ۶ به دنیا معرفی کرد.

از آنجایی که ال جی تصمیم گرفت جی ۶ را با لبه های مسطح و نه خمیده عرضه کند، درصدی بهتر از ۷۹ برایش حاصل نشد. لبه های خمیده گلکسی ها بسیار کمک می کنند تا نسبت تصویر به بدنه افزایش یابد، موردی که در دیگر اسمارتفون ها شاهدش نیستیم.

با این حال، ال جی در V30 رکورد خود را دو درصد افزایش داد و به رقم ۸۱ درصد رسید که این افزایش در یک نسل تحسین برانگیز است. V30 از جی ۶ هم بزرگتر است ولی حاشیه هایش در هر ۴ ضلع باریک تر شده اند.

ال جی Q6 و میانرده های بی حاشیه

همانند بسیاری دیگر از ویژگی های مرتبط با پرچمداران، این قابلیت نیز کم کم به مرحله استفاده در موبایل های میان رده نیز می رسد. در حال حاضر فقط LG Q6 را در چین داریم که وارد بازار شده.

وقتی قسمت جلوی دستگاه را نگاه کنید، انگار یک G6 را می بینید. اما بخش پشتی کاملا تفاوت دارد. با این حساب، پس همان ۷۹ درصد را داریم اما در یک موبایل میان رده و نه پرچمدارد.

سامسونگ نیز از قافله عقب نمانده و قرار است به زودی سری A را با نمایشگری کم حاشیه روانه بازار کند. گفته می شود که نمایشگر جدید موبایل های سری A نیز بسیار شبیه گلکسی اس ۸ هستند و تفاوت زیادی مشاهده نمی شود.

رقبای چینی

اگر تا به حال به شما ثابت نشده باید بگوییم که چینی ها در زمینه تولید تلفن های همراه حالا واقعا حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

حالا میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو را داریم که هر دویشان با نسبت تصویر ۸۲ درصدی جایگاه خوبی را در این رقابت از آن خود کرده اند. هوآوی حتی گفته که میت ۱۰ از آیفون ۱۰ هم حاشیه کمتری دارد.

بد نیست یادی هم کنیم از شیائومی می میکس ۲، جانشین اولین تلفن همراه بدون حاشیه دنیا که سال پیش توسط این شرکت چینی به بازار عرضه شد و کمپانی های دیگر را وسوسه کرد. می میکس ۸۴ درصد نسبت تصویر به بدنه داشت اما در می میکس ۲ این رقم ۳ درصد کاهش یافته و به ۸۱ رسیده است.

شرکت های دیگری نظیر ویوو و اوپو نیز با موبایل هایی نظیر X20 و F5 وارد گود شده اند (یا قرار است بشوند) و انتظار می رود وان پلاس هم خیلی زود موبایلی بدون حاشیه نمایشگر معرفی کند.

نتیجه گیری

با نگاه کردن به همه این موبایل ها می توان به این نتیجه رسید که دو رویکرد کلی برای کاهش حاشیه ها وجود دارد: یکی از بین بردن کلی نوارهای کناری یا کاستن حاشیه ها تا حد امکان و دیگری حذف حاشیه ها و قرار دادن بیرون زدگی ها برای جای سنسورها و دوربین.

گروه اول شامل سامسونگ و ال جی می شود و گروه دوم هم اسنشال فون و اپل را می گوید. البته سامسونگ یک ترفند جالب دیگر هم دارد و آن ایجاد خمیدگی در دو طرف اسمارتفون هایش است.

به هر حال، چنین قابلیتی از آن دسته فناوری هایی نیست که صرفا در یک نسل مشاهده کنیم. ۱-۲ سال دیگر این درصدها باز هم افزایش پیدا می کنند به حدی که روزی شاهد درصد بسیار ناچیزی حاشیه در قسمت جلویی موبایل هایمان باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • امیر
    امیر | ۲۹ مهر ۱۳۹۶

    این q6 هم خیلی خوبه فقط حیف پردازنده ضعیفی روش گذاشته!!

  • روزبه
    روزبه | ۲۸ مهر ۱۳۹۶

    باید یه گوشی بسازن همش صفحه نمایش باشه دوربین زیر صفحه باشه موقع استفاده از دوربین اون تیکه از نمایشگر خاموش بشه و از دوربین استفاده کرد

    • 401914125
      401914125 | ۲۸ مهر ۱۳۹۶

      چه ایده ای? ? ? ? ?

  • Sam Anderwood
    Sam Anderwood | ۲۸ مهر ۱۳۹۶

    بنظر میاد ایفون ۱۰ کم حاشیه ترین باشه....و مدرنترین ..یجورای انگار اینده گوشیا اینشکلیه

    • علی زارع
      علی زارع | ۲۸ مهر ۱۳۹۶

      طرفدار ایفون نیستم ولی با حرفت موافقم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی