ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ گیمینگ GE73VR 7RF Raider

لپ تاپ های گیمینگ ظاهر خشن، سخت افزار قدرتمند و قابلیت های متنوعی برای بازی کردن دارند، اما بیایید روراست باشیم، واقعاً هیچ چیز در نگاه اول، به اندازه یک کیبورد RGB Per-key با دکمه ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

لپ تاپ های گیمینگ ظاهر خشن، سخت افزار قدرتمند و قابلیت های متنوعی برای بازی کردن دارند، اما بیایید روراست باشیم، واقعاً هیچ چیز در نگاه اول، به اندازه یک کیبورد RGB Per-key با دکمه های رنگارنگ توجه مخاطب را به سوی خود جلب نمی کند. لپ تاپ جدید GE73VR 7RF ام اس آی اولین محصول این شرکت است که به چنین کیبوردی مجهز شده و کاربر می تواند رنگ هر یک از دکمه ها را به طور جداگانه تعیین کند.

بخشی از زیبایی دستگاه هم البته به بدنه باریک آلومینیومی باز می گردد که سخت افزار قدرتمندی در خود دارد، از جمله کارت گرافیک انویدیا GTX 1070 و پردازنده Core i7 نسل هفتم اینتل. چنین ترکیبی در کنار سیستم خنک کننده Cooler Boost 5 امکان اجرای بازی های سنگین روی بالاترین درجه گرافیکی را فراهم می کنند. در نهایت هم این صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی با سرعت پاسخگویی ۵ میلی ثانیه خواهد بود که نتیجه را پیش چشم کاربر قرار داده و لذت انجام بازی ها را، دو چندان می کند.

برای آشنایی بیشتر با لپ تاپ گیمینگ GE73VR 7RF Raider در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

MSI در GE73VR 7RF هم فرمول موفق خود را ادامه داده است و ترکیب کلی بدنه دستگاه، کاپوت یک خودروی سوپر اسپورت را در ذهن تداعی می کند. درب لپ تاپ با آلومینیوم خراش خورده ساخته شده که البته به دلیل ضخامت اندک می توان با فشار دست کمی آن را خم کرد. ترکیب رنگ مشکی با خطوط قرمز چهره خشن تری فراهم کرده است. در نهایت لوگوی شرکت سازنده با داشتن چراغ LED در این بخش می درخشد و با پوشش گوریلا گلس در مقابل خراش محافظت می شود.

درب لپ تاپ را که باز کنید، باز هم اطراف کیبورد فلز خراش خورده به چشم می خورد، اما اطراف نمایشگر و بخش زیرین بدنه با پلاستیک ساخته شده است. در سمت راست کیبورد ۳ دکمه تعبیه شده که یکی برای خاموش و روشن کردن دستگاه کاربرد دارد، دکمه دیگر فن های خنک کننده را روی آخرین درجه وارد عمل می کند و سومی برای تغییر پروفایل رنگ کلید های کیبورد کاربرد دارد.

در سمت راست بدنه کارت خوان و ۲ درگاه USB 3.0 تعبیه شده و بقیه درگاه ها در سمت چپ بدنه قرار دارند، از جمله ۱ مینی دیسپلی پورت، یک HDMI با پشتیبانی از تصویر ۶۰ هرتز با رزولوشن 4K، یک درگاه شبکه، ۱ درگاه USB 3.1 Gen 2، یک USB 3.0 دیگر و ۲ جک ۳.۵ میلی متری برای میکروفن و هدفون با پشتیبانی از صدای های-فای.

شرکت تایوانی با توجه به اندازه ی دستگاه دست بازی داشته و از فضای موجود برای تعبیه کردن تعداد زیادی درگاه متنوع در لپ تاپ Raier بهره جسته است. نکته ی جالب هم اینکه درگاه های USB به چراغ LED مجهز هستند و به راحتی می توانید بین آنها و درگاه های دیگر تمایز قائل شوید.

وزن ۲.۸ کیلوگرمی این محصول با توجه به ابعاد ۱۷ اینچی و توانایی سخت افزاری دستگاه در سطح کاملاً قابل قبول قرار می گیرد، اما از آن هم بهتر ضخامت ۲۸.۵ میلی متری بدنه به حساب می آید که این لپ تاپ قدرتمند و غول پیکر را بیشتر از محصولات زمخت گیمینگ، به لپ تاپ های قابل حمل شبیه ساخته است.

صفحه کلید و تاچ پد

در GE73VR 7RF برای اولین بار شاهد استفاده از کیبورد RGB Per-key ساخت SteelSeries با قابلیت تغییر رنگ تک تک دکمه ها هستیم، در حالی که تا پیش از این، تمام کلید های سطح کیبورد به ۳ گروه تقسیم شده بود و می توانستید برای هریک از قسمت های راست، چپ یا وسط، یک رنگ انتخاب کنید.

دکمه های کیبورد لپ تاپ Raider جنس نرمی دارند و اطراف آنها شفاف ساخته شده است تا نور را به شکل بهتری انتشار دهد. این کیبورد ضمناً به ویژگی anti-ghosting مجهز شده است، در نتیجه فشار دادن یک دکمه باعث فعال شدن دکمه های کناری به شکل ناخواسته نمی شود و خللی در اجرای بازی از این نظر ایجاد نمی کند.

در این لپ تاپ کلیدهایی با ارتفاع ۱.۹ میلی متر در اختیار داریم که مقدار حرکت بالایی دارند، اما به دلیل نرم بودن دکمه ها نباید توقع تجربه کاربری در سطح صفحه کلیدهای دسکتاپ یا لپ تاپ های گیمینگ مجهز به کیبورد مکانیکی را داشته باشید.

تغییر رنگ دکمه ها و تنظیمات کیبورد از طریق نرم افزار SteelSeries Engine 3 انجام می شود. در این نرم افزار می توانید رنگ هر یک از دکمه ها را به شکل جداگانه انتخاب کنید یا یکی از حالت های پیش فرض شرکت سازنده را مورد استفاده قرار دهید. گزینه های مختلفی با افکت های مختلف وجود دارد، از طرح پرچم دانمارک یا آمریکا گرفته تا حالت دیسکو که رنگها را روی سطح صفحه کلید به رقص در می آورد، حالت برخورد قطرات باران با سطح برکه، رنگ های رنگین کمان و موارد دیگر.

تاچ پد بزرگ محصول فضای مناسبی در اختیار شما قرار می دهد و میزان حساسیت آن کاملاً قابل قبول است. در پایین تاچ پد نیز دو دکمه فیزیکی به چشم میخورد که به شکل مکانیکی عمل می کنند. مزیت تاچ پد هایی با دکمه های جداگانه نسبت به مدل های یکپارچه در این است که موقع کلیک کردن روی دکمه ها تمام سطح تاچ پد به سمت پایین فشرده نمی شود و محل نشانگر ماوس روی صفحه به شکل ناخواسته جابجا نمی شود.

صفحه نمایش

لپ تاپ ۱۷.۳ اینچی Raider به صفحه نمایش ۱۷.۳ اینچی با پنل TN مجهز شده و از رزولوشن Full HD بهره می برد. رنگهای صفحه نمایش کاملاً زنده و پویا هستند اما چیزی که بیشتر از همه لذت انجام بازی ها را دو چندان می کند توانایی دستگاه در پخش تصویر با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و سرعت پاسخگویی ۵ میلی ثانیه به حساب می آید. سرعت پاسخگویی ۵ میلی ثانیه در کنار قابلیت نمایش ۱۲۰ فریم تصویر در هر ثانیه به این معنا خواهد بود که GE73VR 7RF Raider قادر است تصاویر را بدون هرگونه تار شدن نمایش دهد.

GE73VR ضمناً از فناوری ماتریکس دیسپلی شرکت سازنده پشتیبانی می کند، در نتیجه می توانید ۲ مانیتور تا حداکثر 4K شصت هرتزی را به درگاه های HDMI و Display Port دستگاه متصل کنید و در مجموع ۳ صفحه نمایش در اختیار داشته باشید. فناوری دیگر شرکت سازنده هم True Color 2.0 نام دارد که دستگاه به لطف آن می تواند ۱۰۰ درصد رنگ های استاندارد sRGB را با دقت بالا نمایش دهد و بازی ها را با رنگ و لعاب چشم نوازی به اجرا درآورد.

عمده ترین نقطه ضعف دستگاه نیز در این بخش عدم پشتیبانی از فناوری G-Sync انویدیا به حساب می آید. اگر داشتن این قابلیت برای شما اهمیت دارد می توانید تهیه مدل GT73VR TITAN را از همین سازنده مد نظر داشته باشید که در محدوده قیمت نزدیک به GE73VR Raider ساخته شده و خصوصیات مشترک زیادی هم دارد، از جمله نمایشگر ۱۲۰ هرتزی با سرعت پاسخگویی ۵ میلی ثانیه و کارت گرافیک GTX 1070.

پخش صدا

GE73VR دو ساب ووفر ۳ واتی و دو اسپیکر ۲ واتی دارد که به گفته ی سازنده ابعاد آنها از اندازه ی مرسوم لپ تاپ ها ۲ تا ۳ برابر بزرگتر است، در نتیجه بلندی صدای دستگاه از ۱۰۰ دسیبل بالاتر می رود که رقم قابل توجهی است (برای مقایسه توجه داشته باشید که ۱۲۰ دسیبل حداکثر صدای قابل تحمل برای گوش انسان است و از آن بالاتر باعث صدمه به شنوایی می شود). برای بررسی ادعای سازنده پخش صدای دستگاه را امتحان کردیم و در دنیای واقعی هم چیزی غیر از این نبود. لپ تاپ Raider به خوبی قادر است فضای یک اتاق بزرگ را پر از صدا کند و از قدرت پخش بیس و شفافیت مناسبی نیز برخوردار است، موضوعی که در کنار عملکرد مناسب نمایشگر دستگاه، لذت اجرای بازی ها را هرچه بیشتر می کند.

در نهایت به نرم افزار +Nahimic 2 می رسیم که امکانات متنوعی را در حوزه صدا برای کاربر فراهم می کند. با استفاده از این نرم افزار می توانید اکولایزرهای متنوعی را روی صدا اعمال کنید که بر اساس سبک بازی ها دسته بندی شده اند، مثل اتومبیل رانی، تیر اندازی، استراتژی یا نمایش فیلم و پخش موسیقی. اگر قابلیت Sound Tracker را در این نرم افزار فعال کنید، دستگاه قادر است محل منبع تولید صدا را به شکل گرافیکی روی تصویر نمایش دهد، مثلا حین بازی کردن مشخص کند صدای قدم زدن از کدام سو به گوش می رسد.

از دیگر ویژگی های این نرم افزار نیز می توان به قابلیت شبیه سازی صدای سه بعدی، افزایش بیس و ضبط صدای HD اشاره کرد. لپ تاپ MSI ضمناً‌ با مجهز بودن به چیپ صدای HiFi ساخت ESS از پخش صدای رزولوشن بالا با نرخ ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز پشتیبانی می کند.

عمر باتری

جای تعجب ندارد که Raider هم مثل تقریباً همه لپ تاپ های گیمینگ مصرف باتری بسیار بالایی دارد. این محصول یک باتری ۶ سلولی با توان ۵۱ وات ساعت دارد و با هر شارژ کامل می تواند تا ۴ ساعت مرور وب را دوام آورد، رقمی که از بسیاری رقبای محصول کمی بالاتر است اما در مجموع در بازه معمول لپ تاپ های گیمینگ قرار می گیرد. طبعاً هرچه توان پردازش دستگاه را بیشتر مورد استفاده قرار دهید، مدت زمان شارژ دهی به راحتی ۲ تا ۳ ساعت کمتر می شود، هرچند در نهایت این محصول قرار است روی میز برای شما بازی های روز بازار یا نرم افزارهای سنگین را اجرا کند و به نظر نمی رسد کسی لپ تاپ گیمینگ را برای عمر باتری آن خریداری کند.

حرارت

وظیفه خنک کردن لپ تاپ قدرتمند Raider به سیستم Cooler Boost 5 سپرده شده است، سیستمی متشکل از ۷ لوله گرمایی که به شکل جداگانه پردازنده و کارت گرافیک دستگاه را خنک می کند. بعد از ۱۵ دقیقه پخش ویدیو دمای تاچ پد به ۲۵ درجه، مرکز کیبورد به ۳۰ درجه و زیر بدنه به ۳۵ درجه می رسد که همگی کاملاً قابل قبول هستند. حین اجرای بازی های سنگین هم دمای پردازنده و کارت گرافیک به ۷۵ و ۶۹ درجه سانتی گراد افزایش یافت و صدای آزار دهنده ای از فن های خنک کننده به گوش نمی رسید. در نهایت به تست استرس اشاره می کنیم که با تحت فشار قرار دادن پردازنده و کارت گرافیک دمای آنها را تا ۹۱ و ۷۱ درجه سانتی گراد افزایش داد، یعنی کمتر از رقیبی مثل HP Omen 17 که در همین تست رقم ۹۷ درجه سانتی گراد را ثبت کرده بود.

عملکرد

لپ تاپ گیمینگ Raider با پردازنده ۲.۸ گیگاهرتزی اینتل Core i7-7700HQ، حافظه رم ۱۶ گیگابایتی و کارت گرافیک انویدیا ۱۰۷۰ برای اجرای سنگین ترین بازی و برنامه ها کاملاً آمادگی دارد. کسب امتیاز ۱۴ هزار در بنچمارک Geekbench 4 این محصول را بالاتر از متوسط لپ تاپ های گیمینگ هم رده قرار می دهد که در این سطح قیمت عموماً امتیازشان پایینتر از ۱۳ هزار قرار دارد. بر همین اساس می توان گفت GE73VR 7RF Raider نسبت به هزینه پرداختی شما از ارزش خرید بالایی برخوردار است و به خوبی می تواند توقع کاربر را از نظر توان پردازش تامین کند.

این محصول به حافظه داخلی SSD از نوع M.2 SATA با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت مجهز است و یک هارد دیسک ۱ ترابایتی هم با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه دارد. لپ تاپ Raider به لطف درگاه بسیار سریع M.2 SATA قادر است اطلاعات را با سرعت سرسام آور ۱۷۴۲ مگابایت در ثانیه از روی حافظه بخواند، اما مثل بسیاری از دیگر محصولات شرکت تایوانی، سرعت نوشتن اطلاعات روی ۱۳۸ مگابایت محدود است که برای یک حافظه SSD رقم بالایی به نظر نمی رسد.

در ادامه می توانید نتیجه دیگر بنچمارک های انجام گرفته روی دستگاه را مشاهده و با دو گزینه از رقبای هم قیمت مقایسه کنید.

اجرای بازی ها

کارت گرافیک ۸ گیگابایتی GTX 1070 مورد استفاده در GE73VR مشکلی در اجرای بازی ها روی درجه گرافیکی بالا ندارد و تفاوتی ندارد بازی مورد نظر شما جدیدترین گزینه عرضه شده به بازار باشد یا مربوط به دنیای واقعیت مجازی. برای بررسی عملکرد دستگاه در این بخش اجرای بازی Star Wars Battlefront را روی رزولوشن 1080 و درجه گرافیکی Ultra امتحان کردیم و تعداد فریم ها به ۱۳۵ در هر ثانیه می رسید که رقم کاملاً قابل قبولی است. اجرای بازی Hitman روی همین درجه گرافیکی و رزولوشن از رقم ۹۹ فریم در هر ثانیه حکایت داشت. Rise of the Tomb Raider نیز روی درجه گرافیکی Very High و رزولوشن 1080 با نرخ ۵۵ فریم در هر ثانیه اجرا می شد که متوسط محصولات این بازه قیمت کمی بالاتر است.

اگر می خواهید با لپ تاپ Raider به دنیای واقعیت مجازی قدم گذارید بد نیست بدانید که این محصول در بنچمارک SteamVR امتیاز ۱۰.۹ را از ۱۱ امتیاز کسب کرد که از متوسط ۹.۴ در لپ تاپ های این رده قیمت به شکل قابل توجهی بالاتر است، هرچند برخی محصولات Alienware در این زمینه امتیاز کامل را کسب کرده اند.

جمع بندی

MSI از سال ۱۹۸۶ (همسن نگارنده!) با تولید مادربوردهای دسکتاپ شناخته می شد و حالا چند سالی است که با ورود به بازار لپ تاپ های قدرتمند خصوصاً در حوزه گیمینگ، به یکی از موفق ترین ها در این زمینه تبدیل شده است. GE73VR 7RF Raider یکی از نمونه محصولات قدرتمند این شرکت است که امکانات متنوعی را برای بازی کردن در اختیار گیمرها قرار می دهد، از جمله پردازنده نسل هفتم اینتل، کارت گرافیک قدرتمند GTX 1070، حافظه رم ۱۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی بسیار سریع از نوع M.2 SATA که البته با ۱ تربایت هارد دیسک ۷۲۰۰ دور در دقیقه ای همراهی می شود.

GE73VR با وجود همه این ویژگی ها فقط ۲۸.۵ میلی متر ضخامت دارد و وزن دستگاه هم از ۲.۸ کیلوگرم فراتر نمی رود که با توجه به اندازه ۱۷ اینچی رقم کاملاً قابل قبولی است. اما ویژگی متمایز کننده دستگاه نسبت به بسیاری از لپ تاپ های گیمینگ کیبورد RGB Per-key به حساب می آید که توسط SteelSeries ساخته شده و رنگ هر دکمه ی آن به دست کاربر قابل انتخاب است. اگر محصول جذابی می خواهید که قادر باشد بازی های روز بازار را با آخرین درجه گرافیکی یا نرم افزارهای سنگین مهندسی را برای شما اجرا کند، لپ تاپ Raider با قیمت ۷.۸۹۵.۰۰۰ تومان به خوبی از پس این کار بر خواهد آمد.

 

نکات مثبت

  • بدنه باریک
  • سخت افزار قدرتمند
  • کیفیت صدا
  • کیبورد RGB Per-key

نکات منفی

  • عدم پشتیبانی از G-Sync
  • تجربه تایپ کیبورد
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Ardeshir Nahavandi Fard
    Ardeshir Nahavandi Fard | ۴ آبان ۱۳۹۶

    MSI هنوز کار داره.
    ولی خوبه.
    با این حال مونده به ایسوس برسه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی