ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آغاز طرح رجیستری، بهانه‌ای برای افزایش قیمت موبایل توسط فروشندگان نیست

طرح رجیستری بالاخره رسماً آغاز شد. این طرح که چندباری تاریخ اجرای آن عقب افتاد، در نهایت از جمعه شروع به‌کار نمود و اولین مرحله آن که بحث مانیتورینگ و پایش شبکه است در حال ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

طرح رجیستری بالاخره رسماً آغاز شد. این طرح که چندباری تاریخ اجرای آن عقب افتاد، در نهایت از جمعه شروع به‌کار نمود و اولین مرحله آن که بحث مانیتورینگ و پایش شبکه است در حال انجام است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گمرگ جمهوری اسلامی ایران، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اپراتورها و شرکت‌های واردکننده رسمی همگی دست به دست هم دادند تا این طرح یک بار دیگر روی شکست را نبیند.

حفظ نظم بازار، مهم‌ترین دلیل انجام مرحله‌ای طرح رجیستری

حال رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصاحبه ای تلویزیونی با بیان اینکه تمامی موبایل‌های فعال در سامانه طرح رجیستری ثبت شده و این کار نیز هزینه‌ای برای مردم ندارد، گفت:

«عوارض گمرکی برای موبایل در حد پنج درصد است و تاثیری در بازار ندارد. ظرف هشت روز آینده نیز برندهایی را که دیگر نمی‌توان از موبایل‌های قاچاق‌شان استفاده کرد اعلام می‌کنیم.»

قرار است موبایل‌هایی که طرح رجیستری بروی آنها عملی می‌گردد آرام آرام و مدل به مدل اعلام شود، به گفته «حسین فلاح جوشقانی»، انجام اطلاع‌رسانی کافی و حفظ نظم بازار از مهمترین دلایل انجام مرحله‌ای این طرح به‌شمار می‌رود.

در حال حاضر ۳۰ شرکت مجوز رسمی واردات تلفن همراه را در اختیار دارند که هر کدام نماینده ۲ تا ۳ برند هستند. طبق گفته برخی از این شرکت‌ها به دیجیاتو، در صورت خارج شدن کالا‌های قاچاق و نیاز بازار به مدل‌های مختلف تلفن‌همراه ، آنها حاضرند با بالا بردن میزان وارادات و گسترش فعالیت خود نیاز بازار را فراهم آورند تا نظم فعلی حفظ شده و افزایش قیمتی را مشاهده نکنیم.

مرحله اول بحث مانیتورینگ و پایش شبکه است

جوشقانی درباره آغاز فاز نخست طرح رجیستری نیز توضیحاتی ارائه نمود:

«در مرحله اول بحث مانیتورینگ و پایش شبکه را داریم؛ به این معنی که تلفن‌های همراهی که از قبل در شبکه فعال بوده یا در دست مردم هست و می‌خواهند فعال کنند را شناسایی و در دیتای بانکی خود ثبت می‌کنیم.»

وی معتقد است مردم برای فعال کردن تلفن‌های همراه خود در شبکه فعلا لازم نیست کاری کنند، تنها لازم است اگر موبایل بلااستفاده‌ای دارند، در شبکه فعال کنند تا در سامانه گمرک ثبت شود چراکه دستگاه‌هایی که تاکنون موفق به سرویس‌گیری از اپراتور‌ها شده اند به صورت اتوماتیک در این سامانه ثبت می‌شوند.

جالب است بدانید طرح رجیستری، سبب شده تا واردکنندگان و فروشندگان موبایل پلمپ دستگاه‌های خود را باز کرده و با گذاشتن سیم‌کارت، آنها را فعال کنند. این در حالیست که هنوز مدل‌هایی که در مرحله اول شامل این طرح می‌شوند نیز مشخص نشده‌اند اما بازاری‌ها حاضر به ریسک کردن نیستند.

«حمیدرضا دهقانی نیا» مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این‌باره در گفتگویی که با دیجیاتو داشت، خاطر نشان کرد:

«از سال گذشته تا اعلام تاریخ آغاز طرح، بسیاری از شرکت‌ها و فروشندگان با یک یا دو سیم‌کارت یکباره ۵۰۰ تا هزار موبایل را در سامانه گمرک ثبت کردند. ما تمام این آمارها را به تفکیک تاریخ و مکان داریم. با توجه به هماهنگی‌های ایجاد شده میان اپراتورها و نهاد‌های مربوطه، ما قادر به کسب همه این اطلاعات هستیم و بعد از عملی شدن رجیستری شرکت‌های مشکوک را تحت نظر‌ قرار خواهیم داد.»

وی مدعی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با داشتن این اطلاعات قادر است میزان فعالیت رسمی و قانونی تمام شرکت‌های حوزه وارادات موبایل را نظارت کند و در صورت خوشایند نبودن آمار فعالیت آنها مجوزشان گرفته و در اختیار شرکت دیگری قرار دهد.

دکتر دهقانی نیا معتقد است تمام فرصت‌های لازم برای منطبق شدن شرکت‌ها، فروشندگان و مردم با طرح رجیستری داده شده است اما پس از انجام این مهم، دیگری بهانه‌ای برای وجود موبایل قاچاق در کشور نیست.

از آنجاییکه فروشندگان مدل‌های مختلف تلفن‌همراه، بخصوص فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی، مدعی هستند که همواره محصولات خود را قانوناً وارد کشور می‌کنند، پس ۵ درصد عوارض گمرک و ۹ درصد ارزش افزوده مورد نیاز را قبلاً پرداخت کرد‌ه‌اند و منطقاً بهانه‌ای برای بالا بردن نرخ‌های موجود ندارند اما آیا واقعاً قیمت موبایل در روزهای آتی و پس از مشخص شدن مدل هایی که در مرحله اول طرح رجیستری قرار می‌گیرند، تغییری نخواهد داشت؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    5درصد اصلا چیزی نیست کلان میشه ۲۰۰یا ۳۰۰هزار

  • Me.n.KHOF4SH
    Me.n.KHOF4SH | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    دیجیاتو هم دیگه رفته لای رسانه های زرد هیچ، کامنتای ماهم که ثبت نمیکنه

  • علی بحرینی
    علی بحرینی | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    باز این طرح رو به رخ کشیدن ای خدا جمع کنید بساطتون بزارید مردم با خیال راحت گوشی خرید و فروش کنن اینا همش به دنبال سود هستن

  • گودرز رجب پور
    گودرز رجب پور | ۲۹ مهر ۱۳۹۶

    از اینکه نظراتی که به نفع دیجیاتو نیست رو حذف میکنید کاملا خوشحال می شم برا تحریریه سایت آرزوی موفقیت و شادکامی دارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی