ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آیا کپی‌کاری چینی‌ها باعث حذف خودروهای کانسپت می‌شود؟

در چند سال گذشته، کپی کاری چینی ها از روی محصولات شرکت های مشهور به یک عادت تبدیل شده و اندکی پس از معرفی یک کالای پرطرفدار، چشم بادامی ها در اسرع وقت نسخه تقلبی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۴:۱۵

در چند سال گذشته، کپی کاری چینی ها از روی محصولات شرکت های مشهور به یک عادت تبدیل شده و اندکی پس از معرفی یک کالای پرطرفدار، چشم بادامی ها در اسرع وقت نسخه تقلبی آن را با قیمت های به مراتب پایین تر روانه بازار می کنند. البته چینی ها آنقدر در این زمینه پیشرفت کرده اند که گاه قبل از رونمایی و معرفی رسمی یک محصول، نسخه تقلبی را از روی تصاویر لو رفته تولید نموده و زودتر از نمونه اصلی آن را به بازار می فرستند!

در این بین صنعت خودرو نیز از این عادت چشم بادامی ها در امان نمانده و هر از گاهی شاهد تولید کپی خودروهای معروف در کشور چین هستیم. لندویند X7 یکی از بهترین مثال ها در این زمینه است که از هر زاویه با آن بنگرید با یک رنجرور ایووک مواجه خواهید شد!

اگر چه گروه جگوار لندرور به خاطر نقض قانون کپی رایت از لندویند شکایت کرده، اما به دلیل حمایت هایی که طرف های چینی از شرکت های هموطن خود دارند، شکایت های این چنینی معمولا راه به جایی نمی برند؛ به همین جهت محکوم کردن شرکت های چینی و دریافت غرامت کاری بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن است.

ظاهرا انگلیسی ها برای جلوگیری از تکرار ماجراهای مشابه، راهکاری جدید در پیش گرفته اند. آقای گری مک گاورن (Gerry McGovern) چندی پیش هنگام رونمایی از فیس لیفت رنجرور، در مصاحبه با سایت Autocar اظهار کرد که خودروهای کانسپت به نوعی طراحی محصولات آینده این شرکت را لو داده و باعث ایجاد فرصت برای کپی کاری می شوند.

وی در ادامه صحبت های خود افزوده باید از سرمایه گذاری های هنگفت برای توسعه مدل های جدید که بسته به پروژه بین نیم الی 1 میلیارد پوند متغیر هستند، محافظت نمود.

شاید به همین خاطر است که کمپانی لندرور دیگر تمایلی به ارایه مدل های کانسپت ندارد.

در سال 2014 این کمپانی با رونمایی از دیسکاوری ویژن، پیش نمایشی از نسل پنجم دیسکاوری را به همگان نشان داد؛ اما درباره مدل جدید ولار این اتفاق رخ نداده و به یک باره شاهد معرفی آن در موزه طراحی لندن و رونمایی رسمی در نمایشگاه خودروی ژنو بودیم.

اگر این سیاست توسط سایر کمپانی ها نیز در پیش گرفته شود، در آن صورت نمایشگاه های خودرویی بخش اعظمی از جذابیت های خود را از دست خواهند داد.

البته با توجه به هزینه بسیار بالای طراحی اتومبیل های کانسپت، شاید این مساله چندان هم برخلاف میل خودروسازان نباشد!

ناگفته نماند در کنار لندویند X7، زوتای SR9 نیز یکی دیگر از معروف ترین کپی های چینی است که در سال های اخیر ارایه شده و شهرتی جهانی پیدا کرده است!

نمایشگاه شانگهای امسال نیز میزبان برخی از مدل های کپی شده بود که با مراجعه به مطلب مربوطه می توانید بیشتر با آنها آشنا شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ami_ald
    ami_ald | ۱ آبان ۱۳۹۶

    واقا کار زشتی میکنن چینیا وقتی میخوای ماشین بخری میبینی از همین مدل قیمت پایینترش هست دیگه نمیخری چون مردم با چینی اشتباه میگیرن نمونه مشابهش الفارومعو و لیفان

  • ZLATAN
    ZLATAN | ۱ آبان ۱۳۹۶

    ما پول کپی اینا رو هم نداریم فوقش بتونیم یه ایفون چینی بخریم پز بدیم?

  • pine
    pine | ۱ آبان ۱۳۹۶

    حالا شما بیا ایران.هموطنان برا یه کیلو خیار همچین جد و اباده خودتو خودشو همه رو با هم میفروشه میره

  • milad
    milad | ۱ آبان ۱۳۹۶

    دمت گرم چین⁦??⁩

مطالب پیشنهادی