ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گذشته و آینده خانواده سرفس مایکروسافت از زبان پانوس پانای

در نخستین روزهایی که از معرفی خانواده سرفیس مایکروسافت می گذشت این تصور در ذهن بسیاری شکل گرفته بود که غول نرم‌افزاری صرفا برای نمایش قابلیت‌های ویندوز ۸ اقدام به تولید سخت افزار کرده است. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در نخستین روزهایی که از معرفی خانواده سرفیس مایکروسافت می گذشت این تصور در ذهن بسیاری شکل گرفته بود که غول نرم‌افزاری صرفا برای نمایش قابلیت‌های ویندوز ۸ اقدام به تولید سخت افزار کرده است. اما در پنج سالی که از زمان تولد نخستین سرفس می گذرد اوضاع تغییر کرد و دو تبلت هیبریدی، دو دستگاه لپ تاپ، یک آل این وان ۲۸ اینچی و نیز یک وایت بورد بسیار پیشرفته به این خانواده اضافه شد و علاوه بر این مساله شاهد ارتقاء و بهبود چشم گیر امکانات و مشخصات آنها هم بودیم.

حالا مایکروسافت تلاش دارد تا سرفس را به سخت افزاری همه کاره برای مشتریانش بدل نماید و دستگاه های هیبریدی را طراحی کرد تا قابلیت‌های آنها را به بالاترین حدشان برساند.

سرفس بوک ۲ را می توان بهترین نتیجه و ماحصل این تلاش دانست؛ این محصول قدرتمندترین عضو خانواده خود به شمار می رود که تا الان وارد بازار شده است و همین چند روز پیش بود که در کنار جدیدترین نسخه از به روز رسانی ویندوز ۱۰ موسوم به Creators Update از راه رسید. این محصول که نمایشگرش قابلیت جدا شدن از بدنه را دارد آنطور که مایکروسافت وعده داده قادر به اجرای هرچیزی هست؛ از توسعه محتوا در محیط CAD گرفته تا اجرای سنگین ترین بازی‌ها.

سرفس بوک ۲

خانواده سرفس مایکروسافت همچنین حامی بزرگی به نام پانوس پانای را دارند که هم اکنون به عنوان معاونت سازمانی دستگاه های خانواده سرفس فعالیت می کند. پانای آنچنان عشق و علاقه ای به این گروه از سخت افزارهای شرکت متبوعش دارد که میتواند ساعت ها در مورد لولای لپ تاپ سرفس حرف بزند. او از نخستین روزهای تشکیل این واحد در تیم توسعه دهنده آن حضور داشته و بهترین فرد برای صحبت کردن در رابطه با گذشته و آینده این محصولات به شمار می رود.

پانای به تازگی مصاحبه ای با نشریه تک کرانچ داشته و اطلاعات تازه ای را در این خصوص ارائه نموده که در ادامه توجه شما را به متن مصاحبه وی جلب می نماییم.

تا به امروز کمتر پیش آمده که شاهد عرضه سخت افزاری برای هنرمندان باشیم. آیا در آینده شاهد رشد این محصولات خواهیم بود؟

بله. حق با شماست. اما این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیار اهمیت دارد که سخت افزار و نرم افزار شما همخوانی خوبی با ایده هایتان داشته باشند. گاهی اوقات اینطور نمی شود زیرا شما طراح CAD یا Maya نیستید. من هم با محیط CAD کار نمی کنم اما خودم را یک هنرمند می دانم زیرا افکاری که ساعت سه صبح از ذهنم عبور می کنند مهم‌ترین تفکراتم هستند. آنها را می نویسم و بالاخره از آن ایده ها چیزی خلق می کنم.

آیا حرکت مایکروسافت به سمت ایجاد محتوای سه بعدی نوعی تلاش به منظور آماده کردن کاربران برای واقعیت افزوده، مجازی یا ترکیبی است؟

ما بیشتر تلاش داریم که مردم را از این طریق با این نوع محتوایی که گفتید آشنا کنیم چراکه نسل بعدی رایانش چنین فرصتی را پیش روی خود دارد. سرفس بوک ۲ مجهز به یک میکروفون دوگانه است؛ این ایده که بتوانید با کامپیوتر خود صحبت کنید، آن را لمس نمایید یا از ماوس به همراهش استفاده کنید همگی وضعیت های کاربری بی نقصی هستند که با دستگاه یکپارچه سازی شده اند. حال تصور کنید که همه اینها به صورت سه بعدی در اختیارتان قرار بگیرند که معتقدم چنین چیزی واقعا حقیقت دارد. واقعیت مجازی و افزوده به زودی از راه می رسند. اگر من یک مشتری هستم و قصد دارم که روی دستگاهی مانند این سرمایه گذاری کنم باید مطمئن شوم که آینده بخشی از آن است.

مایکروسافت چقدر در رابطه با رایانش صوتی جدی است؟ کورتانا حالا در کامپیوترهای شخصی حضور دارد و به زودی رقیب آن برای اکوی آمازون از راه خواهد رسید. به نظرتان در چه برهه ای این تکنولوژی دنیای کامپیوترها را دستخوش تغییر خواهد کرد و به جزئی جدایی ناپذیر از خانه ها بدل می گردد؟

نمی دانم دقیقا چه زمانی این اتفاق رخ می دهد اما بسیار در این باره جدی هستم. هوش مصنوعی نقشی کلیدی در این زمینه دارد و ساتیا نادلا هم به این مساله ایمان دارد.

آیا مایکروسافت در وهله نخست سری سرفس را به عنوان مرجعی برای شرکای سخت افزاری اش معرفی کرد؟

هیچگاه چنین قصدی نداشته. در واقع سرفس با این سوال تولید شد که «بهترین دستگاه برای سیستم عامل ویندوز چیست؟» هدف در واقع تولید بهترین استیج برای نمایش قابلیت های ویندوز ۱۰ بود. البته در ابتدا مناقشاتی در رابطه با اینکه چنین کسب و کاری تا چه اندازه باید بزرگ شود مطرح گردید اما واقعیت آن است که اگر به مقیاس مطبوع نمی رسیدیم سرفس ابدا یک محصول نمی شد. میلیون ها نفر از مردم باید از آن استفاده نمایند و حالا این سخت افزاری نقشی کلیدی و اساسی را در توسعه نرم افزارش ایفا می کند. اما همزمان سرفس کسب و کاری در حال رشد به شمار می رود و ما نیز توسعه آن تلاش می کنیم.

مایکروسافت چه رویکردی را در توسعه این محصول به کار گرفت تا شکست های سخت افزاری سابق را تجربه نکند؟ به نظر می آید که نادلا نقش پررنگی در این عرصه ایفا کرده است.

او نقش بسیار پررنگی داشت. یکی از قمارهای نادلا [بعد از آغاز مدیریتش] سخت افزار بود. او درست قبل از عرضه سرفس پرو ۳ به این سمت منصوب شد و تصمیم تولید آن دستگاه را گرفت. نادلا در این باره می گفت: اگر قرار باشد این محصول را به بازار عرضه کنیم باید فوق العاده باشد. ما برای آنکه بتوانیم به عنوان بازیگر عرصه سخت افزار نیز فعالیت کنیم به یک محصول فوق العاده نیاز داشتیم. سرمایه گذاری بزرگی روی سرفس پرو ۳ انجام دادیم و موفق هم ظاهر شدیم.

رویکردتان تا چه اندازه با استراتژی سخت افزاری قبلی مایکروسافت فرق داشت؟

اینبار حرف از یکپارچه سازی اساسی سخت افزار با نرم افزار در میان بود. این موضوع خیلی اهمیت داشت.

آیا این بخشی از  DNA محصول از ابتدای تولیدش نبود؟ شما مایکروسافت هستید و نرم افزار تخصص تان است.

خیر. نبود. کار به آن آسانی هم نبود. در دو نسل اول بیشتر تلاش ما روی ایجاد سخت افزار مناسب برای ویندوز متمرکز شده بود و در سرفس پرو ۳ برای نخستین بار آفیس و وان نوت به شکل واقعی با یکدیگر یکپارچه سازی شدند. اینکه چطور به قلم دستگاه جان بدهیم، نسبت تصویر ۲:۳ چه ظاهری به دستگاه می دهد یا ویندوز را چطور باید برای این نسبت تصویر بهینه سازی کنیم همگی پرسش هایی بودند که باید بهترین پاسخ را برایشان می یافتیم. از آن نقطه به بعد DNA که به آن اشاره کردید شکل گرفت و وارد مرحله ای شدیم که همه این محصولات در آن ساخته شدند و زیبایی تکنولوژی خود را به ما نشان داد. وقتی می بینم مردم با انگشت و قلم خود روی دستگاه هرآنچه می خواهند را ترسیم می کنند هوش از سرم می رود.

آن لحظه تغییر زمانی شکل گرفت که ما تصمیم گرفتیم نرم افزار را با درنظر داشتن سخت افزار توسعه دهیم و دیگر فرایند توسعه این دو را در دو جای متفاوت دنبال نکنیم.

از یک نظر شما مشغول رقابت با تمامی شرکت هایی هستید که با مایکروسافت و ویندوز همکاری نزدیکی داشته اند. وقتی به یک کمپانی سازنده سخت افزار بدل می شوید باید احتمال کاهش قابل توجه سودتان را هم در نظر بگیرید.

اجازه دهید موضوع را شفاف سازی کنم. ما شرکایمان را صرفا شریک خود می دانیم نه رقیب و همزمان با توسعه این تکنولوژی و سرمایه گذاری روی نوآوری های جدید تلاشمان را می کنیم تا ابداعاتمان را صرفا برای خودمان نگهداری نکنیم. در همین راستا تا آنجا که امکان دارد آن تکنولوژی ها را به شرکای خود منتقل می کنیم که از آن جمله می توانم به تکنولوژی قلم سرفس اشاره کنم.

وقتی لپ تاپ سرفس از راه رسید همین تاثیر را روی ویندوز ۱۰ اس داشت. آیا اقدام مایکروسافت درست بوده؟ لپ تاپ مذکور سخت افزاری فوق العاده بود که قیمت بالایی داشت و صرفا برای مقاصد آموزشی تولید شده بود. آیا با این کار تصویری اشتباه را در ذهن مخاطبان تان ایجاد نکرده اید؟

من ابدا افسوس نمی خورم و ایده ارائه ایمن ترین محصول همراه با بهترین عمر باتری و در این بسته را کاملا ستایش می کنم. اما اگر لپ تاپ سرفس را دوست ندارید میتوانید از آن صرفنظر کنید. دختر من از ویندوز ۱۰ اس استفاده میکند و این باعث خوشحالی ام است. این نسخه از ویندوز امنیت بیشتری دارد و این مهم ترین مساله از نظر من است. پسرم اما ویندوز ۱۰ اس را دوست نداشت پس از آن استفاده نکرد. او در رشته های فنی و مهندسی تحصیل می کند و به تعدادی اپلیکیشن احتیاج دارد که با آنها کار کند. اگر ویندوز ۱۰ اس تا این انداره بدون نقص نبود شاید با شما هم نظر بودم. اما حقیقت این است که مشتریان برای خود حق انتخاب دارند. شاید پیش خودتان بگویید که مایکروسافت می توانست بازاریابی بهتری را برای این دستگاه انجام دهد. این مساله اما در زمره نگرانی های من قرار ندارد. ما به ایجاد چنین تجربه ای نیاز داشتیم.

آیا سرفس پرو محصول جانبی برای ویندوز ۱۰ اس بوده؟ یعنی شما روی این پلتفرم آموزشی کار می کردید و به همین خاطر لپ تاپ سرفس را هم همزمان با آن عرضه کرده اید؟

خیر. ما برای آنکه در عرصه سخت افزار و نرم افزار پیشتاز باشیم، لپ تاپ سرفس را برای ویندوز ۱۰ اس بهینه سازی کردیم زیرا معتقدیم که ایجاد این محیط ارزش بالایی در نظر کاربرانمان دارد. بله لپ تاپ سرفس در برخی شرایط کار نمی کند با این همه عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می دهد.

با وجود این همه محصول که به نوعی همپوشانی مبتلا هستند فکر نمی کنید که باعث سردرگمی مشتریانتان می شوید؟

به نظرم داستان یک محصول، بازاریابی آن و فروشش باید همراستان با آن باشند. اگر بتوانید چنین امری را محقق نمایید آنگاه مشخص می شود که در وضعیت خوبی به سر میبرید. اگر با یک محصول شروع کنید و در نهایت حتی یک قابلیت جدید هم به آن اضافه نکنید آنگاه می توان گفت که صرفا در وضعیت خوبی به سر می برید.

با توجه به محصولات کنونی اپل مثلا مک بوک با تاچ بارش و آیمک پرو، نظر شما در رابطه با سخت افزار کنونی این شرکت چیست؟

به نظرم اپل محصولات فوق العاده ای می سازد. اما سرفس بوک های جدید نسبت به محصولات فوق العاده آنها بی نظیر هستند. از آنجایی که نماینده این شرکت نیستم نمی دانم که تلاش دارند کدام گروه از کاربران را به سمت خود جلب نمایند اما هدف ما خالقان و هنرمندان هستند. اگر پایین ترین نسخه مک بوک پرو را با لپ تاپ سرفس مقایسه کنید متوجه می شوید که دستگاه فوق العاده به نظر می رسد. حال اگر سرفس پرو را با نسخه پیشرفته مک بوک پرو مقایسه کنید به شدت تحت تاثیر قرار می گیرید.

خانواده سرفس در مقایسه با سخت افزار تولیدی اپل نسبتا جوان است. آیا احساس می کنید که اپل دچار نوعی رکود شده؟

سخت افزار با چالش های خودش همراه است. توسعه یک محصول نیز چندین سال به طول می انجامد. به نظرم اپل محصولات فوق العاده را تولید کرده اما ما نیز جهش های قابل توجهی را به لحاظ نوآوری در سخت افزار و نرم افزار خود داشته ایم که همین حالا در حال ایجاد تغییر در صنعت هستند و به خصوص می توانم به ترکیب آفیس و ویندوز اشاره کنم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mohamad seraj
    mohamad seraj | ۳۰ مهر ۱۳۹۶

    بهترین لپتاپ ممکن که در عین حال هم لپتاپ هم تبلت هست با امکانات عالی!

  • agha
    agha | ۲۹ مهر ۱۳۹۶

    قیمتش زیاده ولی در مقایسه با مکبوک این خیلی خیلی بهتره ، واقعا کیا واسه گرافیک کارت ضعیف مکبوک پرو اینقدر پول میدن ؟ تاچ داره ، قلم داره ، باطری بیشتری هم که داره ، اصن اینا چه جوری کارت گرافیک ۱۰۶۰ رو جا دادن ؟ فک کنم از این بشه به عنوان لپتاپ گیمینگ استفاده کرد که باطری داره و شاید بشه به عنوان تنها لپتاپ گیمینگ با باطری زیاد ازش نام برد ، این لپتاپ عالیه ولی خب پولش نیست ولی هر چی هست از مکبوک بهتره ، تنها برنری مکبوک پرو cpu hq نسل ۷ هست که البته سرفیس بوک ۲ نسل ۸ u رو داره ، سرفیس بوک تازه صفحش جدا میشه .

مطالب پیشنهادی